UITLEG HCG Wanneer wordt deze test gedaan? De test wordt gebruikt om zwangerschap vast te stellen en het verloop ervan te volgen in de eerste 10 weken. Gedurende de eerste weken verdubbelt de hoeveelheid hCG elke 2 - 3 dagen. Meestal wordt een sneltest voor urine gebruikt die bij drogist of apotheek te koop is. Wil een dokter de zwangerschap volgen dan regelmatig hCG in bloed gemeten worden. Wat betekent de uitslag? Bij niet-zwangere vrouwen en in mannen is hCG normaal niet meetbaar. Gedurende de zwangerschap zal vanaf het moment van de gemiste menstruatie de hoeveelheid hCG elke 2 tot 3 dagen verdubbelen tot de 10e week. Te langzame stijging Een minder sterke stijging kan in combinatie met buikpijnklachten wijzen op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Hiervoor is meestal een operatie nodig, maar soms volstaat een lichte vorm van chemotherapie. Ook bij een vroegtijdig achterblijven van de groei van de vrucht zal het hCG minder snel stijgen en soms zelfs dalen. Dit wordt meestal kort daarna gevolgd door een spontane uitdrijving van de vrucht (vroege miskraam). Is dit niet het geval dan zal er mogelijk curettage nodig zijn, waarbij de resten van de vrucht worden weggezogen via een slangetje in de baarmoeder. Te snelle stijging Een MOLA zwangerschap gaan ook gepaard met een toename van hCG, maar het leidt vervolgens tot een te snelle stijging. Verder kan hCG kan zeer sterk verhoogd zijn bij kiemceltumoren. De mate van stijging kan iets zeggen over de mate van uitzaaing van de tumor. Na behandeling van een MOLA zwangerschap of een kiemceltumor dient hCG weer geheel te normaliseren en niet meer meetbaar te zijn. Is dit niet het geval, dan zal vaak een vervolgbehandeling noodzakelijk zijn. Foutief verhoogd of verlaagd De betrouwbaarheid van zwangerschapthuistesten is over het algemeen hoog. Er kan echter soms een vals positieve uitslag gevonden worden als gevolg van medicijngebruik of onbekende andere factoren. Ook kunnen in het vroegste begin van de zwangerschap negatieve uitslagen gevonden worden. Dit houdt vaak verband met te veel verdunde urine door veel drinken. Een herhaling enige dagen later geeft dan vaak alsnog een positieve uitslag. In sommige gevallen kan hCG in bloed foutief verhoogd of verlaagd zijn. Dit kan het gevolg zijn van het gebruik van medicijnen of door de aanwezigheid van storende antistoffen in het bloed.
oke dus als mijn test licht positief was en na een paar uur dikke streep maakt niks uit?dat betekent gewoon zwanger?want als er geen hcg in mijn urine zou zitten dan betekent dat toch dat er helemaal geen tweede streepje zichtbaar is op het kruis?
Annemonique ,heb je nog na je curretage getest gehad om te zien of er nog hcg in je lichaam zat? Anders is deze toch vrij zeker positief hoor! En ik vind dat niet eens licht + ,maar goed + Sannehai ,Etos moet j echt niet meer kopen Etos test minder snel en goed + Kruidvat 1 voor 5 Clearblue testjezelf.nu deze zijn echt goede! SUCCES NOG!
Ik heb 1,5 week na mn curettage getest om te kijken of idd alles eruit was. Die test was negatief, maar heb ik al snel weggegooid en echt niet zo goed bekeken als die testen die ik deze week gedaan heb. Brengt me dus weer in twijfel Ik ga er maar niet vanuit, de kans is erg klein met maar 1 klusmoment
Hier altijd met CB, kruidvat (2 voor 5 euro) en Matcare getest. Met allemaal goede ervaringen gehad (geen valse positieve ofzo en bij zwanger zijn ook een duidelijk sreep). Kruidvat weet ik nog niet helemaal aangezien ik nu natuurlijk niet weet of het hele lichte streepje ook iets betekent
Drie digitale CB is zelfs nog goedkoper dan drie KV testen of 3 etos eigenmerk testen en een stuk betrouwbaarder Hoop voor je dat er dadelijk een hele dikke ZWANGER op het schermpje komt
Knap dat je kan wachten! Of nu ff naar de toilet gaan en dan vanavond niet drinken en voordat je naar bed gaat testen Je hebt nu toch 3 testen haha
Idd, en die CB testen hoeven niet speciaal met ochtendurine, en die 2 glaasjes water maakt denk ik ook niet superveel uit, zolang je maar geen liters drinkt, en je vorige test was al super positief dus denk als je nu test ook al heb je veel gedronken er echt wel zwanger op kont te staan succes meid
hier telkens van de miskramen na 1 vrijpartij zwanger dus niet zeggen van 1 klusmoment dat het niet kan
Eefjes suc6! Ook ik denk dat er gewoon 'zwanger' komt te staan! Wil je niet gek maken hoor, dat doe ik bij mezelf wel Haha Nadinneke, nou zou geweldig zijn als we net zoveel geluk hebben als jullie natuurlijk...maar we gaan er maar niet vanuit (raak trouwel wel snel zwanger hoor, 2e maand zwanger werd miskraam, 1e maand zwanger van mn zoontje, 1e maand zwanger miskraam).
ja maar het is een lijn die pas na een paar uur kwam daarvoor was hij maar heel licht!toen ik een poaar uur later wakker werd stond er opeens zon rechte dikke streep op...
mijn man zei: een kruis is een kruis. maar ben ook nog maar heel pril natuurlijk woensdag was hij nog negatief! dus ga ervanuit dat ik nog niet zoveel hcg heb.