Waarschijnlijk zit ik weer de overbezorgdemoeder uit te hangen, dus pols even bij jullie voor ik mezelf voor aap zet bij de fysio Mijn dochter is morgen 15 maanden en loopt nog niet. Ze trekt zich sinds een paar weken wel op tot staan en schuifelt ook langs de tafel. (Als er iets heeeel interessants ligt, lees: telefoon/afstandsbediening) Maar om nou te zeggen dat het heel soepel gaat, of dat ze de hele tijd gaat staan? Niet dus. Ik begin me nu echt wel een beetje zorgen te maken. Tot nu toe heeft zo over ieder mijlpaal twee maanden gedaan. Ik ben echt wel van het eigen tempo volgen, dus pushen doe ik niet. Maar als ze twee maanden doet over stappen rond de tafel, dan twee maanden aan de hand loopt en dan pas los gaat lopen... Dan is ze twee als ze loopt. Daarbij merk ik dat ze gewoon ontzettend gefrustreerd is en graag wil, maar ik weet zelf niet goed hoe ik haar kan helpen. Dus is het heel overdreven om de kinderfysio, waar ze voor haar voorkeurshouding is geweest, te bellen voor advies?
met 15 maanden hoef je je echt nog geen zorgen te maken hoor ik ken een kindje die zo'n 21/22 maanden was toen tie echt los liep!! dus dan heb je nog een paar maanden!! advies kan je altijd vragen bij de fysio, maar ik denk dat het nu nog geen noodzaak is hoor
Mijn dochter liep met 15 mnd ook niet los hoor! Met ruim 8 mnd stond ze aan alles en liep overal mee, we dachten dat ze snel los zou lopen: niet dus! Pas met 16,5 mnd wandelde mevr. ineens weg en heeft nooit meer gekropen. Ze liep meteen goed en ver. Ook ken ik verschillende kinderen die pas boven de 1,5 liepen (1 door spreidbroek pas laat daaraan kunnen werken en de andere waren billenschuivers, lopen ook pas laat). Ze ontwikkelt zich wel gewoon, is alleen niet de aller vlotste wat dat betreft, maar grote kans dat ze wel al praat of goed kleine dingen kan pakken ergens indoen. En wat betreft stapjes van haar: ze kan ineens het licht zien en dan wandelt ze weg. Komt vanzelf!
Als je het van Wiechen schema bekijkt (wat ze ook hanteren bij het cb) dan staat los lopen pas bij 18 mnd. En dat is dan een gemiddelde, dus zullen er genoeg kindjes zijn die het pas later kunnen. Als je kindje al wel gaat staan en langs de tafel schuifelt is het begin gemaakt, komt de rest vanzelf hoor, zou me nog geen zorgen maken!
hier ook zo'n lekkere trage dodo. Tijgeren bij 11 maand, optrekken bij net geen 14 maand. Nu is hij 17 maanden, en hij loopt aan de hand en langs de tafel al heel netjes. En gisteren ging hij zelf achter zijn loopwagen staan en zo de woonkamer door! Wist niet wat ik zag. Hij viel wel af en toe, maar stond meteen weer op en ging dapper verder. Echt los lopen zal nog wel even duren denk ik, maar er zit vooruitgang in. En zolang er vooruitgang in zit, is het goed vind ik. Pas als je kind maanden geen vooruitgang laat zien zou ik me zorgen maken. En ja, ik moet een keer extra terug naar het CB omdat ze vonden dat hij "toch wel erg laat" was. Ze doen maar. Hij doet het super, gewoon op zijn eigen tempo. (al vind ik het wel frustrerend soms dat ik jongere kinderen dan hij al voorbij zie rennen.. zucht.)
Loopt je meisje wel aan de hand? Persoonlijk zou ik me niet zoveel zorgen maken hoor. Misschien is ze gewoon wat langzamer en meer bezig met andere dingen. Als ze wel gaat staan, zich optrekken etc. dan is 't beginnetje er in elk geval Ik was zelf ook een heel late loper (ruim 2) ik kon 't wel, maar deed 't gewoon niet en is helemaal goed gekomen hoor.
15 16 maanden is geloof ik gemiddeld. Alles daarvoor is vroeg. Mijn dochter is bijna 16 maanden, loopt ook nog niet. Vanaf 2 gaan ze geloof ik kijken waarom een kind nog niet loopt.
Die van mij was 17 maanden toen hij begon te lopen, maakte me ook zorgen en had hem aangemeld voor fysio... Gaat hij ineens voor m'n neus lopen terwijl ik aan de telefoon hang............
Maak je geen zorgen! Ieder kind ontwikkeld op z'n eigen manier! Mijn dochter was een billenschuiver, liep wel aan de hand maar niet los tot ze op de dag af 18 maanden was, toen was ze zeker en sterk genoeg denk ik en toen is ze gaan lopen en nooit meer opgehouden Niet gewankeld maar gelijk hele stukken lopen, gek kind Dus 15 maanden is echt geen reden om je zorgen te maken, hier wordt gezegd bij 22 maanden niet lopen gaan ze kijken waar t aan kan liggen...
Eerlijk....ja, met 15 maanden de fysio bellen omdat je kind nog niet losloopt is overdreven. Zolang je dochter gewoon de normalen stappen in de motorische ontwikkeling neemt, tijgeren, kruipen, optrekken, stapjes om de tafel, bank oid, dan is er niks aan de hand. Pas als ze op een gegeven moment helemaal zou stagneren in de ontwikkeling of als het wel heel erg langzaam gaat is het wijs contact op te nemen. Mijn zoontje was ook echt een langzame en is op zijn 2e verjaardag pas echt gaan lopen.
Hier trok ie zich op met 13 maanden, liep achter z'n loopkar met 15 maanden en met 18 maanden los...en gelijk stabiel en hele stukken. Langs de tafel lopen en achter z'n loopkar lopen heeft ie nooit zo interessant gevonden, we hebben 'm geprobeerd te stimuleren maar ook dat vond ie niet interessant. Op een avond ging ie midden in de kamer opstaan en hij liep, heeft gewoon gewacht tot ie écht kon lopen. Als ze zich verder goed ontwikkeld denk ik dus dat de fysio bellen niet nodig is.
Ik zou de fysio WEL bellen, niet omdat ze nog niet los loopt maar wel omdat je ziet dat het haar frustreert, ik zou gewoon vragen of ze tips heeft om hier mee om te gaan en hoe makkelijker/leuker maken voor je dochtertje. Frustratie bij je kind is opzich goed, omdat ze zich zelf vaak gaan pushen. Maar advies vragen om je dochter te helpen kan geen kwaad denk ik.
Ik zou me nog geen zorgen maken. Onze zoon liep pas met 17 a 18 maanden. Optrekken ed. Deed hij van te voren ook helemaal niet. Hij kon wel aan te tafel staan en achter zijn loopwagentje maar dan moesten wij hem er achter zetten. Toen hij op een dag aan 2 handjes wilde lopen ging het opeens heel snel, binnen no time liep hij los en niet veel later rende hij de kamer al door. Hij was in eerste instantie dan misschien wat langzamer maar toen hij de smaak eenmaal te pakken had ging hij juist razendsnel!
Inderdaad 18 maanden is gemiddeld voor loslopen.. Veel kindjes zijn tegenwoordig erg snel Laat je daar dus niet door leiden, ook al is dat soms lastig
Toevallig dat ik dit topic lees. Mijn dochter is bijna 17 maanden en deed vandaag haar eerste stapjes los! Ik schrok er gewoon van haha. Ik zit met een moeder in een speeltuintje te praten over het feit dat ze nog niet loopt, ach dat komt vanzelf,etc..Komt ze opeens op me af lopen! Mijn dochter is ook niet snel geweest met alles, kroop pas na haar verjaardag en trok zich met 13 maanden op. Daarna wel al stapjes rond te tafel en toen ook wel aan de hand maar ik zag het los lopen nog niet gebeuren. Maar toch wel dus! Mijn dochter is ook bij de fysio geweest trouwens, omdat ze met 11 maanden nog niet tijgerde. Ze bleek flexibele kapsels rond haar gewrichten te hebben. Met wat oefeningen is het al met al toch rap gegaan. Ik zou het nog even aankijken als ik jou was. Ik zie zelf geen reden tot zorg. Maar de fysiotherapeute heeft mij wel op het hart gedrukt bij twijfel gewoon te bellen. Ze zei dat ze vaak genoeg ouders adviseerde. Succes!
Ja, ik vind het overdreven als je nu al de fysio belt. Mijn oudste liep met 17/18 maanden. Ineens van de een op andere dag, hij kon gelijk al rennen zonder te vallen. Mijn jongste loopt nu met 13/14 maanden, maar hij valt nog heel vaak. Vond het makkelijker bij de oudste hoor.
Nou ik moet vaker een berichtje plaatsen, ze stapt sinds donderdag aan de hand! nou ja stappen, het is meer waggelen. Haha. Maar donderdag ging het nog heel voorzichtig en gisteren stapte ze de hele kamer door aan twee handen. En trots dat ze is!!