forlax junior, al een jaar lang!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door baby001, 15 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Hallo allemaal

Vanaf baby af aan heeft mn dochter (16 mnd) al problemen met haar ontlasting. Het is hard en heeft ook wat wondjes veroorzaakt 'daar'. Gelukkig is dit goed genezen. Ze is al snel aan de forlax gegaan. Eerst elke dag een zakje en nu om de dag. De ontlasting is nu best oke maar zo af en toe komt er nog een flink harde klont uit :(

Vind het zo zielig!heb vanaf het begin al aangegeven dat een baby (notabene een bv-baby!) Nooit goed kan zijn dat ze zo moet persen. Er werd mij verteld dat babys dat moeten leren enzo... prima, maar nu is het nog steeds zo! Een baby hoort toch ook een keer een poepluier tot aan de nek te hebben? Dl heeft dat nog nooit gehad.

Ik vraag me af of het wel oke is dat ze zo lang aan deforlax zit. Volgens ha en ka wel, zelfs tot een jaar of 4 vonden ze het normaal! (al gaf de ka wel aan dat ze het vreemd vond) maar ik krijg nergens voet aan de grond!
    Ik baal ervan en weet niet zo goed wat te doen.

Snachts slaapt ze ook slecht (zie mn topic in 'borstvoeding') en blijf me toch afvragen of het niet aan demoeizame ontlasting ligt. Overdag is ze wel heel vrolijk en ondernemend.

Wie heeft ervaring? Wat hebben juĺlie hiermee gedaan? Zelf ben ik ook niet zo soepel in de darmen maar is dat bij voorbaat al erfelijk??

Gr baby001

2. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Mijn dochter zit ook aan de forlax. En dit blijft voorlopig ook wel zo. Misschien wel de rest van haar leven.
    Ze krijgt een zakje junior en volwassenen dosis in 1 x.

Het maakt mij niet uit. Als ze maar kan poepen. Ze kan met die zakjes in ieder geval elke dag.
    Slecht slapen en buikpijn zijn hier ook vaak oorzaak door moeizame ontlasting.

Arme kinders.. Zo'n rottig probleem.

Ik heb het trouwens ook. Maar kom met voeding en af en toe een kopje koffie een heel eind. En volgens mij hebben veel vrouwen hier last van. Onze dochter heeft ook een afwijking waardoor ze sowieso sneller geobstipeerd raakt.

3. Bubbels1985

Bubbels1985 Actief lid

13 sep 2012
    207
    1
    18
    Mijn dochter zit ook al vanaf november 2013 (toen was ze dus anderhalf) aan de forlax. Vooral rondom het zindelijk worden is de dosering opgehoogd (nu naar twee zakjes per dag). De kinderarts geeft aan dat het zindelijk worden nu goed moet inbedden en dan met 9 maanden a een jaar proberen af te bouwen. Dan zit ze dus al ruim 3 jaar aan de zakjes. Ben zelf ook problematisch met mn darmen dus best dat het erfelijk zou kunnen zijn. Mogelijk komt ze er inderdaad niet vanaf. Forlax wordt niet opgenomen door het lichaam en is daarom niet schadelijk bij lange termijn gebruik (aldus de kinderarts) en daar vertrouwen we dan maar op :)

4. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Jullie zijn dus wel nog onder begeleiding?? Wij dus helemaal niet! We hebben toen die forlax gekregen van de ha en daarna nooit meer enigssinds controle gehad. Ze zeggen steeds maar "ga maar door!" Zonder verder te vragen oid.
    Ik vind het natuurlijk ook fijn dat ze kan poepen maar vraag me toch af wat de oorzaak is.

5. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Hier ook vanaf 2m tot nu forlax. Zonder begeleiding ook verder. Ik probeer af te bouwen onder t mom van "ze kan t toch niet dr hele leven blijven gebruiken", maar zonder heeft ze vaak grote moeite om te poepen. Ben nu vooral bezig om vezelrijk eten te geven en ook kiwi en ddruif lijkt wat laxerend te werken.
    Blijkbaar kan het gebruik van forlax dan geen kwaad maar ik zou ook liever willen weten waardoor het komt dat ze zo slecht kan poepen. Ik hoop het met gezond voedsel te kunnen oplossen zodat ze kan stoppen met forlax elke dag.

6. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Mijn zoontje van 1,5 ook al bijna een jaar aan de forlax. We zitten nu op 1-2 zakjes per dag. De kinderarts is liever voor ophogen dan afbouwen, het kan geen kwaad zeggen ze, en geen of moeizame ontlasting kan dat wel. We moeten gewoon zo doorgaan, waarschijnlijk tot hij goed poep zindelijk is. Maar hij slaapt snachts ook erg slecht, of het daardoor komt, geen idee...
    Mijn dochtertje van 3 heeft nu sinds een paar maanden ook forlax omdat ze haar ontlasting op ging houden toen ze zindelijk werd. Hier dus allebei moeite met poepen helaas...bij mijn zoontje ga ik dus ook voorlopig niet stoppen.

7. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier hetzelfde verhaal, maar ik heb er geen genoegen genomen dat er geen verklaring voor was. Ik ben bij een osteopaat geweest en mijn dochter van bijna 20 maanden is overgevoelig voor calcium. Haar darmen plakten dicht door het melkeiwit. We moesten dus meteen stoppen met melk. Het was even zoeken naar wat ze wel wilde drinken en dan werd ze net ook nog ziek. Maar na drie dagen afbouwen, was ze helemaal van de forlax af. Ze dronk eerst amper 300 ml per dag maar kon wel poepen. ik ben dus heel blij dat we de oorzaak gevonden hebben. Haar stoelgang heeft nu ook steeds dezelfde kleur, omdat de voedingsstoffen veel beter worden opgenomen. Voorheen met de forlax kon ik duidelijk aan de kleur zien wat ze de dag voordien had gegeten.

8. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    @belle: wat heeft de osteopaat gedaan dan? Ik ben benieuwd!

9. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ze heeft haar darmen en andere druk punten gemasseerd. Het klinkt heel zweverig maar ik heb het een kans gegeven omdat gewone geneeskunde geen antwoord kon geven. Ik moest mijn hand op mijn dochter leggen en mijn andere hand aan de osteopaat. Ze stak een flacon calcium extract bij mijn dochtertje in haar sokje en op basis van de energie die ik doorgaf, kon ze voelen dat calcium de boosdoener was. Ik vind het zelf ook echt belachelijk klinken maar ik had niks te verliezen. Een normaal gezond lichaam heeft geen forlax nodig. Dus ik ben erin meegegaan en of ze nu gelijk had of niet, mijn kind kan nu lekker makkelijk stoelgang maken. Dat is voor mij het belangrijkste.

10. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die zich afvraagt of de artsen er niet te makkelijk over denken en dat de moeilijke stoelgang toch een oorzaak moet hebben?!
    Mijn meisje is pas 3 maanden, krijgt ook bv en zit nu op 2 zakjes per dag (we begonnen toen ze 4 weken was met 1/2e zakje). Gelukkig staan wij nog wel onder controle van de kinderarts, maar weet ook dat als ze over 2 a 3 jaar nog last heeft we ook kunnen gaan praten op de poeppoli. Misschien bij jullie ook een optie?

Het slechte slapen herken ik overigens ook. Voelde van de week door 7(!) lagen stof heen haar darmen rommelen, tja dat zou mij ook wakker houden. Zelf heb ik sinds een jaar of 6 a 7 (na ziek zijn) last met mn stoelgang, dus misschien toch idd iets erfelijks/overdraagbaars.

11. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Ik heb ook altijd gedacht dat er een oorzaak bij mijn zoontje moest zijn voor het niet goed poepen. Maar hij groeit goed, dus de kinderarts vind het zo prima.
    Hij porpt ook altijd hele stukken voedsel uit, en ziet erg bleek. Voor dat laatste gaan we nu weer terug naar de kinderarts, maar denk dat we daar niet veel mee opschieten. Een gezond lichaam heeft inderdaad geen forlax nodig lijkt me.

12. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Hier ook een kindje met moeizame ontlasting. Wij kregen ook al snel forlax. Forlax zorgt ervoor dat er geen vocht wordt onttrokken aan de darmen, waardoor de poep dus niet te hard wordt.
    Ik bleef alleen het idee houden dat het niet zozeer om "vocht" ging als wel om "het proces": de stoelgang zelf, net of ze niet genoeg neerwaartse energie had (ja dat klinkt zweverig maar zo is het niet bedoeld :D). Ik heb het opgelost met probiotica (orthiflor start) en acupunctuur en opeens was het probleem over. De forlax konden we ook meteen mee stoppen :)

13. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Hier zit zd al ruim 3 jaar aan de forlax. Heb een paar x geprobeerd te stoppen maar dan is ze direct verstopt. Ik denk ook niet dat ze er ooit nog vanaf komt.

14. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Onze dochter heeft vanaf 6 mnd aan de forlax gezeten. We hebben destijds proberen af te bouwen, maar iedere keer weer verstopt.

Nu is ze 4,5 en sinds kort helemaal afgebouwd. Het kan absoluut geen kwaad.

15. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Dat herken ik wel. Zal me eens verdiepen in die probiotica en acupunctuur.

Deel Deze Pagina