Ik heb afgelopen vrijdag (10 maart) een miskraam gehad. Heb gemerkt dat de mensen in mijn omgeving nogal laconiek reageren. Reacties als, je bent nog jong, je hebt nog tijd zat, het was gewoon niet goed, volgende keer beteral maanden, beter nu dan na een aant etc vind ik vreselijk. Ik snap dat mensen het goed bedoelen, maar ik heb er niks aan. Hoop dat er op dit forum ook meiden zijn die net hetzelfde hebben meegemaakt en we er met elkaar over kunnen praten
Bah wat naar, heel veel sterkte. En wat je zegt klopt wel, of er wordt niet over gepraat of ze reageren zo idd. Vaak zijn het ook mensen die het zelf niet hebben meegemaakt heb ik het idee.
meis.. heel veel sterkte met het verwerken.. heb zelf vorige maand een VMK gehad.. en de meeste opmerkingen kwamen bij mezelf vandaan... idd beter nu, als over een paar weken.. heb al 2 gezonde kids.. maar dat was meer een houding.. was er enorm verdrietig door.. tuurlijk er is veel van waar.. maar andere mensen hoeven niet ongevraagt zulke opmerkingen te maken.. probeer het een plekje te geven meis..je zit in een stroom van emoties, die ineens moeten omschakelen.. van zwanger, naar kindje verloren.. hoe klein het ook was... dikke knuf!
Wat ontzettend vervelend, zeg: een miskraam is heel heftig en verdrietig om mee te maken en juist dan heb je alle steun nodig. De opmerkingen zijn vast goed bedoeld, maar liever heb je medeleven en even een arm om je heen... Heb net ook een echo gehad waaruit is gebleken dat er geen hartactie zichtbaar was: ben er zo verdrietig over en bang ook dat zo'n miskraam me de volgende keer weer zal overkomen. Ik heb wel veel mensen vroeg ingelicht over mijn zwangerschap, omdat ik een tweehoornige baarmoeder heb. Miskramen komen bij zo'n baarmoeder helaas veelvuldig voor, omdat er gewoon minder ruimte voor het kindje is. Deze keer zat het kindje in de kleine helft helaas... In ieder geval heb ik wel veel lieve reacties gekregen, dus ik ben blij dat ik (en dus ook familie en vrienden) van tevoren al rekening had gehouden met een miskraam. Positief denken is beter natuurlijk, maar dat het mis kan gaan weet ik inmiddels maar al te goed. Gelukkig heb ik een prachtige, gezonde zoon van anderhalf: nu nog meer besef dat hij een klein wondertje is! Wens jou heel veel sterkte voor nu, het zal zeker even duren voordat je het allemaal een beetje hebt kunnen verwerken. Zonder ook laconiek te klinken: your time will definitely come soon! Liefs en houd je taai!
Farfallina, wat een rot bericht heb jij ook net gehad zeg! Ik heb precies hetzelfde, ben zo bang dat het met een volgende zwangerschap ook weer gaat gebeuren. Dit was de eerste keer dat ik zwanger was en omdat we zo blij waren, hebben we het ook al een aantal mensen verteld, nu wou ik dat we dat niet gedaan hadden. Ondanks de angst willen we het toch graag weer snel gaan proberen, volgens de VK kon dat gewoon. Dat je meer vruchtbaar bent na een miskraam geloof ik niet echt, we zien het wel. Jullie ook veel sterkte!
Vervelend zeg. Ik weet hoe het is. Ik heb zelf 2 miskramen gehad (1 curretage) en het heeft behoorlijke indruk gemaakt. Mensen die het niet hebben meegemaakt kunnen niet voorstellen hoeveel impact dit op iemand heeft, vandaar die niet zo tactische opmerkingen. Helaas kun je daar niks aan doen denk ik. Gelukkig had ik ook heel veel lieve vriendinnen en collega's om me heen die me er doorheen hebben gesleept, en ik heb ook heel veel aan het forum hier gehad. Ik had ook de angst om er weer voor te gaan. Zoals je ziet ben ik nu weer zwanger. Maar de angst is er nog steeds hoor. Veel sterkte !
Het is wel echt waar, je bent extra vruchtbaar de eerste maanden: Kort na miskraam meeste kans op zwangerschap | nu.nl/gezondheid | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Sterkte! Suus
@Jojo: Na mijn eerste miskraam duurde de 1e menstruatie erg lang. Daarna gelijk zwanger geworden maar weer een vroege miskraam. De ronde daarna gelijk zwanger en tot nu toe gaat het goed...
Dat zijn bemoedigende verhalen, mooi om te horen! Lenthe is een prachtig meisje trouwens, Bijzonder...
Lieve allemaal, ik heb vorige week maandag een miskraam gehad. Het was ons eerste kindje en we waren echt heel gelukkig! Helaas heeft het niet zo mogen zijn. Had vanaf die vrijdag ervoor bruin bloedverlies. Zaterdag toch maar even de VK gebeld. Die zei dat het waarschijnlijk oud bloed was van een innestelingsbloeding was. Dat stopte maandag ochtend, was heel opgelucht. Ik werk als leerkracht en toen de kinderen rond 15.15 uur weg waren kreeg ik erge last van krampen. Net of ik ongesteld moest worden. Toch maar weer even de VK gebeld en die kon niks doen. Naar de wc gegaan en bleek helder rood bloed te verliezen, ik was toen nog op school dus niet zo prettig. Mijn vriend haalde me op en we zijn naar huis gegaan. De krampen werden alleen maar heftiger. Elk hobbeltje in de auto deed zeer! Eenmaal thuis aangekomen wist ik niet meer hoe ik het had van de kramp. Uiteindelijk naar de wc gegaan en bij het afvegen zag ik het vruchtje. Totaal overstuur, verder de rest van de avond verdoofd op de bank gezeten. Nu een week later ga ik weer aan het werk. Vind het nog wel lastig maar wil ook niet meer thuis blijven zitten. Hoop stiekem wel weer heel snel zwanger te raken. Het is inderdaad wel erg lastig om sommige reacties van mensen om te gaan. Ik ben 23 dus dan ben je nog zo jong en heb je nog alle tijd. en het gebeurt bij zoveel mensen, het is echt niks aparts! Net of mij dit wat uitmaakt. Op dit moment gaat het daar helemaal niet om. Vind het fijn om mijn verhaal hier te vertellen aan andere die me begrijpen. Liefs
Ik heb ook een miskraam gehad, laatste week van februari. Ik ben ook nog jong, was snel zwanger (2e ronde), maar ik mis mijn kindje, mijn toekomst en ontzettend veel dromen en plannen. Als mensen wilden gaan zeggen: het kan nu beter sterven als met veel handicaps ter wereld komen, heb ik wel eens tegen mensen gezegd: Je kunt het hiermee vergelijken: Joh, je hebt borstkanker? Oh, wat erg voor je, maar ja, je kunt beter doodgaan op je 50e aan 1 kwaal, als op je 80e aan heel veel kwalen. Het overkomt zoveel vrouwen. dat zeg je ook niet en dat is ook ontzettend grof. Ik vraag me af wat het verschil is, het is allebei verdrietig en niet te begrijpen.
mensen zijn niet echt tactloos en proberen iets liefs/opbeurends te zeggen maar hebben vaak niet door dat het alles behalve opbeurend is. ik heb dan in feb. mijn miskraam gehad (dacht ik) maar het bleek een ma te zijn en ben vanochtend gecuretteerd. Het is gewoon jammer, ik heb er 'gelukkig' al een maand aan kunnen wennen dat het waarschijnlijk niet over was (nog erg misselijk) dus heb dit al redelijk geaccepteerd, maar de opmerkingen. Sommige zijn wel heel leuk en lief, ik hoor opeens van een hoop mensen die het ook meegemaakt hebben en die dan wel de juiste dingen zeggen, maar ik kreeg bijv. ook via dit forum een pb van iemand die zei dat ze dezelfde klachten had als ik en bij de controle echo bleek dat er toch nog een levend kindje zat. Aan de ene kant heel lief, maar aan de andere kant wilde ik dat niet horen, ik wilde niet gaan hopen en het zat idd niet goed (vruchtzakken zaten er nog). Of als ik zeg dat ik nog even niet weet of ik snel (misschien wel nooit bij wijze van) zwanger wil worden zijn er ook mensen die zeggen van 'ach meis, dat zeg je nu...' .. ja ik weet wel dat ik het nu zeg en dat het vooral emoties zijn maar kom op zeg... en aan de andere kant weer een personeelsmanager van m'n werk die toch ook op het werk moet letten die meelevend is en die zegt dat ik me rustig aan moet houden de eerste dagen. Het is en blijft gewoon *** en sommige reacties kunnen het nog rottiger maken. sterkte meiden.
@Charlotte Ondanks dat alle opmerkingen van anderen waarschijnlijk goed bedoeld zijn, is het niet leuk om te horen. Vanaf het moment dat je een positieve test heb gehad heb je voor je gevoel al een band met je kindje...ook al is t nog zo klein. Je voelt je zwanger, bent stiekem al namen aan t bedenken en de kamer aan t inrichten (tenmiste ik wel) en ineens is je kindje weg. Je weet ook wel dat er een kans is dat t mis kan gaan, maar als dat dan ook echt gebeurd doet t wel pijn. Ik was ook vrij snel weer aan t werk gegaan en het heeft mij wel goed gedaan. Ook ik hoop snel weer zwanger te zijn. Wacht jij eerst een menstruatie af of beginnen jullie gelijk weer?
@het lichtje De vergelijking mer kanker vind ik iets te ver gaan, heb ik ook van heel dichtbij meegemaakt, maar ik snap je frustratie wel. Probeer je er niet zoveel van aan te trekken. Mensen die het niet zelf hebben meegemaakt weten niet wat t is. Een kindje verliezen is altijd erg, of t nou met 5, 10, 12 weken of na een paar maanden is en of je nou 23 bent of 38. Ik heb t forum ook opgezocht omdat ik ook van die reactie kreeg. Ik ben 26 en t was ook mijn eerste zwangerschap, dus ik krijg precies dezelfde reacties. Meid, bedenk dat ze het goed bedoelen en niet beter weten. Sterkte!
@jojo222: Het is idd erg moeilijk al die opmerkingen. Ik ben gisteren weer aan het werk gegaan en het voelde echt heel fijn. Ik kon weer een beetje mezelf zijn. Ben altijd vrolijk en gezellig, maar dat was de laatste week wel anders. dat vond ik zo vervelend. Gelukkig nu weer beter! Ja wij gaan meteen door. De VK zei dat ik een mooie baarmoeder heb en dat je eigenlijk niet een menstruatie af hoeft te wachten. Het is wat je zelf wilt, wat je gevoel zegt. Nou wij willen graag meteen door Hopen dat het snel lukt! Ben jij ook meteen door gegaan? Liefs
Hoe goed alle mensen het ook bedoelen, ik denk dat vrouwen die het zelf hebben meegemaakt het alleen echt kunnen begrijpen.
Hoi meiden, Zelf heb ik in oktober en 17 februari een miskraam gehad. Het is inderdaad vervelend als mensen dat soort dingen zeggen, maar ze bedoelen het vaak wel goed. Je weet echt pas hoe het is als je het zelf hebt ervaren. Wij zijn ook meteen weer verder gegaan zonder op menstruatie te wachten. Na de vorige miskraam zat er 1 menstruatie tussen voor ik weer zwanger was...dus ik hoop dat het nu weer snel raak is en dat het dan wel goed blijft gaan. Iedereen sterkte met het verlies, en geef niet op.