inwendige echo's schadelijk?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door liz84, 8 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liz84

liz84 Actief lid

6 nov 2012
    296
    0
    0
    hoi dames,

ik moet even geruststelling hebben. ik hoorde gister van iemand die zwanger is, dat haar huisarts had gezegd dat inwendige echo's schadelijk kunnen zijn voor het vruchtje/de vroege zwangerschap.

ik heb dit echt nog nooit gehoord! jullie wel? ik heb super veel inwendige echo's gehad. Naar mijn weten, heeft dit geen gevolgen voor een vroege zwangerschap.

2. Trinity

Trinity Fanatiek lid

7 nov 2012
    1.176
    0
    0
    Overijssel
    Daar heb ik nooit van gehoord :( Ik neem aan dat de Verloskundige en de gynaecologen geen inwendige echo's zullen doen als dit schadelijk zou zijn. Misschien is dit meer bijgeloof? Ik denk niet dat het schadelijk is meid.

3. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Ik heb alleen gehoord dat je zo vroeg nog geen hartje mag horen in- en uitwending. Maar het lijkt me dat inwendige echo's niet zo veel kwaad kunnen, anders zou niet iedereen dit doen toch?

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Inwendig is net zo 'schadelijk' als uitwendige. En er zijn bovendien geen studies die aanwijzen dat een echo schadelijk is. Heb zelf ongelooflijk veel echo's gehad (omdat ik met veel wetenschappelijke studies meedeed) en zelfs daar is toen niets over gemeld.

5. liz84

liz84 Actief lid

6 nov 2012
    296
    0
    0
    dat het horen van het hartje met een vroege echo, niet goed is, heb ik ook wel gehoord. raar toch, dat je het dan wel mag zien maar niet horen. wat zou daar dan de reden van zijn, vraag ik me af.

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De doppler en het echo-apparaat werken net op een andere manier. Via het echo-apparaat 'hoor' je het hartje ook niet echt. Het apparaat zet een beweging (die je ziet) om in een geluid. Dit is dus indirect. Een doppler zorgt voor direct geluid en dit zou vroeg in de zwangerschap mogelijk niet goed zijn.
    Zo is het mij door het ziekenhuis uitgelegd.

7. Luja

Luja Niet meer actief

Nou ik heb bij mijn tweelingzwangerschap bijna wekelijks een inwendige echo gehad, lijkt mij dus absoluut niet dat dit kwaad kan!
    En bij dit kindje met 8 weken eerste echo gehad, inwendig, met hartje luisteren.

De vk en gyn doen het echt niet als het kwaad kan voor je kindje, alles wat kans geeft op een miskraam zoals vruchtwaterpunctie wordt duidelijk met je besproken.

8. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Hoe vaak in wel niet een inwendige echo heb gehad, is op 2 handen niet meer te tellen. Dochter heeft er niets aan over gehouden, dus zo schadelijk lijkt het me niet. Anders zouden gyn en verloskundigen zoiets toch niet doen, lijkt me.

9. minimuis

minimuis Fanatiek lid

17 aug 2007
    4.066
    5
    38
    Vrouw
    Hier ook veel inwendige echo's gehad vanwege vele miskramen. Ik denk niet dat onze gyn het risico had genomen als het schadelijk was geweest en daarbij onze zoon is kern gezond geboren

10. Derbi

Derbi Niet meer actief

Ik ook ivm tweeling veel inwendige echo's. Gyn zegt elke keer dat het niet schadelijk is. Dat van de doppler heb ik nog nooit gehoord. Heb met 9 wk. Hartjes gehoord en ze zwemmen nog heel gezellig rond.

Deel Deze Pagina