Giftige stoffen in (baby)voeding??

Discussie in 'De lounge' gestart door Melrose, 3 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Dames, graag hulp! Indien mogelijk.
    Ik ben me net even rot geschrokken, omdat ik op de verpakking van ons Bambix Avondpapje zie staan dat er kaliumhydroxide in zit.
    Zegt me niet zo veel, dus ben ik even gaan Googlen.

Volgens mij is dit een uiterst giftige stof?? Ik snap er niets van, wat doet dat in het avondpapje??
    O.a. dit bericht zette me aan het Googlen:
    (waarschuwing: schokkend bericht)

Kindje sterft gruweldood na slok van plantenvoeding - AD.nl

Komt dit jullie bekend voor? Of zie ik nu spoken en zal de dosering in het avondpapje wel meevallen?? Sorry als ik wat gestresst overkom, ben gewoon echt even goed geschrokken.

2. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik zou morgen even contact opnemen met de fabrikant. Of je kunt contact opnemen met het programma keuringsdienst van waarde. Lijkt me wel het uitzoeken waard.

Ik heb wel eens een programma over hamburgers gezien, volgens mij van de Mac. Die met een door bleekmiddel gewassen worden. Ik denk dat we heel vaak nietvweten wat er gebruikt wordt.

3. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

ik vind dit ook wel erg raar... wat moet zo''n stof in een papje? dit is toch echt niet nodig lijkt me.. ze kunnen tegenwoordig zoveel met plantaardige dingen en dan nog zo''n vieze stof in iets wat voor baby''s bedoeld is?

4. Maaik79

Maaik79 Actief lid

11 apr 2009
    466
    2
    18
    De producten die in Nederland in supermarkten verkocht worden zijn allemaal uitgebreid getest, dus kunnen geen kwaad.

Waarschijnlijk is de dosis hier zo laag dat het niet uitmaakt, of is de stof op een manier verwerkt dat het geen kwaad kan. In het voorbeeld dat je noemt zitten nog veel meer schadelijke stoffen die elkaar kunnen versterken.

Je kindje kan het gewoon eten.

5. blackrose88

blackrose88 Bekend lid

16 dec 2012
    877
    0
    0
    Je kindje zal het gewoon kunnen eten want anders zou het niet verkocht worden lijkt mij

6. Saja87

Saja87 Niet meer actief

De Kaliumhydroxide die jij bedoeld is het E 525:

Kaliloog
    Herkomst:
    Gewonnen uit het zout kaliumchloride.
    Functie en eigenschappen:
    Sterke base, die gebruikt wordt als zuurteregelaar. Verder wordt het toegepast bij het industrieel schillen van fruit, en om groene olijven zwart te maken.
    Producten:
    Bakwaren, zwarte olijven en de kleurstof annatto (E160b).
    Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
    Geen vastgesteld.
    Bijwerkingen :
    Geen bekend.
    Dieetbeperkingen :
    Geen. E525 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten.

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Kaliumhydroxide is E525 en wordt in veel voedingsmiddelen gebruikt om de pH te verhogen. Het wordt ook veel gebruikt in cosmetica. In de doses waar het in voedingsmiddelen gebruikt wordt vanwege de E-norm is het onschadelijk. In de zivere vorm wordt het als gootsteenontstopper gebruikt, dus dat is wel giftig ja, Maar dan heb je het over heel andere hoeveelheden.

En voordat er weer een discussie begint over dat giftige stoffen helemaal niet in onze voeding horen: bijna alles is giftig in verkeerde doseringen of de verkeerde bereidingen. Aardappels bijvoorbeeld zijn onderdeel van de nachtschade familie, hun groene delen zijn giftig en als ze bessen vormen zijn die ook zeer giftig.

Dus ik zou gewoon dat avondpapje geven (nou ja, niet vanwege de enorme hoeveelheid suiker maar dat is weer een ander verhaal ;)) en gewoon make up blijven gebruiken.

8. Maaik79

Maaik79 Actief lid

11 apr 2009
    466
    2
    18
    @ Juul, ook iets met toxicologie gedaan, ha ha.

In principe is zelfs water giftig, als je er maar genoeg van inneemt.

9. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Dag meiden,
    Bedankt voor de reacties. Stellen me toch wat gerust!

Maar zulke dingen zetten me toch wat aan het denken. Ik zie nu net op de verpakking van onze standaard opvolgmelk dat er een stofje in zit dat ook wordt toegediend bij dodelijke injecties (doodstraf). :$
    Maar ja, ook dat zal in de opvolgmelk een zeer kleine hoeveelheid zijn. Maar toch, het klinkt zo raar. :)

10. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Je moet ook niet alles googlen wat er op een verpakking staat anders kun je niets meer eten hahaha

11. henkie24

henkie24 Niet meer actief

dit idd

12. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Dit is de waarheid, helaas hahahaha. In elk product zit wel iets dat je aan het denken kan zetten.

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
  14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Kaliumhydroxide - Wikipedia

Gatverdegatver!

"Kan geen kwaad" vind ik wel een dooddoener hoor! Heel veel kleine beetjes kunnen namelijk wel kwaad, zeker in een babylijf. Kaliumhydroxide of afgeleiden daarvan blijven namelijk giftig.

Maak gewoon je eigen papje van melk en meel zou ik zeggen.

15. moonymuppet

moonymuppet Niet meer actief

en wat zit er allemaal in melk???? als of dat allemaal zo gezond is??

16. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Kaliumhydroxide is een goedkope manier voor voedselproducenten om de PH waardes van hun producten te verhogen. Er zijn een heleboel manieren om dit te doen, waarbij je minder crap nodig hebt, maar dat kost kennelijk teveel ;)... Hoewel het in kleine doseringen nog nooit schadelijk is gebleken en je kind er echt niet ziek van zal worden, zou ik mijn kind zulke troep niet geven. Maar ik houd sowieso niet van die kant en klare rommel, waar vaak veel onnodige stoffen in zitten.

Dat alles als je er maar genoeg van neemt giftig is, vind ik een beetje een dooddoener. Op deze manier doe je alsof alles in dezelfde mate schadelijk is, wat natuurlijk niet het geval is. Er zijn trouwens nog genoeg andere E nrs, waarvan het niet helemaal duidelijk is of deze op de lange termijn negatieve gevolgen zouden kunnen hebben, maar dat is een hele andere discussie.

17. naomi1985

naomi1985 Actief lid

17 nov 2012
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou er voor kiezen om zoveel mogelijk voeding zelf te maken en dus zo weinig mogelijk kant en klaar geven.
    Eventueel zijn er ook biologische merken babyvoeding. Dit is in de meeste gevallen al een stuk beter.

18. Maaik79

Maaik79 Actief lid

11 apr 2009
    466
    2
    18
    Dat is niet wat ik bedoel, zoals ik zei is de dosis van iets van groot belang. Wat ik er wel mee wil zeggen dat we niet bij alles gelijk panisch moeten worden, want dan houdt het nooit op.

Je kunt alle E-nummers en dergelijke gaan vermijden, maar wordt je er veel gezonder van? Ik denk het niet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we onszelf dan maar volledig vol moeten gaan stoppen met allemaal kant en klaar producten, ze bevatten vaak wel veel zout.

19. Delta

Delta Niet meer actief

Ik koop daarom ook pap voor mijn dochter bij de biologische natuur winkel..

20. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Inderdaad. Zelf maken... Dat eindigt dan in een boerderij met je eigen koeien.

Deel Deze Pagina