Hallo allemaal, Mijn vriendin en ik hebben een 2 weken geleden een dochter gekregen. Hier zijn we natuurlijk heel blij mee en trots op. Ook hebben we een hond (jack russel) van 6 jaar oud. Hij is al vanaf het begint bij ons. Nu is het zo dat de hond begint te happen naar onze dochter. Als we haar aan het voeden zijn op de bank, en de hond komt er naast zitten/staan, mag hij ruiken en snuffelen. Af en toe geeft hij haar ook een klein likje. Als we dat te lang toelaten gaat hij happen. Dit is nu een paar keer gebeurd. Nu waren we er allebei op tijd bij, maar ik moet er niet aan denken als dit niet zo is. We weten niet wat we er aan kunnen doen en hoe we dit op kunnen lossen?
Het ziet er niet uit alsof het uit enthousiasme is. Misschien een stom voorbeeld, maar als hij voor een kippenren staat en er staat een kip in de buurt, probeert hij er ook doorheen te happen. Het zijn snelle bewegingen naar voren met zijn bek.
Ik zou denk ik eerst eens beginnen met de hond niet meer op de bank te laten. Weet niet zo heel veel van het gedrag van honden maar heb zelf ook een jack russel gehad. Zodra ze op de gelijke hoogte van de baby zijn voelen ze zich hoger in rang dan de baby en hebben ze dus het "recht" om te helpen met opvoeden (helaas gaat dit bij honden dmv happen).
@pluk, De hond is het al 6 jaar gewend om op de bank te mogen. Dit hebben we al eens eerder geprobeerd, maar na 6 jaar krijg je dat er helaas niet meer uit. Als ik met onze dochter op de arm rondloop gaat de hond ook springen.
Hoe je het beschrijft lijkt het me een gedragsprobleem en is de hond volgens mij aardig dominant aan het doen. Ik zou heel snel naar iemasnd gaan met verstand van honden (therapeut/ gedragsdeskundige) en er wat aan doen voordat het mis gaat! Overigens kun je het best hond afleren ook na 6 jaar! Hond van mijn ouders mocht ook op de bank, maar toen ze een nieuwe bank kregen niet meer. Hond was al 8 en heeft het heel snel geleerd zonder problemen.
Waarom zou dat.niet gaan? Wij hebben het onze hond ook afgeleerd.. S nachts legde wij aliminiumfolie op de bank, vinden de meeste honden niet leuk.. Tijdens het voeden van onze dochter moest de hond in de mand blijven liggen, als het klaar was, riepen wij hond en kwam hij even.snuffelen. Daarna legde ik dochter in de box en nam even de tijd voor de hond of als mijn man thuis was, deed hij dat.. Goed bedrag goed belonen, wij werken met een clicker, en consequent zijn.. Als ie er niet utkomt zelf, een gedragstherapeut inschakelen..
Klinkt als een hond die zijn plaats in de roedel niet weet en die probeert jullie te domineren. Een hond is nooit te oud om te leren hoor! Hij kan ook nu nog leren wie de baas is. Altijd lager dan jullie zijn, dus niet op de bank, niet opspringen, dat zijn dingen die een hond van zes jaar ook moet kunnen leren. Opvoedcursus en/of therapie. Anders vrees ik dat het gewoon gevaarlijk is voor jullie baby! Zo lang je hond het nog niet kan zou ik hem tijdens de voedingen van de baby in de bench zetten.
Klinkt inderdaad of woef de plaats in de roedel niet weet.. En niet meer op de bank laten vooral niet bij/na het voeden...
Even van voor af aan de basis aanleren en de regels (evt nieuwe) die daar bij gelden. Het kost misschien even wat tijd maar zo te lezen weet de hond ook even niet meer waar die staat. Kan voor de hond ook een vervelende ervaring zijn nu en daar kunnen ze ook wat onzeker van worden suc6!
Heb nog niet alle reacties gelezen, maar wil hier graag even op reageren! Hebben zelf een oud duitse herder van 3,5. Het lijkt inderdaad op een dominantieprobleem... weet in deze nieuwe situatie de rang in de roedel misschien niet goed (of daarvoor té hoog in de roedel geplaatst??) Een hond is NOOIT te oud om te leren! De hond NOOIT boven je kindje plaatsen, dus niet op de bank als je kleintje er ook bij is en consequent van de bank sturen als hij erop gaat of wil gaan (al is het 50x per 10 minuten). De hond ook geen likjes laten geven, zeker als jij hem niet hebt 'uitgenodigd'. Hij mag alleen snuffelen en evt een likje geven als jullie hem daartoe uitnodigen. Geef je hond een vaste plek waar hij kan liggen en hij geen 'last' heeft van de baby, is nu misschien nog niet zo van toepassing, maar als je kindje ouder is en gaat kruipen... Wel kun je hem nu vast naar die plek sturen als je je kindje gaat voeden. Evt kun je hem NADAT jullie kindje gegeten heeft ook iets lekkers geven, maar nooit op voorhand. Laagste in rang (hond dus!) mag als laatste naar binnen, als laatste eten, als laatste aandacht (maar wel aandacht blijven geven!!), niet op de bank en/of bed (= claimen) etc. Erg belangrijk om dit consequent vol te houden. Je vergeeft het jezelf nooit als er iets gebeurd! En het zal misschien niet kwaad bedoelt zijn van je hond, maar die ziet de baby toch als een soort van indringer in zijn territorium en de aandacht gaan natuurlijk met name naar de baby. Wij hebben het als volgt aangepakt, misschien heb je er iets aan? - eerste mutsje en rompertje ongewassen bij hond in mand gelegd om aan te ruiken - bij thuiskomst na 4 dagen ziekenhuis ben ik eerst alleen naar de hond gegaan om hem gedag te zeggen en te aaien etc - daarna samen met baby op de bank gaan zitten en de hond uitgenodigd om te komen kijken en rustig te snuffelen - iedereen die op bezoek kwam moest ook eerst aandacht aan de hond geven en niet meteen 'bovenop de baby te duiken' en de hond links te laten liggen - een van jullie flinke wandelingen laten maken met de hond, zodat het even een of een aandacht is - bij het geven van commando's of op z'n plek leggen de baby vasthouden, zodat deze al automatisch boven de hond komt te staan - als ik aan het voeden was moest de hond in z'n mand (net als tijdens onze maaltijden) Hier mocht de hond sowieso al nooit op de bank, en komt ook nooit boven dus ook niet in bed (moet er niet aan denken, zo'n harige herder tussen ons in!)... Het kost echt even energie en tijd, maar is zo belangrijk om je hond te helpen in deze nieuwe situatie.
dat klopt doet een gedragstherapeut ook niet namelijk.. Misschien heb je wat aan deze link: Hond en kind | Koningin Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren
Ben ik weer: vroeg me nog 1 ding af: wat doen jullie op het moment dat je hond hapt?? Spreek je hem er alleen op aan? Moet hij van de bank af of niet? Leg je hem op z'n rug om hem weer even te herinneren aan z'n rang in de roedel? (onderdanig maken) Of iets anders??
He kan even duren voordat hij door heeft dat hij het echt niet mag. Onze hond was 10 toen de oudste geboren was en heeft ook nieuwe dingen moeten leren (zoals niet meer bij mij op schoot liggen). Toen hij 12 was werd hij langzaam doof, wij zijn toen meteen begonnen de commando's te vergezellen met handgebaren, binnen een half jaar reageerde hij ook alleen op het gebaar. Tuurlijk zal het moeilijker zijn om nieuw gedrag aan te leren maar het is echt niet onmogelijk
Ik heb een JR van 13, en die heeft 12 jaar lang op bed, op de bank enz gemogen sinds een jaar hebben we een nieuw huis met nieuwe meubelen en mag het niet meer was binnen een week afgeleerd........... dus ja het is wel mogelijk maar dat happen is echt niet ok....corrigeer jij de hond op dat moment wel? ik zou er een goede therapeut bij halen
De hond heeft geen respect voor jullie. Zoals al eerder genoemd is moeten jullie dit van vooraf aan weer opbouwen. Voorlopig heel consequent je grenzen bewaken, niet op de bank, niet tegen je opspringen, geen aandacht opeisen (kop op je benen leggen ofzo). Hou er rekening mee dat een Jack Russel een pittig hondje is, die zowiezo op latere leeftijd eerder kunnen gaan bijten/happen. Ze staan erom bekend dat ze mopperig kunnen worden als ze oud worden. (ik heb er zelf ook jaren 1 gehad)
Wij hebben zelf ook een hond, dus ik begrijp je liefde voor de hond zeker. Bij dit gedrag zou ik er sterk aan denken om een ander huis voor hem/haar te zoeken. Je moet er toch niet aan denken dat een hond je kindje bijt. En het op de bank komen, is zeker af te leren. Begrijp de moeilijke situatie, maar de veiligheid van je kindje gaat voor alles.
met kristelstrijbos eens. afleren en heel gauw. en ik zou een gedragstherapeut erbij halen die kan kijken hoe je hondje op het kindje reageerd. absoluut hond van de bank af gooien. kind is hoger dan de hond. dus absoluut niet toelaten. ik heb een duitse herder met gedragsproblemen en deze is getest bij de martin gaus academy. van hun heb ik heel veel tips gekregen toen mijn kleintje geboren werd. - absoluut niet op de bank of bed. - kind niet lager plaatsen dan hond - hond mag niet likken en snuffelen zonder toestemming want zo kan de hond het kind "toe-eigenen" - hond krijgt als laatste eten, gaat als laatste naar binnen - hond een eigen plek geven die evt. afgesloten kan worden. zodat hond een veilige plek heeft waar kind niet kan komen en waar hij evt. "opgesloten" kan worden als kindje gaat kruipen. dus als rust voor beide. - hond mag niet uit zichzelf bij je komen zitten als je je kindje aan dacht geeft. dat is voor de hond namelijk een manier om "de controle" te houden. dus wat jouw hond doet op de bank tijdens het voeden, is harstikke fout teken. en helemaal als hij hetzelfde gedrag laat zien als bij de kippen. en hoe straf je het happen naar je kindje af als je op de bank zit of met kindje loopt? hier heeft hij het 1 keer gedaan toen ik voorbij liep met kleine. hij had zowiezo altijd al de neiging om in wapperende dingen te happen die voorbij kwamen maar nu hapte hij richting de kleine dr beentje. hij heeft op dat moment een goede schreeuw en een schop onder z'n hol gekregen (uit reaktie) en het was klaar. als hij bij me komt zitten als met kleine bezig ben dan negeer ik hem. eigenlijk moet je ervoor zorgen dat hij wat te doen hebt als je gaat voeden. ik mag hem bijv. niet wegsturen omdat ze dat aan het kindje kunnen linken. op een gegeven moment is er een link. kindje --> en ik wordt weg gestuurd --> weg gestuurd worden is niet leuk --> dus kindje is niet leuk. (tuurlijk denken ze niet zo). en op de bank liggen afleren kan prima. heel simpel, als je erop zit en hij komt erbij dan zeg je gewoon eraf en je gooit hem eraf. en dat net zolang totdat hij het snapt. kwestie van lange adem. zal je voor je kleine later ook nodig hebben als hij voor de 20e keer je kast leegtrekt dus nu een mooie oefening en als je weg bent dan leg je een stoel of bijv. aluminiumfolie op de bank.