Jonge kat, erg druk en nergens bang voor

Discussie in 'De lounge' gestart door LW85, 19 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    #1 LW85, 19 jan 2015
    Laatst bewerkt: 19 jan 2015
    Ik zit een beetje met de kat in mijn maag.
    Het is een (rood) vrouwtje van ongeveer 5 maanden oud, wij hebben haar sinds oktober toen ze 2 maanden was.
    Het is een heel lief poesje, als ze rustig is dan.
    Ik heb hiervoor meerdere katten gehad (zowel asielkatten als kittens) maar geen enkele was zo druk als deze is.

Een paar uur per dag is ze superlief, dan komt ze bij je liggen, lekker slapen, spinnen. Of ze ligt op de verwarming of in de box te slapen.

Maar de rest van de dag is ze zoooo wild en druk. Rent de hele tijd door het huis (is niet erg) maar ook springt ze op de tv (die dan weer bijna omvalt), in de kerstboom, op de kast.
    Ze heeft geplast in de maxi cosi en kinderwagen (2x).
    Soms springt ze uit het niets naar je hoofd, zonder nagels, maar toch schrik je.
    Ze zit de godganse dag in de prullenbak, we hebben er een babyslot op maar sinds kort weet ze die stuk te bijten dus ook dat werkt niet meer.
    Ook springt ze naar sem (onze zoon) als hij lig te spelen. Of naar onze benen als we langslopen.
    Ook heeft ze zichzelf al 2x in brand gestoken aan het gasfornuis.
    Gisteravond zat ze met kaarsen te spelen, na 2x afschrikken zat ze toch met haar poot aan de vlammetjes en dat was heet dus rende ze snel weg. Twee minuten later doet ze het nog eens en schrikt zo erg dat ze de hele kaars omgooit en kaarsvet over zich heen gooit. De rest van de aond bleef ze er weg maar vandaag zi ze er doodleuk weer mee te spelen!

We proberen haar af te leiden met speeltjes en een laserlampje, soms maken we een doosje afgedekt met folie en elastieken met lekkers erin zodat ze moet werken voor iets lekkers. Helaas werkt het maximaal 10 minuten.

Wat we al geprobeerd hebben:
    - plantenspuit: valt ze gerust aan, ze is niet ang voor water want je kan haar makkelijk in het afwaswater duwen, vindt ze niet erg. Ook komt ze bij je in de douche staan als je gaat douchen.
    - Anti-kattenspray: werkt niet
    - Catnip op dingen die ze wel leuk vindt (werkt heel kort)
    - Klappen/afschrikken door nee of boe te roepen

Als je haar corrigeert komt ze juist aanvallen, wat nu??? Ze vindt ons echt wel lief dus dat is het niet. Elke ochtend stormt ze naar boven om ons kopjes te geven en te kroelen.
    Overdag en later op de avond komt ze heel vaak bij je liggen, ze wil dan echt bij je zijn en niet zelf op de bank liggen maar echt op schoot.

Ze krijgt elke dag vers water en brokjes.

Edit: Lang verhaal zonder kern.
    Ze maakt dus veel kapot, drinkt uit de wc, valt vaak in de wc, valt ons aan (niet met nagels, wel bijten), springt naar zoontje, plast op een paar spullen, steelt al het eten, haalt elke dag de prullenbak leeg.

2. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Het enige waar ik dan meteen aan denk is met 6 maanden laten steriliseren en lekker naar buiten laten gaan daarna. Teveel energie en verveling zouden de oorzaak kunnen zijn.

Succes!

3. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik denk daar ook aan... Moet wel een beetje lachen om je vehaal, terror kat 😂
    Mijn broer heeft trouwens echt een sekreet van een poes, die krabt je dus wel gerust helemaal open als het haar niet zint... Die kat had geen lang en gelukkig leven bij mij gehad....

4. iPinky

iPinky Actief lid

6 okt 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Haha, wat grappig om te lezen. Maar het lijkt me inderdaad erg vermoeiend.

Klinkt alsof je inderdaad een kat met heel veel energie hebt. Die kan je niet 'even' afleiden en ook straffen zal niet helpen.
    Die zal je moeten uitputten met meerdere ingelaste speelmomenten op een dag. En het liefst ook naar buiten laten, zodat ze daar kan ravotten en haar energie kwijt kan.

Elke kat is anders. Ik merk ook dat één van mijn katten het prima vindt om de hele dag lekker te luieren en knuffelen. De ander heeft gewoon veel meer beweging nodig en zou het liefst naar buiten gaan. Helaas kan dit niet, omdat we aan twee drukke wegen wonen, daarom hoop ik ooit op een huisje met een tuin voor haar. Maar tot die tijd probeer ik veel met haar te spelen en veel uitdagingen voor haar te vinden. (Grote krabpaal, Cat Activity Board, Pipolino, Bird kattenhengel, snoepjes verstoppen, snoepjes gooien etc.)

Succes! ;)

5. zwangerregnawz

zwangerregnawz Bekend lid

12 jun 2010
    907
    27
    28
    puber poesje? ;)

6. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    5 maanden is nog een kitten, maar zo te horen heeft die van jou wel extreem veel energie! Zodra het mogelijk is te steriliseren dat meteen doen is het proberen waard. En afstraffen dmv het oppakken in het nekvel, dat zou een moederpoes ook doen. Ook zou ik eens kijken naar het type voer dat ze krijgt. Mogelijk krijgt ze daar ook veel energie van. Het zal geen gigantisch verschil maken, maar alle kleine beetjes helpen. Eventueel een 2e katje erbij zodat ze elkaar kunnen slopen? 😉 Moet je wel willen natuurlijk.

7. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16
    een kitten is gewoon heel erg speels en druk, ik zou ze een maatje geven om lekker mee te ravotten. Heb zelf 3 katten, daar zit 1 kitten van 20 maanden bij

8. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    een kitten erbij kunnen ze elkaar pesten en plezieren.

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Steriliseren zodat ze naar buiten kan!
    Wij hebben een drukke kater van 9 maanden, hij is 2 maanden geleden gecastreerd en kan nu dus naar buiten en we merken echt enorm verschil!
    Tuurlijk heeft hij nog zijn drukke aanvallen, maar het is ook nog een jonge kat dus het hoort er bij.

10. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Sorry, moest wel een beetje om je verhaal lachen. Ben een beelddenker ;)

Het is wel een erg beestje, zo te lezen. Ik heb ook nog nooit zulke drukke kittens meegemaakt en ook nog nooit eerder van gehoord.
    Misschien helpt het wanneer je haar laat steriliseren? Dat ze dan wat rustig wordt.
    En mag ze naar buiten als ze eenmaal gesteriliseerd is? Wellicht kan ze dan wat energie kwijt.

Succes met het boefje!

11. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Dit. Die kat heeft gewoon een boel energie en kan die binnen niet kwijt. Lekker de tuin in. Het gaat trouwens wel over als ze wat ouder wordt.

12. mumija

mumija Niet meer actief

Je zegt dat het een rood vrouwtje is. Dat is op zich al heel byzonder.
    Rode zijn meestal katers, al bestaan er dus wel vrouwtjes.
    Ik kan je vertellen dat die dus heeeeel druk zijn, en vrij druk blijven ook al wordt ze gesteriliseerd.
    Bij die rode vrouwtjes zit er iets niet helemaal precies goed met de genen, hoe dat precies zit weet ik zo niet uit mijn hoofd.
    Het gebeurt ook vaak dat er dan iets aan "mankeert". (niet altijd iets waarneembaars).
    Heb je toevallig niet het idee dat ze doof is?

Ik heb zelf afgelopen oktober mijn rood vrouwtje in moeten laten slapen. Toen ik haar uit het asiel haalde was ze 7 maanden en had al in 3(!!) verschillende gezinnen gezeten.
    Eigenlijk stond ze op de nominatie om ingeslapen te worden want ze was niet te plaatsen.
    Ik vond dat enorm zielig en heb haar meegenomen. Maar het geeft wel weer hoe druk ze was dus.

Dit klinkt allemaal een beetje negatief. Maar als je een echte kattenliefhebber bent, zou ik je echt aan kunnen raden om de uitdaging aan te gaan. Het zijn heel byzondere beestjes, en zij heeft zich echt wel aangepast.
    Je kunt er wel een kitten bijnemen maar ik raad je het NIET aan.
    Terwijl ik je dat anders wel aan zou raden. Ze zal zich zo dominant gedragen, dat het echt zielig zal zijn voor het andere katje. Ook al als dat een kater zou zijn, dan maakt dat niet uit; zij moet en zal de baas zijn! Een echte koningin!

Daag haar uit, geef haar speelgoed bijv. een stuiterballetje, daar worden ze helemaal gek van. Laat merken dat JIJ de baas bent en pak haar in haar nekvel als ze je aanvalt. En dan echt een paar seconden doen!
    Wat ik ook wel eens deed als ze niet meer te houden was; dan deed ik haar in de schuur. We hebben een flinke schuur, en zij vond dat helemaal niet erg hoor, en wij hadden ff rust. Dan ging ze muizen zoeken etc.
    Ik weet niet of jij ook zo'n optie hebt?
    Maar ze zijn ook extreem lief!! Ze was echt m'n vriendin! Ik kan een boek schrijven over dat beestje! Helaas heb ik haar dus in moeten laten slapen. Ik heb haar 7 jaar gehad, maar ze bleek helaas erg ziek te zijn en de behandelingen sloegen niet (meer) aan..Ik heb serieus nog nooit zo'n verdriet gehad om een kat! En ik heb er toch al enkele meegemaakt hoor in mijn leven, plus mijn opvangkittens.

13. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Wat ontzettend tof van je dat je haar wel een fijn tehuis hebt kunnen bieden, en dat je die uitdaging, ondanks haar voorgeschiedenis, bent aangegaan.:)

14. mumija

mumija Niet meer actief

Dank je wel! Ik mis haar nog steeds ontzettend! Ze was zo byzonder..

Bekijk bijlage 439431

15. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Sorry hoor, maar het is complete onzin dat er bij rode poezen iets niet goed zit met de genen. De kleur rood is gerelateerd aan het X-chromosoom. Daarom heb je meer rode katers dan rode poezen (immers een kater heeft maar 1 X-chromosoom en een poes heeft er 2). Een poes moet dus op beide X-chromosomen de kleur rood "hebben" om rood te zijn. Dit zie je niet zo heel vaak, maar wat je wel vaak ziet zijn schildpak/gevlekte poesjes (1 "rood X-chromosoom" + een andere kleur op het anders X-chromosoom)

Schildpad/gevlekte katers zijn heel zeldzaam, omdat ze ook maar 1 X chromosoom hebben. Ze bestaan wel, maar vaak hebben ze dan een extra X chromosoom en ze zijn meestal ook onvruchtbaar (maar niet altijd; ken een birmanenkater die gewoon vruchtbaar is).

Aan de kleur rood zitten verder ook geen ziektes/doofheid of zo. Doofheid zie je wel vaak bij compleet witte katten, maar het komt natuurlijk ook wel bij andere kleuren voor.

@ts, lijkt me dat je echt een superdruk kitten hebt. De gezegde is wel dat "rooie en valen zijn donderstralen" en om eerlijk te zijn ging dat bij mij wel op met mijn rooie. Enorm ondeugend, maar tegelijkertijd zo verschrikkelijk lief.

Ze is momenteel enorm aan het puberen, de hormonen zullen ook wel behoorlijk opspelen (daar kan dat plassen ook vandaan komen). Ik raad je aan om haar te laten helpen met 6 mnd. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander om je kat naar buiten te laten gaan, maar dit is natuurlijk een eigen keuze. Mocht je ervoor kiezen om haar binnen te houden dan raad ik je aan om veel met haar te spelen (een verenstokje is daarbij ideaal). Ook is een speelmaatje een goed idee, maar niet iedereen zit daarop te wachten.

16. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik heb zelf 2 keren een rode poes gehad en ja het is inderdaad vrij uitzonderlijk maar het is helemaal niet zo dat er ergens iets niet goed zou zitten in de genen bij rode poezen hoor.
    Ook waren die 2 die ik had wel druk maar niet zo extreem en het waren lekker binnen poezen die niet gingen slopen of gek doen.
    Doof zijn ze net zo zelden als andere poezen, ik denk dat jij je vergist met krijt witte katten, die zijn helaas wel vaak doof.

Normaal is het zo dat hoe meer kleuren een kat heeft, hoe drukker ze zijn, ik hou van drukke katten en heb dus vaak lapjespoezen en schildpadpoesjes gehad, die zijn pas druk :D

17. Drieka

Drieka Niet meer actief

Oh zie net dat je me al voor bent geweest haha, had een soortgelijke reactie gegeven :D

18. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    He volgens mij omschrijf je onze poes! Alleen steelt ze geen eten of gaat onder de douche staan. Wij hebben een zwart poesje van anderhalf en het is een monstertje. Ontzettend lief maar ook een draak. Je altijd speels aanvallen als je langs loopt (proberen te bijten. Nooit krabben)

Rent achter onze dochter aan als die door het huis rent, om mee te spelen. Gaat overal op, aan, zitten. Is laatst van het balkon gevallen omdat ze over het randje loopt en moest gered worden door de brandweer. Volgende dag zat ze weer op het balkon...

We zijn haar ander voer gaan geven en nu gaat het iets beter. Maar hrt blijft een draakje. En of het iets uit maakt, hier is ze helemaal zwart ;)

19. sierra

sierra Actief lid

22 jul 2013
    325
    0
    16
    Zuid Holland
    Wij hebben ook een terror kat ook een rooie;)
    Het eerste jaar verschrikkelijk hebben echt op het punt gestaan hem weg te doen, viel iedereen aan, sloopte het hele huis, zijn brokjes vlogen door het huis, de waterbak gooide hij om, hing letterlijk boven in de gordijnen. En ga zo maar door.

Wij hebben ook gedreigd met van alles, water ( vind ie leuk nog steeds) bij ons werkte een opgerolde krant en keihard naast hem slaan of in je handen. Ook ie hij bij ons bang voor een kussen geen idee hoe dat is gekomen maar we maken er heel soms nog gebruik van:p als ie weer eens op de aanrecht zit ofzo.

En verder veel geduld en heel veel mee spelen lekker uitputten, aluminium balletjes zijn hier altijd een hit is ie dagen zoet mee.
    Hij is nu 6 en een schat van een beest zo hem echt niet willen missen.

Oh ja als die van jullie naar buiten kan lekker doen, die van ons kan dat niet wonen in een appartement.

20. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    Grappig om te lezen dat best veel mensen zeggen gooi lekker naar buiten na het laten helpen met 6 maand.
    Het is een kitten !

Moet de hond hier dan ook maar naar buiten smijten, dat is hier een drama kwa slopen jatten en kan nog wel even doorgaan (8 maand herder kruising )

Dus heb je last van je kat hup naar buiten, kunnen andere er last van hebben, maar jij als eigenaar niet ( tenzij je de tuin kat proof hebt gemaakt )

Jonge dieren hebben nu eenmaal veel meer energie , en ja die klimmen dan de gordijnen in klimmen op andere dingen " vallen je aan"
    Dat hoort erbij, en als eigenaar hoor je dit zo te begeleiden dat die het niet meer doet.
    Zoals ik lees heb je al heel veel gedaan.
    Gewoon doorzetten, op een gegeven moment valt het kwartje of is die wat wijzer geworden en doet het niet meer :)
    Spelen met laser lampje is trouwens een aanrader, hier liggen ze gevloerd nadat ze ermee gespeeld hebben ;)

Deel Deze Pagina