Ik heb dat al vaker geprobeerd maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen
Om die reden heb ik van de week maar snel een klein fotoboekje van een midweekje weg gemaakt... .dan heb ik tenminste weer eens een boekje. Zonder tekst ofzo. Gewoon leuk om door te bladeren.
Misschien moet ik dat ook maar doen. Nu oppakken voor alles van nu en de toekomst en hopen dat ik ooit overzicht vind voor de afgelopen jaren.
Ik heb van beide kinderen een 0-3 mnd boek gemaakt. Van mijn oudste zoontje maakte ik per levensjaar een boek. Toen mijn jongste geboren werd ging ik over op per kalenderjaar. Ik laat nu altijd 2 boeken afdrukken. Eentje geef ik aan mijn schoonouders. Als mijn kinderen allebei ooit zelf die boeken zouden willen hebben over 20 jaar dan bestaan er dus 2 exemplaren.
Ik houd het zelf heel goed bij, ieder jaar een nieuw boek. Juist omdat ik helemaal geen foto's van vroeger heb, en dat soms erg jammer vind. De oudste (3) is overigens dol op foto's kijken. Regelmatig gaan we samen op de bank zitten, en bladeren het jaarboek door. Dan vertelt hij honderduit. Dit weekend heb ik toevallig een goedkoop HEMA fotoboek voor hem gemaakt, met recente foto's Die krijgt hij binnenkort als cadeau. Dat is dan zijn eigen fotoboek, waar hij niet zuinig op hoeft te zijn en zelf uit de kast mag pakken
Ik heb voor ieder kind: - een babyboek (zwangerschap, geboorte en kraamtijd); - een boek over het 1e levensjaar (geboorte tot 1e verjaardag); Daarna maak ik 1 album van de kinderen samen die ik meerdere malen afdruk (voor ieder kind een eigen album). Deze albums gaan over een langere periode (dus soms ook meerdere jaren). Er staan gebeurtenissen in van het gezin (vakanties, feestdagen) maar ook individuele foto's en gebeurtenissen. Ik kwam laatst ergens waar ze van ieder kind 18!! albums in de kast hadden staan.... Behalve dat dat gigantisch veel werk is (en veel geld kost). Is het ook behoorlijk zonde aangezien er zelden in gekeken werd. Het inplakken van foto's is heel erg veel werk. En zorgt voor grote en dikke albums. Die belanden sneller onder in de kast dan een dun digitaal album (ook makkelijker mee te nemen om te laten zien).
Bij het begin. Ik maak altijd een fotoboek aan voor de desbetreffende periode (digitaal) en dan kijk ik van welke dingen ik foto's heb die er in moeten. Dan maak ik daar kopjes van aan op de bladzijden en dan vul ik de pagina's met foto's. Tot slot zet ik alles mooi neer, soms een tekstje erbij, enz.
Hier elk jaar een boek. Net voor verjaardag zoek ik de mooie foto's uit die zet ik apart en na verjaardag maak ik boek. Tenminste dochter heeft er nu 3 Zoontje is nu bijna 1. Foto's tot nu geselecteerd en de laatste paar na zijn verjaardag. Ik maak digitaal album. Vakantieboek maak ik apart, maar in boek van kinderen zit dan ook een aantal vakantiefotos
Practische vraagjes... Waar maken jullie de boeken? En gebruiken jullie de standaard bladzijdes van die site? Zoals bij albelli kun je hun voorbeeldpagina's gebruiken maar dan kom ik weer niet uit met staande en liggende foto's en dan haak ik na 3 uur weer af omdat het er niet mooi uit ziet.
Mijn allereerste boek was bij het Kruidvat, vond de kwaliteit niet goed, maar is dus al jaren geleden. Daarna altijd bij de Hema besteld, tot ze de software veranderden...wat een drama... Toen Albelli gedaan, vond de afdrukkwaliteit van sommige foto's echt heel slecht (over gemaild, lag aan hun printer, die kon het niet anders)... Nu wil ik AH proberen (CeWe, geloof ik), maar heb me er nog niet toe kunnen zetten. Vrienden van ons bestellen al jaren daar en hen bevalt het goed. Ik gebruik soms de standaard indeling, maar meestal niet (of ik gebruik het als basis en pas het aan).
Ik maak ze altijd bij Albelli en de indelingen helemaal zelf. Je kunt uit de voorbeeld boeken wel goede tips halen en als je tevreden bent je indeling opslaan. Ik kijk altijd eerst welke foto's ik op een pagina wil hebben en kies daar dan de indeling op uit. Inmiddels heb ik zoveel zelf opgeslagen indelingen dat ik niet meer elke pagina samen hoef te stellen. Doordat ik het helemaal zelf in deel en hierin nogal neurotisch ben duurt het alleen wel weer heel erg lang... en dan haak ik weer af waardoor ik nu anderhalf jaar achterloop... Ik heb iets van 12 boeken van onze verre reizen en ik vind wel dat je met elk boek de lay out ziet verbeteren. Gewoon doorgaan!
Ik maak de boeken bij Albelli, heb ondertussen een aantal eigen pagina indelingen opgeslagen, die gebruik ik meestal. Die van hun werken ook niet voor mij
Praktische vraag hoe organiseren jullie het? Ik heb van mijn oudste een boek van zwangerschap kraamtijd en eerste half jaar. (Plus een inschuifmap voor tekeningen en een boek met echo foto's en kaarten) Nu wil ikde rest van de foto's ook gaan doen (is bijna 3) maar ik heb weinig zin om straks van elk kind elk jaar tot hun 18e een boek te maken. Overigens maak ik na elke vakantie of weekend weg ook standaard een album.
Ik heb voor de oudste de volgende boeken: -zwangerschap/eerste 6 weken -6 weken t/m 6 maanden -6 maanden t/m 1 jaar -1 jaar t/m 2 jaar -2 jaar t/m 4 jaar Hij is nu 8, ik wil nu een boek van 4 t/m 8 jaar maken. Met kind nummer 2 en 3 loop ik wat achter, het plan is om het deze zomervakantie bij te werken en dan bij te gaan houden. Neefjes van ons hebben helemaal geen albums, dat vind ik zo jammer voor ze...mijn oudste heeft toevallig gisteravond zijn babyalbums door zitten kijken. Zo leuk!