Zelf heb ik heel lang geleden in een winkel gewerkt maar dit nog nooit meegemaakt. Onze dochter van 15 werkt sinds kort bij de action. Vanavond moest ze tot 20.00 werken en appte om 20.30 dat ze later was omdat ze gecontroleerd werden door medewerkers van het hoofdkantoor. Iedereen zijn tas werd gecontroleerd en ze deden een rondje door de winkel. In 1 tas van iemand werd 1 chocolade muntje gevonden en geen bonnetje waarop diegene moest inloggen in het systeem om te kijken of het eerder was afgerekend. Daarna waren ze klaar en kon iedereen vertrekken. Ik vond dit zo'n vreemd verhaal, is iemand bekend bij de action of een andere winkel waar ze dit ook doen?
Blijkbaar is er een zero tolerant beleid: Moest even zoeken maar mijn man vertelde over een ontslag vanwege een plastic tasje. https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5173079/action-tasje-3-cent-rechter-ontslag-onterecht-teruggedraaid Zelf ooit gewerkt bij ici paris en hadden ze een standaard controle. Zorgen dat je niks in je tas had zitten. Wat je er voor kocht zorgen voor een bonnetje. Geen parfum, make up in tas wat ze daar verkochten. Maar dat vertelde ze dat het onderdeel was. Als je dat weet kun je kiezen of je daar voor wil werken.
Ik werk in een supermarkt en wij hadden vroeger eens in de zoveel tijd uitgangscontrole. Dan stonden er 2 mensen buiten te wachten tot we klaar waren met sluiten, en dan moesten we allemaal weer naar binnen om onze tas te laten controleren. Wij moeten ook overal bonnetjes van hebben (tenzij het overduidelijk van een andere supermarkt afkomt).
Zo werkte ik bij de kruidvat, welliswaar 20 jaar geleden. Lekker beschamend dat ook je OB's en maandverband gewoon gemarkeerd moesten wezen. Stond er geen markering op (permanent marker) was je dus de lul. Echt huismerk spul was er toen nog niet, dus 1 de beste of jumbo eigen merk was geen uitvalsoptie. Je bus deo ala, maar maandverband/spullen dat ging mij wel een grensje over. Mja, kruidvat verkoopt zowat alles. Datzelfde probleem hebben ze bij Action ook. Beter gewoon een werktasje hebben met zo min mogelijk er in.
Ik werkte vroeger bij de Praxis en daar was dit ook redelijk normaal. Niet dagelijks maar regelmatig werden bij het weggaan onze tassen gecontroleerd.
Wat verschrikkelijk lijkt me dat zeg! Totaal geen vertrouwen in het personeel dus. Maar blijkbaar is dit nodig? Echt nog nooit van gehoord!
Is wel vrij gebruikelijk in retail land hoor. Als ik voor mijn werk winkels in ga moet ik ook van tevoren producten in mijn tas die ze daar verkopen markeren en als ik wegga mijn tas laten checken.
Het bestaat Niet overal wordt het standaard gedaan Maar het staat in de bedrijfspapieren maar dat hoofdkantoor komt dat is beetje overdreven, de leidinggevende doet dit meestal. Als hoofdkantoor betrokken is dan is er vaak meer aan de hand en al langer
Ooit in winkel gewerkt en nav diefstal werd er een periode ook dagelijks tassen controle gedaan. Leidinggevende liet tas ook gewoon controleren dus. Ik bijv haar tas en zijn de mijne.
Mijn dochter werkt in de Jumbo en daar gebeurt dat dus niet. Heb het haar gevraagd. Ik vind het ook bijzonder ver gaan.
Ik heb 18 jaar geleden bij de blokker gewerkt en daar was dat al zo. Na het tellen van de lades hing er bij de deur terug de winkel in een knop. Iedereen drukte daar op en random ging die dan af en dan werd van diegene de tas gecontroleerd. Ook van de leidinggevende werd dan door een van ons controle gedaan. Aankopen uit de winkel werden na sluitingstijd bij de leidinggevende afgerekend en bij de uitgang gezet zodat dat niet achter kwam.
Oké eigenlijk wel sneu dat ze hun persooneel zo controleren. Je hebt schrik om er wat te kopen tijdens je uren. En dan op een zaterdagavond als je moe gewerkt bent nog zo laat controle
Hier worden ook zulke steekproeven gedaan. Sneu eigenlijk dat het blijkbaar nodig is, anders zouden ze dit echt niet doen.
ook een “domme” regel want je kon dan net zo goed daar maansverband/Ob pakken en in de winkel markeren met een marker.
Ik heb op het hoofdkantoor van Blokker gewerkt en wij hadden voor alle filialen in Nederland 1 persoon die dit soort dingen behandelde. Camera’s plaatste in filialen voor op heterdaadjes bij vermoedens. Zijn bureau stond bij ons op de afdeling en dat was soms best spannend mee te kijken en de verhalen hoe de mensen dan gepakt werden. Ik kan me niet herinneren hoe de filialen met controles omgingen. Wij hadden ook een winkel in ons hoofdkantoor (showroom) waar we regelmatig nieuwe producten bekeken en ook konden kopen maar nooit een controle gehad of van gehoord.
Dank jullie wel voor je reacties! Blijkbaar is het tegenwoordig wel normaal maar vind het ook wel ver gaan...
Ik werk al 30 jaar in de retail en heb dit nog nooit meegemaakt, niet zonder echt goede reden. Ik vind het echt veel te ver gaan. Kan me ook niet voorstellen dat dit mag, er moet toch toestemming voor gevraagd worden?
Ik ben het eigenlijk wel gewend vanuit de retail. Idd een knop bij het weg gaan en ging hij af werd je gecontroleerd. Dit is denk ik 15 jaar geleden.
Ja, maar dat staat gewoon in de gedragsregels bij veel werkgevers als je in dienst komt. Dus dan geef je er toestemming voor. Zoals hierboven beschreven is wel een beetje uitzonderlijk met hoofdkantoor enzo die komt - lijkt mij dan dat er een vermoeden van fraude is. Tassencontrole / controle is gewoon dat je je bonnetje op de prikker doet en aftekent bij collega en /of dat je bij weggaan collega tas laat checken. Ik werk ook al 25 jaar in de retail en overal was dit in meer of mindere mate het geval. Vroeger bij mijn bijbaantje in de fabriek al. En overigens net zolang al regelmatig collega’s gehad die wegens fraude ontslagen zijn dus blijkbaar is het ook gewoon nodig..
Tja, dat er veel door personeel gestolen wordt zal ik niet ontkennen. Ik heb alleen nergens gewerkt waar dit in de huisregels stond. Vraag me af of ze dit ook in andere beroepen doen. Overal kan er gestolen worden ( Medicijnen in een ziekenhuis/apotheek bv of kantoorbenodigdheden)