Hallo allemaal, Ik werk ben werkzaam in de zorg en mijn man belde net op dat hij alle syptomen van de mexicaanse griep heeft. Niet verwondelijk want er waren hem al vele voorgegaan op het werk. Nu heb ik toevallig de komende drie dagen vrij maar moet maandag weer aan het werk. Er is een grote discussie op het werk over het wel of niet inenten van personeel. De leidinggevende vind natuurlijk dat iedereen zich moet laten inenten omdat ze anders de kans lopen clienten met een verminderde weerstand te besmetten met alle gevolgen van dien. Nu ben ik zelf net zwanger en kom nog niet in aanmerking voor de injectie. Ik ben benieuwd wat voor beleid ze hebben als de partner ziek thuis is met mex.griep? Ben dan natuurlijk een grote besmettingsbron. Aan de andere kant verwacht ik dat het werk gewoon verwacht dat ik aan werk werk ga? Heeft iemand hier al ervaring mee?? groetjes!
Hoi, Ik zit ook in de zorg... Wij hebben informatie gehad hier over jullie niet? zal het even op zoeken
Mijn moeder werkt in een verzorgingstehuis, en 3 maanden geleden had een vriend van haar collega ook de mexicaanse griep. Haar collega moest thuis blijven.
-Volg hygienevoorschriften op ! 1. Gebruik altijd mondkapje. (Hebben wij op kantoor Nieuwe steen 2, in kamer managers, KB in kantoor Gezondheidscentrum. 2. Handen wassen of handgel gebruiken. (Hebben wij op ons kantoor, KB in Gezondheidscentrum.) 3. Gebruik wegwerpbare schort en handschoenen. (Ook hier op kantoor) 4. Gebruik papieren zakdoeken 5. Niezen/hoesten in elleboogholte Vooral mondkapje erg belangrijk, besmetting voorkomen via luchtwegen. Herhaling richtlijnen bij griepverschijnselen U heeft zelf griepverschijnselen: u belt uw huisarts en meldt zich ziek bij uw manager via de gebruikelijke procedure. U blijft thuis totdat u niet meer besmettelijk bent (1 tot 7 dagen na het binnenkrijgen van het virus). Iemand uit uw omgeving heeft griepverschijnselen: u kunt uw werk blijven doen zolang u zelf geen verschijnselen heeft. Het is belangrijk hierop extra te letten. Bij twijfel overlegt u met uw manager. De cliënt heeft griepverschijnselen: u kunt het werk blijven doen zolang u zelf geen verschijnselen heeft. Het is belangrijk hierop extra te letten. Bij twijfel overlegt u met uw manager. U gebruikt beschermende middelen, die via uw manager beschikbaar worden gesteld. Volg de hygiënevoorschriften nauwkeurig op: - handen wassen
Wij hebben ook informatie gehad, heb het alleen niet meer! Volgens mij stond er niks in over de partner of kinderen? Schiet me wel te binnen dat als je kind ziek was je wel gewoon werd verwacht op het werk en dat opa/oma/partner de zorg voor het kind wel kon overnemen. Dit vond ik natuurlijk belachelijk! Dit is alleen wel maanden geleden.. denk dat ze gewoon verwachten dat ik aan het werk ga. Vind ik opzich niet erg maar vind het ook een onplezier idee dat ik anderen kan besmetten!
Bedankt voor de reacties! Mijn vorige reactie was geplaatst voordat ik die van jullie zag..! Ik blijf het toch wel vreemd vinden dat ik dan dus gewoon aan het werk moet.. Vind het echt een gevaar voor de clienten! Je kan het niet voor blijven, maar het idee dat er wat gebeurd en dat dat eventueel bij mij weg zou komen vind ik maar een raar idee! Even afwachten hoe mannetje lief strakjes thuis komt en anders neem ik morgen eerst wel even contact op de huisarts over het besmetting gevaar en daarna met mijn leidinggevende. Bedankt voor de reacties!
Bij ons is 2 weken geleden veranderd dat je dan niet mag werken, dus als je partner of kind de mex. griep heeft, moeten we gewoon komen werken.
Moet je dan wel of niet werken? En een mondkapje dragen kan natuurlijk, maar veroorzaakt ook veel onrust. Werk in de Thuiszorg, als ik de hele dag zo'n kapje op moet tijdens het werken in cominatie met verminderde lucht van zwangerschap kun je mij wel weg dragen... We zullen wel zien wat het beleid is. Het is gewoon zo dubbel, aan de ene kant is het een rel geweest omdat je je zou moeten laten inenten om besmetting te voorkomen bij de clienten. En dan aan de andere kan het personeel wel laten werken als iemand in de eerste lijn de mexicaanse griep heeft gaat daar natuurlijk dwars tegen in. Bovendien zijn de eerste inentingen ook nog niet geweest. Hieruit blijkt maar weer dat het meeste toch gebazeerd is op geld! Zonder inenting zal meer personeel zich ziek melden wat extra geld kost.
Ik werk ook in de thuiszorg.... Wij moeten als de cliënt griep of MG verschijnselen heeft/heb dan moeten wij wegwerpschort/handschoenen/mondkapje dragen. Mijn man had de griep gewone, Maar ik moes gewoon te werk. Er zijn al zo veel zieke (collega's)
wat jij zegt over die inenting.. er is via mijn maneger gezegt dat die spuit niet verplicht is.... redenen??? * ook met die spuit kan je die griep alsnog krijgen * ook al heb je de spuit... je hebt die virus wel bij je dragen dus wij werden niet verplicht. en logisch.. ik hheb hem dusNIET gehaald.... alle bewonders hhebben hem wel gehad... als mijn kids ziek worden.. of partner weet ik niet!!1
Weet je wat het is, zelfs met inenting kun je nog iemand besmetten want je kunt het virus wel op je handen meenemen. Je hoeft maar 1x niet goed te wassen en je zit al. Buiten dat is het natuurlijk ook zo, dat als iedereen thuis blijft omdat partner of kinderen ziek zijn, er helemaal niemand meer kan werken... Ik snap je redenatie helemaal, hoor, daar niet van, ik werk zelf ook in de zorg en ik heb daar ook over nagedacht. Maar ik denk idd dat het helemaal niet raar is van je baas dat je gewoon moet werken als je man ziek is. Gewoon goed de hygiene toepassen, eventueel schone kleren en schoenen meenemen en je op je werk omkleden, aan het einde van je dienst weer omkleden en de vuile kleren thuis meteen in de was doen. Oops... Ik zie nu dat je in de thuiszorg zit, dan is dat wat lastig, denk ik... Ik heb op mijn werk alleen een uniform jasje, wij hebben geen uniform broeken meer. Mocht de griep hier thuis of op het werk uitbreken, kleed ik me een keer extra helemaal om en dan draai ik wel een was extra...