Nou ik wil dus zelf roti maken met sperzieboontjes geen kouseband en aardappel en kip wie heeft het recept voor mij
Voor de roti platen wel even naar een Oosterse toko gaan. Die liggen daar per 3 ingevroren. Die van de AH of andere supermarkt zijn niet zo lekker.
Volgens velen is mijn roti erg lekker, dus vooruit, hier komt 't recept: Vlees (ik gebruik vaak lam) marineren met zout, olie en geperste knoflook (2 teentjes). Beetgaar koken: 5 aardappels in gelijke stukken verdeeld. Een witte kool, in gelijke lange repen gesneden, ongeveer 150-200 gram kouseband of sperciebonen. Eieren hardkoken en pellen (ik reken p.p. 2 eieren, maar wij zijn allen grote eters). Dan 2 grote uien snipperen. Olie in de pan verhitten (zorg dat je een grote pan hebt), ui fruiten, vlees toevoegen en eventjes op een goed hoog vuur bakken. Dan voeg ik drie eetlepels (maar dan moet je wel van scherp en pittig houden) roti sambal toe, zwarte peper, twee groente bouillonblokjes, ongeveer 40 gram Kerrie masala en 4 eetlepels tomatenpuree. Dit goed door elkaar, toevoegen ongeveer 2-3 dl lauw-warm water (geen koud anders schrikt het vlees en krijg je taai vlees). Dit een uurtje laten sudderen, af en toe goed omroeren. Dan de eieren, aardappels, kouseband of sperciebonen en kool erbij doen. Goed door elkaar roeren (dus je hebt echt een grote pan nodig). Afhankelijk van de dikte van de saus, na ongeveer een half uurtje het deksel misschien even schuin erop zetten en iets laten inkoken als dat nodig is. Serveren met warme rotivellen.
De roti (en dan bedoel ik de platen) kun je ook heel makkelijk zelf maken: Zelfrijzend bakmeel mengen met water en kneden tot het niet meer plakt. Theedoek overheen leggen en minimaal een half uur laten rijzen. Bakmeel op aanrecht verspreiden en het deeg uitleggen. Deeg verdelen in stukjes en balletjes van maken. Balletjes uitrekken en met een deegrol uitrollen en vervolgens aan beide kanten bakken. Als het deeg gaat bollen tijdens het bakken dan is dat een goed teken.
Wat ook erg lekker is voor erbij...pompoen! Olie, fijn gesneden ui, knoflook in de pan en wachten tot het iets bruin begint te worden. 1 tl massala en een beetje water toevoegen. Stukjes pompoen toevoegen. Half bouillonblokje erbij. Beetje water toevoegen en twee tl suiker. Eet smakelijk!