Welke keuze; die van mijzelf of die van mijn kind?

Discussion in 'De lounge' started by MamavanF2009, Jun 14, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanF2009

MamavanF2009 Niet meer actief

Binnenkort ga ik trouwen en ik wil heel graag de naam van mijn Lief aannemen.
    Nu is het zo dat mijn oudste zoon mijn achternaam heeft (ik heb hem alleen gekregen, 2,5 jaar vóór ik mijn Lief leerde kennen) en hij liever heeft dat ik onze gezamenlijke achternaam blijf houden.
    Ik snap hem natuurlijk heel goed en wil hem heel graag tegemoet komen maar ik wil ook heel graag mijn eigen keuze hierin maken.
    Dilemma dus, ik weet niet goed welke keus nu de beste is.
    Wat zouden jullie doen?

2. Ik zou hierin met je kind meegaan.. Toen mijn man en ik getrouwd zijn, hebben mijn zoon en ik ook onze achternaam gehouden. Mijn man heeft trouwens óók onze achternaam aangenomen, ook nog een optie! ;)

3. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik zou met je kind meegaan.

4. Myo

Myo Fanatiek lid

Feb 11, 2011
    1,352
    0
    36
    Beide achternamen voeren kan ook toch? Heb ik ook gedaan.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik hecht persoonlijk niet veel aan achternamen, dus in dit geval zou ik zeker de wens van mijn kind ingewilligd hebben.
    Als je zelf een ander idee hebt snap ik dat het misschien lastig is, maar ik vind het wel een mooi gebaar naar je oudste toe.

6. MamavanDaan

MamavanDaan Bekend lid

Sep 27, 2009
    811
    141
    43
    Achterhoek
    Je kan toch beide namen gebruiken? Of wil je zoon dat ook niet? Dus de achternaam van je man en je eigen achternaam. Of net andersom: eerst je eigen naam en dan de achternaam van je man.

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik zou ook met je kind meegaan, anders is hij straks de enige in een gezin van 5 met een andere achternaam. Hij geeft zelf ook duidelijk aan dat niet leuk te vinden (wat ik me best goed voor kan stellen). Je kan eventueel ook je mans naam als tweede naam aannemen?

8. Iweks

Iweks Niet meer actief

Je kunt toch twee achternamen hebben? Dan hou je die van jullie en die van je toekomstige man...Dat komt tegenwoordig nog echt vaak voor. Iedereen blij. Als je dit niet wil, maar liever een achternaam dan zou ik persoonlijk met je zoon mee gaan en je eigen naam houden.

9. mei2013mama

mei2013mama Actief lid

Jul 11, 2013
    181
    0
    0
    Kan hij niet ook de naam van je toekomstige man aannemen? Weet niet wat hier allemaal bij komt kijken maar allemaal dezelfde naam zou wel mooi zijn natuurlijk.

Snap hem wel, hij is dan de enige in het gezin die anders heet.
    Maar ik snap ook goed dat jij de naam van je man aan wilt nemen!

10. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Ik zou jou meisjesnaam aanhouden met die van je aanstaande erachteraan.

11. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Ik zou dan aan je zoon voorstellen om als tussenoplossing je eigen naam eerst te gebruiken en dan die van je aanstaande man. Dus bijv: Marie de Boer- de Jong. In dit voorbeeld is de Boer jullie eigen achternaam.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,839
    113
    Ik zou hierin absoluut met je kind meegaan.

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Gaat het je zoon om de naam of het gevoel er dan niet meer bij te horen, want dan heet ik anders dan de rest? Als het het laatste is, is het een optie voor je zoon om de naam van je man aan te nemen? Ik weet helemaal niet de mogelijkheden hoor, maar zou hij dat überhaupt willen?
    Dan heeft iedereen dezelfde achternaam, tenminste ik ga er dan even vanuit dat de jongste 2 zijn achternaam hebben..

14. MamavanF2009

Ik vind het best dubbel. Ik wil uiteraard voor mijn kind mijn eigen achternaam houden maar heel eerlijk gezegd vind ik die nou niet echt mooi.
    Maar om hem alleen daarom te veranderen, dat is natuurlijk geen reden.
    Ik neig wel meer naar mijn naam houden, voor mijn zoon en zéker omdat hij anders de enige van ons vijven is die anders heet.
    Dat is zeker niet leuk voor hem maar het gaat hem er meer om dat hij aan deze naam gewend is en die gewoon mooier vind.
    Maar hij is 7, ik denk dat dit voor hem alle uitleg is die hij eraan kan geven, al denk ik zelf dat het veel meer is omdat hij niet de enige wil zijn.
    Ik denk dat het een dubbele achternaam wordt voor mij; eerst mijn eigen naam en dan die van mijn Lief.
    De oudste ook zijn achternaam geven is voor nu veel te veel gedoe, én veel te duur, nog los van het feit dat mijn ex daar toestemming voor moet geven, en dat terwijl er geen contact is.
    Dus die optie is er (voorlopig) niet.

15. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    #15 Sandana, Jun 14, 2016
    Last edited: Jun 14, 2016
    Je kunt ervoor kiezen om de naam van je partner àchter je eigen naam te zetten. Dan kies je voor beide, je kind èn hem, terwijl je kind voor gaat (en zo hoort het ook).
    Dan krijgt je A e/v B (A echtgenote van B). Ikzelf heb dat ook, wilde mijn eigen naam houden. Ik schrijf het gewoon als A-B (ik ben dus A) maar op officiële papieren zie je dan A e/v B staan. Hij heeft dit trouwens ook gedaan, hij is B-A (B echtgenoot van A).

16. MamavanF2009

Ja ik vind inderdaad dat een kind voor hoort te gaan maar mijn Lief vindt daarnaast óók dat ik ook wel eens (want dat doe ik haast nooit) aan mijzelf mag denken en mijn eigen keuzes mag maken.
    Heeft ie zeker een punt maar dan misschien toch maar beter met wat minder zwaarwegende zaken :p
    Ik geloof dat we het zo gaan doen, lijkt mij in ieder geval een mooie middenweg :)

17. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Ik zou mee gaan in je zoon.
    Mijn oudste heeft ook mijn achternaam en ik zou never nooit een andere naam aannemen. Pech voor mijn vriend, die zou het graag willen, maar snapt het wel.

18. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Aug 17, 2014
    1,245
    413
    83
    Female
    Bij mijn Iieve zoontje en dito man
    Ik zou voor de dubbele achternaam gaan: iedereen tevreden. Voor mijn gevoel "hoort" het ook zo, ik kies zelf ook voor Mansnaam-Meisjesnaam. Ik begrijp je kind hierin maar tegelijkertijd zou ik zoiets 'groots' als de keuze van je eigen naam niet laten bepalen door je kind, wat dat betreft ben ik het met je aanstaande man eens.

19. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Mijn dochter vond het ook niet leuk dat zij anders dan de rest zou blijven heten en dat snapte ik heel goed. Ik heb mijn mans achternaam aangenomen met behoud van mijn eigen achternaam. Ik gebruik zijn naam sporadisch, meer op papier en verder ga ik nog steeds als 'mevrouw meisjesnaam' door het leven. Allemaal blij.

20. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik zou sowieso mijn kind daarin volgen. Je kind blijft immers altijd je kind, en deel van je gezin.

Ik vind het bovendien heel gek om je naam te veranderen als je trouwt. Je blijft toch dezelfde persoon, de dochter van je vader? Maar ik heb hier al wel vaker gemerkt dat dat iets cultureels is, dat Nederland daarin nogal specifiek is.

Share This Page