Dochter wil geen luier meer om

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bozoe, 29 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Mijn dochter wordt in januari 2 jaar. Ze heeft al een tijdje dat ze een volle luier vies vindt en regelmatig zelf vraagt om een schone luier. Ik heb al een paar maanden een potje bij ons in de wc staan en die vindt ze reuze interessant. Afgelopen vrijdag zat ik op de wc toen ze ineens zei dat zij ook op de wc wilde. Dus ik heb haar er op gezet en tot mijn verbazing begon ze te plassen. Ze wou daarna geen luier meer om dus ik heb het potje in de woonkamer gezet en ze heeft vrijdag 4 keer op het potje geplast en 's avonds er ook op gepoept.

Ze heeft bijna het hele weekend zonder luier gelopen en op de wc/potje geplast, super goed natuurlijk. Alleen ik laat haar nu steeds zonder broek/onderbroek rondlopen want ze kan zelf haar kleding nog niet uittrekken. Ook vraag ik haar elk halfuur of ze moet plassen omdat ik denk dat ze het zelf nog niet heel goed aanvoelt. Ze zegt dan ja en als ik haar dan op de wc zet plast ze ook echt.

Gisteren waren wij op visite en ook daar wilde ze op de wc plassen.

Ze snapt best veel en is erg ver qua taalontwikkeling, alleen ze is ook nog zo klein aan de andere kant. Dus ik heb wel geprobeerd haar uit te leggen dat ze uitzichzelf ook op het potje/wc kan.

Mijn vraag is dan ook hoe deden jullie dit? Wat deden jullie je kindjes aan qua kleding. Tips/tricks? :)

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Als ze het zelf zo duidelijk aangeeft zou ik daar op inspelen.
    Hier kon onze zoon ook nog niet zelf aan/uit kleden en die was een jaar ouder toen hij zindelijk werd. Ik liep gewoon elke keer met hem mee naar de wc, moest hem er vaak toch ook even op helpen. Na een poosje had hij vanzelf door dat hij niet z'n hele broek en onderbroek uit hoefde te schoppen op de wc, maar gewoon op zn enkels kon laten hangen en dan zo weer omhoog trekken.

Voor onderweg kreeg hij hier trouwens de eerste dagen een luierbroekje aan, al was dat nooit nodig. Hier eigenlijk in 1 dag goed zindelijk overdag. Maar was meer voor m'n eigen gemoedsrust. :D

Tiarah, Blijdorp en bozoe vinden dit leuk.
  3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier was zoon met z’n 2e verjaardag uit de luiers overdag.
    Poepen deed hij al vanaf 20 maand volledig op pot/wc. Luier uit deed ik vanwege mijn zwangerschap/bekkenpijn niet. Ik denk dat hij het toen al gekund had.
    Ondertussen bijna 10 maand verder en ik help hem ng bijna altijd op de wc. Hij kan z’n broek wel zelf uit doen, maar niet in combinatie met de druk van het nodig moeten plassen.
    Hij gaf het in het begin trouwens beter aan dan nu, nu wil hij niet meer stoppen met spelen.

Qua kleding zou ik nu vooral kleding kiezen die je zelf snel genoeg uit kan krijgen.
    Je kunt voor thuis ook voor jurkjes met beenwarmers kiezen. Wel warm, maar kan ze mooi snel naar de wc. Als het dan goed gaat, onderbroekje erbij aan. Dat voelt vaak weer ff anders.

4. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.603
    4.018
    113
    Vrouw
    Beenwarmers inderdaad. Zelf nog geen ervaring met zindelijk maken, maar ze lijken me erg handig in zo'n situatie.

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    ik heb kleintjes (beenwarmers) gevonden bij de decathlon bij de balletafdeling had ze elders bog niet gezien maar allicht te vroeg in t seizoen gezocht.

6. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.603
    4.018
    113
    Vrouw
    Ze hebben ze ook vaak wel bij webshops voor wasbare luiers, ook leuke in veel verschillende kleuren :)

7. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik trok mijn dochter (toen net 2 dacht ik) gewone kleding aan en dat was een aantal dagen een natte broek. Paar keer op het potje gaan zitten met broek aan :p
    Heb haar geleerd eerst naar mama te komen als ze moest plassen en dan snel samen naar het potje.

8. Neilia

Neilia Niet meer actief

Een makkelijke broek die ze zo naar beneden kan trekken.
    C was ook ineens zindelijk en die trok zelf der broek naar beneden.
    Ik help der nog regelmatig met een knoop losmaken maar de rest doet ze zelf.
    Oh ik veeg ook nog af na het poepen ;)

Maar zij was 2j3m en met 2.5 was ze s nachts ook zindelijk.

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Gaf ze daarvoor signalen dat ze toe was aan zindelijkheid of kon je ala minute van start? (hier vast aan t orienteren want ze wordt december 2 maar tot op heden nog veeeeeels te druk met spelen. Al kan je dr donder op zeggen dat ze zit te poepen als ze al spelende ineens gehurkt gaat zitten). Potje staat al wel maar is nu vooral leuk om spullen in te gooien.

10. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ben al vroeg begonnen met introduceren van het potje (met 1j 3mnd). Boekjes voorlezen over zindelijk worden. Als ze een schone luier kreeg zeggen dat het wel erg vies was de luier en dat haar plas en poep in het potje hoorden.
    Daarna was het signaal om echt te beginnen dat ze lang droog was en dan ineens een bomvolle luier had. Ze kon het dus ophouden.
    Maand voordat ze 2 werd gingen we op vakantie, tent in Zuid-Frankrijk. Daar potje neergezet en in blote billen laten lopen. Daar staat je potje, succes. Dat ging heel goed.
    Eenmaal thuis broek aan en dat ging een paar dagen fout. Daarna ging het goed en stapje voor stapje uitbreiden buitenshuis.

Overigens had ze in de zomer een keer in haar blote billen achter het huis zitten poepen. Ze was er best van geschrokken dat zij dat had gedaan.

Als je merkt dat je dochter moet of iets aan het doen is, op het potje zetten. Ook als je al te laat bent. Ze moeten die link leren leggen. Kan lang duren naar ook sneller gaan dan je denkt. Als ze zo jong zijn worden ze nog helemaal blij van het samen naar de wc gaan om potje leeg te gooien. Doortrekken was feest. Maak het leuk en heel hard klappen en prijzen wanneer ze iets in het potje doen.

Vero0504 vindt dit leuk.
  11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Ha daar kan ik wel wat mee. Voorlopig is t wel maaaaateloos boeiend om mee naar de wc te komen als we zelf gaan. Maar dan vooral om alle wc rollen te pikken. Ze is nogal van t "zelluf doen" dus daar gaan we zachtjes aan maar eens beginnen op in te spelen. Voorbereidende stappen in die richting kan nooit geen kwaad. Bedankt voor de heldere uitleg!

Emma86 vindt dit leuk.
  12. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Wij zijn ongeveer met 1.5 met potje begonnen omdat ze dat ook super interessant vond en heel erg geprezen als iets dan lukte. En idd zoals eerder geschreven bijv als ze gepoept had in de luier dit benoemen etc. En opgeven moment maand voor de tweede verjaardag op vaste momenten op het potje sochtends meteen uit bed, smiddags meteen uit bed en savonds voor naar bed gaan. Toen dat heel goed ging en ze ook zelf aan ging geven alles uit gelaten. En nu sinds ongeveer een maand durf ik haar ook zonder luier in de auto te zetten of op stap te gaan.
    En eerste paar dagen veel gewassen en ongelukjes en nu heel enkele keer als ze het te druk heeft want ze is een meester in ophouden.
    Het is wel investeren en heel vaak kijken checken of ze moeten maar het is nu wel fijn dat ze het kan.

Blijdorp vindt dit leuk.
  13. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Mijn dochter was voor haar tweede verjaardag ook al zindelijk.

In het begin op vaste momenten naar toilet: wakker worden, na ontbijt, na fruit en drink moment etc.
    Ik hielp en help haar regelmatig op het toilet. In het begin even met makkelijke kleding.

14. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Het ging een paar dagen goed maar sinds dat ik haar thuis een onderbroekje aan heb gedaan blijft het fout gaan. Ze vraagt nu zelf steeds om een luier en weigert het op het potje/wc te doen. Dus denk dat ze er toch niet klaar voor is.

15. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Onze zoon is 17 maanden. Nog wel gewoon luier om.
    Als gij gepoept heeft komt hij dat wel even vertellen: mama poepen. Maar dan heeft hij het al gedaan.

Ik laat hem altijd meegaan als ik zelf naar de wc ga. Stik interessant en hij mag dan wc papier afscheuren en doortrekken. Ik zet hem dan ook regelmatig zelf op de wc. Gewoon met kleren aan. Stik interessant.

Als ik nu zeg: mama gaat even plassen.

Dan rent hij zelf al naar de wc.

Geen idee of ik het zo goed doe. Maar voor zijn 18e is hij vast zindelijk. Haha

Deel Deze Pagina