Geregistreerd partnerschap

Discussie in 'De lounge' gestart door Kolibrie, 26 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hoi dames,

Zijn hier meiden die geregistreerd partnerschap zijn aangegaan met hun partner?
    Wij willen namelijk ook een geregistreerd partnerschap aangaan, maar ik ken verder niemand met een geregistreerd partnerschap. Alleen maar gehuwden. :)

Hoe gaat dit eigenlijk in z'n werking? Is het eigenlijk bijna hetzelfde als trouwen? Moet je dan netjes gekleed of maakt dat niet uit? Hoeveel mensen waren bij jullie GPS aanwezig? Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het bij jullie ging en hoe jullie dag eruit zag :D

2. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Ik heb het zelf niet maar een vriendin van mij gaat het 22 maart doen. Je hebt getuigen nodig ik ben dat dus bij mijn vriendin en haar vriend heeft ook een getuige nodig.
    En gewoon wat lekker zit Trek je aan eneen beetje mooi is prima hoor, daarna gaan we gezellig lunchen.
    De 1e deel van de papieren vul je al eerder in ( ik weet niet precies wat dit inhoudt maar mijn vriendin had een kopie nodig van mijn paspoort). En 22 maart moet ik mijnn handtekening zetten.
    Dat was het volgens mij wel een beetje???

3. Charmed

Charmed Fanatiek lid

16 sep 2012
    2.589
    79
    48
    Wij willen dit ook, en vanmorgen heb ik allemaal info opgezocht.
    Je moet papieren bij je gemeente weghalen en dan aangifte doen bij t gemeentehuis.
    Dan prik je een datum en ga je in 'ondertrouw'.
    Je moet minimaal 2 getuigen hebben.
    Het is niet heel bijzonder, en leuk in kleren hoeft niet persee.
    Wij gaan na de tijd ook nog iets doen, wat weten we nog niet precies, en dat alleen met de getuigen.

Anders bel je de gemeente eens op?
    Of als je gemeente een website heeft, daar staat precies alles op hoe je t moet doen enzo.

Mijn broer en schoonzus hebben dit vorig jaar gedaan, ze gingen op maandag (is gratis) en daarna ergens lunchen.
    Je krijgt geloof ik een trouwboekje, en je mag zelf weten of je je eigen naam of die van je man neemt.
    Als je een kind verwacht moet je man het kind nog wel erkennen, en dat hoeft bij trouwen niet.

Snap je het een beetje? ;)

4. sara1988

sara1988 Bekend lid

3 jun 2012
    849
    0
    16
    Nederland
    Wij hebben dit 3 jaar geleden gedaan, onze ouders waren de getuige en hun waren ook de enige die erbij waren, we hebben na afloop koffie gedronken op een terrasje bij ons in het dorp en verder niks aan gedaan.

5. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Hier ook gp'ers :)

We hebben geloof ik 11,00 administratiekosten betaald en de gebeurtenis zelf was op een gratis ochtend.

We zijn we wat chiquer gekleed gegaan, ouders en broer waren getuigen, lekkere luxe lunch gedaan en savonds met hetzelfde clubje lekker gaan wokken :)

Hele leuke dag!

6. moonymuppet

moonymuppet Niet meer actief

Hier ook gp hebben alleen het trouwboekje betaald. Hadden " gewonen" kleren aan en zelf getuigen mee genomen daarna nog een kopje kofie met gebak en voor was het prima zo.

7. sweetbel

sweetbel VIP lid

27 jan 2010
    5.519
    0
    0
    Hier ook gp. Hadden wel nette kleding aan, het is toch wel een leuke gebeurtenis. Wij zijn dit aangegaan zodat alles goed geregeld is voor onze dochter. Zwanger trouwen wilde ik niet, ooit nog wel, maar voor nu vonden we gp ook prima.

Je hebt een eerste afspraak voor de ondertrouw, daarin vragen ze je bijvoorbeeld welke achternaam je aanneemt, of dat je je eigen naam wilt houden. Ik ben voor de combi partners naam- eigen naam gegaan. Bij zaken die mijn dochter aangaan gebruik ik die naam, andere dingen gewoon mijn eigen naam. Bij ons vroegen ze ook of we een ja-woord wilden geven en ringen wilden uitwisselen, maar dit hebben we niet gedaan omdat we ooit nog willen trouwen.

De dag zelf zijn we met de getuigen naar het gemeentehuis gegaan, waar we de akte hebben ondertekent. Daarna koffie en gebak en weer naar huis.

8. glimworm

glimworm Niet meer actief

wij stonden binnen 10 minuten weer buiten.
    Als je voor de gratis versie gaat wordt er verder niks aan toespraken gehouden en alleen een beetje inhoudelijk over wat het partnerschap inhoudt.
    Je hoeft er niet in je galajurk te staan tenzij je daar behoefte aan hebt :D
    je mag maar een beperkt aantal mensen meenemen. wij waren met manlief en ik erbij met zijn 6en. we hadden daarvan 2 getuigen.
    de kosten voor een leren boekje zullen ongever rond de 15 euro liggen (afhankelijk van gemeente)

Hoe en wat de regels zijn van een betaalde versie zou je even moeten kijken op de site van je gemeente, misschien dat dat per regio ook weer anders ligt.

wij hebben na "de plectigheid" thuis een bakkie gedaan met een stukje taart om het af te sluiten. maar verder geen heel feest .

9. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Misschien een vreemde vraag: waarom gaan jullie voor een GPS en niet 'gewoon' trouwen'? Financiën?

10. Minerva

Minerva Niet meer actief

Wij hebben het ook gedaan en het is eigenlijk hetzelfde als trouwen. Er is zelfs een "ja-woord". Wij hebben het gratis gedaan op een maandagochtend en alleen onze ouders meegenomen als getuigen. Was wel bijzonder, maar erg kort. Volgend jaar gaan we ons partnerschap omzetten in een huwelijk met alle toeters en bellen :D

11. glimworm

glimworm Niet meer actief

zo zou je het kunnen zeggen.

Het plan is om ooit nog wel officieel te trouwen, maar dan met alles erop en eraan en dat kost een hoop centjes die we nu niet hebben. Wij zijn er door een financieel adviseur (familie van manlief) op gewezen dat als we niks op papier hadden staan en er gebeurt iets ernstigs met manlief dat we helemaal niks hebben om op terug te vallen, dus eigenlijk meer voor zoonlief (en mij) geregeld dat hij(wij) niet onverhoopt op straat staan met niks.

12. moonymuppet

moonymuppet Niet meer actief

omdat mijn vriend niet wil trouwen maar we wel alles goed geregeld wilde hebben voor onze dochter.

13. ecl

ecl Niet meer actief

Wij zijn sinds 7 februari geregistreerd partners.
    Bij ons in het gemeentehuis is er plek voor 6 mensen naast het koppel. Die 6 mensen is incl. getuigen (dit was wel voor een eenvoudige plechtigheid).
    Er werd een korte toespraak gedaan door de ambtenaar, waarna we onze handtekening moesten zetten. Na ons moesten de getuigen een handtekening zetten. Als laatste mochten we elkaar een kus geven:D.
    Duurde in totaal denk 10min en dat is incl. naar de kamer gaan, jassen uitdoen en later weer aandoen enz.
    Wij waren voor ons doen netjes gekleed, maar niet in jurk en pak ofzo.
    We gingen daarna wat eten met de getuigen en zussen en broers(met aanhang).
    Verder niets speciaals gedaan.

14. ecl

ecl Niet meer actief

Als wij gaan trouwen dan wil ik(voor man maakt het niet zo veel uit) wel een echte droombruiloft.
    Klinkt raar en misschien ook tegenstrijdig, maar dit is ook meteen de reden dat we niet trouwen. Voor ons inkomen is het te doen na wat sparen, maar dat heb ik er niet voor over! Als we het zo makkelijk op konden hoesten dan deden we het zo. Nu wil ik dat geld liever aan andere dingen besteden zoals samen en ook met familie leuke en speciale dingen doen. Net zoals dit jaar voor weken naar curacao gaan, naar familie van hem, die onze dochter voor het eerst in real life gaan zien.

Oh daarnaast is dit voor ons het zelfde. Een papiertje en een mooie jurk en feest hebben we niet nodig om te weten wat wij voor elkaar voelen. Dat laten wij elke dag aan elkaar zien (net zoals elk ander paar, hoop ik).
    Om het toch goed geregeld te hebben voor onze dochter, toch gps gedaan.

15. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hier eigenlijk om dezelfde redenen. En financiën. Als er wat met een van ons nu zou gebeuren, staat de ander met niks. We zijn dit jaar 10 jaar samen, dus tijd om het officieel te maken. ;)

16. sweetbel

sweetbel VIP lid

27 jan 2010
    5.519
    0
    0

Ik wil niet zwanger trouwen. Schoonvader is getrouwd enkele jaren terug, en toen was het veel jongere halfbroertje van mijn partner bruidsjonker. Dat vond mijn man (vind partner niet zo lekker klinken haha) zo leuk, dat hij pas wil trouwen als onze kinderen erbij kunnen zijn. Dis vandaar wel gp.

17. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Geen sociale verplichting tot een feest, financiën (hypotheek regelen), geen trouwkleding, en nog best vroeg in de relatie..

Omzetten kan altijd nog, maar dan mag ie op z'n knieën :D maa hoeft van mij niet, kunnen het geld beter gebruiken :)

18. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Hier ook GPS. Inderdaad zodat er voor de kinderen en mij e.e.a. is geregeld qua pensioen en verzekeringen.

We willen wel een keer trouwen, maar dan wel leuk, met een feestje en zo. Daar hadden/hebben we nu geen geld voor, dus voorlopig maar zo.
    Ook de gratis variant, mochten max. 10 mensen bij zijn en de kinderen telden niet. Binnen 10-15 min stonden wij ook weer buiten.

19. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook, op de gratis dag.
    Puur formaliteit.
    Je kan wel kiezen voor een trouwboekje, of ringen, of een toespraak, maar dit wilde wij allemaal niet. Dit wordt besproken tijdens je ondertrouw. Het enige wat bij ons veranderd is, is dat ik formeel mijn 'partners' naam heb aangenomen.

en op de vraag waarom:
    Vriendlief wil niet trouwen.
    maar we wilden het wel geregeld hebben.

20. Zus

Zus Fanatiek lid

25 jun 2008
    1.081
    0
    0
    Wij zijn toen ik zwanger was van de eerste ook voor GP gegaan. Trouwen hebben we beide geen behoefte aan, maar nu we een gezin werden, wilde ik wel 1 achternaam.
    Het is hetzelfde als trouwen, je kan op de gratis dag en anders moet je betalen. Je moet wel 2 getuige hebben, maar verder moet je het zelf weten. Wij hebben niemand meegenomen. Wel hadden we nette kleren aan: lees geen spijkerbroek en t-shirt.

Verder eigenlijk niets gedaan. Wij zijn al lang bij elkaar en wilde alleen de praktische kant voor de kinderen en ik wilde graag dezelfde achternaam als de rest van het gezin.

Deel Deze Pagina