Spoed konijnenvraag

Discussie in 'De lounge' gestart door kleintje88, 14 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Mijn konijn is vier weken geleden bevallen van twee dode konijntjes..
    Vader was de avond voor bevalling al bij haar weg gehaald, het zouden trouwens twee zusjes zijn :s
    Ik dacht een probleem ik heb ze op tijd uit elkaar gehaald.. Maar paar dagen geleden was mevr. Weer bezig met flink aan het sjouwen met hooi lle n stro en een nestje maken en jawel vanavond zag ik haren en er iets onder kruipeen :s
    Schijnbaar heeft het mannetje s avonds voor haar bevalling erop gezeten, is ze snachts bevallen en daarna weer zwanger geraakt..

Maar nu mn vraag: moet ik nu al in het nest kijken door eerst met mn handen nestgeur eraan te doen en dan voorzichtig de haren op te tillen en te kijken of moet ik het even laten?
    Ik zag wel wat bewegen dus dit keer leeft het wel.. En ze heeft hem dit keer ook goed ondergestopt!

2. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    niet aankomen heb ik altijd geleerd. geloof dat ze dan de jongkies dood kan bijten, dus ik zou geen risico nemen...

3. wondertjes1992

wondertjes1992 Fanatiek lid

3 feb 2012
    1.595
    477
    83
    Vrouw
    Best afblijven. Je zal binnekort wel ineens meer activiteit zien :)

4. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Niet aankomen, is helemaal niet nodig. Ons konijn heeft twee nestjes gehad en we hebben ze zoveel mogelijk met rust gelaten.

Geef de mama liever wat extra te eten, die van ons vrat hele bakken vol na de bevalling.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Fokkers zullen vaak wel in het nestje kijken. Ze halen dan inderdaad eerst de handen door de uitwerpselen van de moeder om de juiste geur te krijgen. Ze willen voelen pf de buikjes mooi rond aanvoelen. Dan weten ze of de lampreien genoeg te eten krijgen van de moeder. Maar in jouw situatie zou ik het niet doen. Want als je ontdekt dat ze niet genoeg krijgen, kun je toch niet veel doen op dit moment.

Maak je trouwens geen zorgen als je de moeder heel weinig bij het nest ziet. Dit is normaal gedrag bij konijnen en dat betekent niet dat de jongen iets te kort komen.

6. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Een konijn gaat over het algemeen maar twee keer per dag het nestje om te voeden.. Mazzelaar, doe dat nog 7x per dag :)

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    hahaha

8. Jel

Jel Niet meer actief

Ik heb vorig jaar ook een konijnennestje gehad. Ze baarde zes konijntjes waarvan er dezelfde dag 2 dood gingen. Die stootte ze ook echt af, toen ze nog leefden had ze ze boven het stro neergelegd, wat een stuk kouder was dan in het stro. Even later waren ze dood. Maargoed, na een dag of 2 ben ik toch even met mijn hand door het nestje gegaan om te kijken hoeveel konijntjes er nu precies waren. En het waren er dus nog 4. En die deden het allemaal goed en groeiden ook als kool. Moeder vond het prima dat ik er na die paar dagen aan zat.

9. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Wij hadden vroeger ook regelmatig konijnen nestjes.Ligt een beetje aan de moeder hoe ze reageert,zou d'r voor nu paar dagen met rust laten.

10. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Bij ons had ze ook een konijntje buiten het nest gegooit, maar die leefde nog dus heb ik hem met stro teruggeduwd het nest in.. Maar mooi dat ie de volgende dag dood ver buiten het nest lag. Heel bijzonder hoe de natuur zichzelf regelt.

11. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Dus als er dode konijntjes bij zitten zal ze ze zelf uit het nest gooien??
    Vorige keer had ze er twee, 1 had ze helemaal al aangevreten, de ander lag uit het nest.. Maar toen had ze denk ik ook stress van de ram die steeds achter haar aan zat en een nest dat snel snel was gemaakt.. Nu is ze vier dagen bezig geweest met.het nest..
    Ik doe dadelijk de klep omhoog om te kijken of er konijntjes uit zijn gegooid..

12. Jel

Jel Niet meer actief

En? Hoe gaat het met het nestje?

13. Zit het mannetje er nog bij? Zo niet, super, zo wel dan zou ik het mannetje weghalen en even apart huisvesten, en zsm castreren.

14. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Zoals ik al zei het mannetje is de vorige keer voordat ze bevallen was (vier weken geleden ook nestje gehad) al weggehaald maar heeft haar dus nog bevrucht, dat kan schijnbaar omdat bij konijnen zo n 11 uur na de daad pas de bevruchting plaats vind...

Op advies van een konijnenkenner moest ik toch even kijken.. 1 flink konijntje lag uit het nest bij de voederbak was overleden.. Het andere kleinere konijntje lag onderin het nest en was ook overleden.. Daarna ging ze weer actief met haar nest bezig dus mogelijk komen er nog meer? Ik kijk straks nog even..

Deel Deze Pagina