Voor mijn schoonvader zoek ik een leuk cadeau. Hij word wat ouder en grijpt steeds vaker terug naar zijn achtergrond. We merken dat hij Friesland soms mist en vooral het gebruik van de taal. Nu vroeg ik mij af; zijn er kranten die in het Fries geschreven zijn?
Kijk eens naar het tijdschrift Friesland Post. Voor boeken kun je hier kijken: Frieseboekhandel.frl : Alle Friese boeken en boeken over Friesland. De grotere dagbladen zijn niet in het Fries, sommige lokale krantjes wel. Is er niet iemand in de omgeving die Fries spreekt en hem af en toe op kan zoeken voor een praatje? Welke regio wonen jullie?
Je zou eens contact op kunnen nemen met Fryske boeken en kursussen Frysk | Grutste Fryske webwinkel | Afûk over eventuele Friese uitgaven van bladen enzo. Zij kunnen je ongetwijfeld verder helpen. Dit vond ik ook nog: Historisch tijdschrift Fryslân Als je meer wilt weten, je mag me pb-en. Ik kom er vandaan en ben er een paar keer per maand. Dus als ik eens iets op kan sturen voor je schoonvader, let me know. In mijn werk in omgeving Amsterdam kom ik regelmatig oudere Friezen tegen die het erg missen en dan blij zijn dat ze weer even Fries kunnen spreken met iemand.
Friesland heeft een tv kanaal genaamd omrop friesland, Omrop Fryslân - Ofstimd op dy! tv kanaal 30 ook heb je het radiostation van omrop friesland 92.2 FM en yn de regio Eaststellingwerf op 92.5 FM Omrop Fryslân Radio | Omrop Fryslân Live verbinding radio boven tv beneden Omrop Fryslân TV | Omrop Fryslân Bijna alles word in het fries verteld Dus stel zijn tv en radio goed in ( of een tablet met de live links van hierboven ) en je hebt hem een geweldig cadeau gegeven, 24 uur per dag fries. ( veel leuker dan een krant )
Wat een lieve reacties allemaal! Ze wonen echt enorm ver van friesland af, richting Limburg..) gelukkig maakt hij nog wel eens een Fries praatje met mijn vader (ook Fries ) en we nemen hem nog wel eens mee een dagje naar zijn geboortedorp of als er ergens anders in friesland iets te doen is. Ik had gewoon bedacht om hem anders zo'n abonnement op een krant cadeau te doen. Hij zit altijd maar alleen thuis en het is een bezigheid op de dag.. door zijn hersentumor lukt een boek lezen niet meer (hij trilt enorm en kan niet lang focussen). Dus vandaar dat ik dacht, korte artikelen waar hij bij zijn koffie naar kan kijken is dan misschien een leuke optie. Ik ga de suggesties die jullie geven nog even rustig door kijken! Edit: tv en radio in het Fries is allemaal geregeld thuis! Het krant (lees en schrift) idee komt ook voort uit het feit dat met de felicitatiekaarten bij de geboorte van onze dochter hij de Frieze kaartjes maar bleef lezen.
De leeuwarder courant heeft er Friese stukjes tussen staan hoor Mijn zus verkoopt abonnementen met korting. Stuur mij gerust een pb en dan kan ik voor je informeren welke actie ze nu heeft lopen. Ik begrijp het missen van de taal erg goed. Ik zelf ervaarde naast het verliezen van m'n oma's een 'gat' toen ik ook nog eens ontdekte dat ik geen fries meer zou gaan praten. Ik vond dat erg lastig. Verstaan je kinderen fries? Er zijn super leuke voorleesboeken. Misschien dat hij je kinderen eens kan gaan voorlezen?
Misschien een fries tijdschrift of een boek met korte verhalen. Een luisterboek in het fries. Misschien is er een leuk boekje in het fries over zijn geboortedorp.
Abonnement op Friesland Post misschien een idee? Is een tijdschrift, geen krant. Maar gaat wel volledig over Friesland.
Waar komt hij vandaan uit Friesland? Misschien iets uit eigen dorp. Ik weet dat er boeken zijn van veel dorpen hoe ze vroeger waren. Met oude foto's en stukken tekst. Mijn schoonvader (Leeuwarder) heeft ook zo'n boek. Hij vind het geweldig. En ik weet dat er van meer plaatsen zulke boeken zin.
iets uit zijn eigen dorp is denk ik nog leuker zoals hiervoor al geopperd werd. of een leuk uitstapje naar zijn geboortedorp oid, dat je hem een toegangsbewijs geeft van een fries museum en zelf de reis er naartoe organiseerd.
Hij komt uit Lemmer. Super leuke ideeën staan ertussen! Ik heb al een boek gevonden en ga nog even kijken naar tijdschriften. Mijn man vind dat ik overdrijf maar hoe ouder hij word hoe meer hij over friesland praat haha en helaas wij (de kinderen) en zijn kleinkinderen praten en verstaan geen Fries.. maar zo veel dat hij nu tegen mijn dochter in het Fries spreekt geeft me goede moed dat ze het misschien wel leren gaat straks!
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar misschien wil pake (opa) zijn kinderen weleens voorlezen in het fries. Een kinderboekje is dan wel te doen. Ik vind het erg lief dat je zo 'uitslooft' voor je schoonvader. En misschien nog iets lekkers erbij, zoals Fryske dumkes of droege woarst.