Kleuter heeft "aparte" uitspraken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door esje91, 23 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. esje91

esje91 Actief lid

7 apr 2015
    178
    7
    18
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Mijn zoontje wordt in mei 4 jaar. Nu is hij sinds hij 3 is zindelijk. Laatste tijd komt het steeds vaker voor dat hij net te laat op toilet komt door dat hij te veel bezig is met spelen en daardoor het na toilet gaan uitstelt en hierdoor een beetje in zijn broek plast. In het begin dacht ik "ja kan gebeuren" maar het komt steeds vaker voor en het lijkt erop dat het wel makkelijk is.. " mama doet toch wel een nieuwe onderbroek aan" Nu gaat het eigelijk niet eens om het broekplassen maar meer de gedachte wat hij heeft als ik hierover met hem praat.. zoals gisteren zegt hij dus : " Dan had je mij maar niet moeten maken/ of een ander kindje moeten maken die plaste misschien niet in de broek" ik schrok wel een van zijn reactie.. Herkent iemand dit?

Groetjes

2. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Waarom zou je daarvan schrikken? Als peuters/kleuters iets doen waarvan ze daarna snappen dat het niet de bedoeling is. Dan verzinnen ze daarna een reden. Meestal daarmee de oorzaak buiten zichzelf leggend. En dat kan echt van alles zijn. Dus vaak slaat het inderdaad nergens op; kortom, hij zegt maar wat.

Overigens hebben al mijn kinderen de fase gehad dat ze te druk zijn om te gaan plassen en dan uitstellen en een ongelukje krijgen. Wat wel helpt; geregeld naar de toilet sturen, helemaal als je ze ziet 'wiebelen'. En verschonen zonder daar enig woord aan vuil te maken. Gewoon doen alsof er niks gebeurd is. Alle andere dingen (boos worden, vragen waarom, zeggen je moet eerder gaan etc etc), helpen niet.

3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou hem wel zelf een schone onderbroek aan laten trekken :)

4. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    De uitspraken vind ik niet heel opvallend, anders zou ik het vinden wanneer hij het te pas en onpas overal bij zegt en zijn gedrag ook veranderd.

Hier hielp het goed om hem op tijd naar de wc te sturen, vooral tijdens spel. Ongelukjes kunnen gebeuren maar mijn zoon moet zich dan wel zelf verschonen en de smerige was in de wasmachine doen. Daarvoor deed ik dat maar daardoor ging hij helemaal niet meer naar de wc wanneer hij moest, mams verschoonde alles toch wel. Dit hielp hier goed om de cirkel te doorbreken waardoor hij zelf weer ging opletten wanneer hij naar de wc moet. Het kostte anders teveel tijd en energie.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.361
    10.314
    113
    De uitspraak vind ik niet bepaald standaard. Of je kind is ver in zijn ontwikkeling en denk verder na hoe het zit met zijn ik en hoe dat zit.
    Of je/iemand hebt het zelf ooit zo gezegd en past dit toe.

Onze uk heeft dezelfde leeftijd maar met wiebelen vraag ik wel even of het geen tijd is om te plassen. Meestal is dat voldoende. Bij ons werkte juist door te zeggen dat verschonen langer duurt dat alleen plassen.

Deel Deze Pagina