Laat ik voorop stellen dat ik een lieve moeder heb die ook een hele lieve oma is maar er is iets voorgevallen. Mijn man en ik hebben met elkaar besloten dat wij niet willen dat onze kinderen herkenbaar op internet verschijnen dus ook niet op Facebook. Dit doen wij omdat onze kinderen nog geen toestemming kunnen geven of zij überhaupt op herkenbaar op internet willen staan en omdat ze de gevolgen daarvan ook nog niet kunnen inschatten. Toen onze oudste geboren werd hebben we een mailtje gestuurd naar alle mensen die dicht bij ons staan en een berichtje op Facebook geplaatst hierover met uitleg. Iedereen begreep dit ook mijn moeder. Nu heeft mijn moeder toch een foto van onze kinderen op Facebook gezet waarin ze herkenbaar zijn. Ik heb me moeder opgebeld en vriendelijk verzocht of ze die foto van Facebook wil verwijderen en ook uitgelegd waarom. Nu weigert ze gewoon die foto te verwijderen:x Ze vind dat ik niet moet zeuren, dat het haar facebookpagina is en haar kleinkinderen en dat ze dat zelf mag weten en dat 1 foto niet erg is. :x Ik wil het gewoon niet hebben. Enig idee hoe die foto alsnog verwijderd kan krijgen?
Arghhh wat irritant!!! Misschien nogmaals een goed gesprek met je moeder aangaan??? Ze mag dan wel de oma zijn, maar jullie zijn de ouders.en als jullie het niet willen ( wat ik trouwens meer dan terecht vind) Dan moet zij zich hier aan houden.. En idd misschien een melding maken?
Ik zou het nog 1x bespreken en aangeven dat je dit liever echt niet wilt, omdat er tegenwoordig rare dingen gebeuren met foto's op het internet. Luistert ze niet, zal ik dit rapporteren bij Facebook? (ik heb geen Facebook, dus ik weet niet hoe dat in zijn werking gaat)
Foto rapporteren en een stevig gesprek met je moeder voeren. Facebook mag die foto ook nog eens overal voor gebruiken. Ik ben de enige naast mn vriend die foto's op facebook mag plaatsen van mijn kind. Normaal ben ik trouwens voor vrijheid voor opa's en oma's, maar hier ben ik echt heel streng in.
Je kunt dat bericht met foto's rapporteren en aangeven dat jullie copyright geschonden wordt met dit bericht en of ze het willen verwijderen.
Maar heb ik wel copyright op die foto's. De foto's worden toch eigendom van Facebook zodra je ze erop zet?
Maarja me moeder heeft die foto's gemaakt. Dus het is dan ook haar eigendom. pffff ik baal hier echt van. Ik geef mensen die dicht bij ons staan wel gewoon foto's via de mail, als ze daarom vragen en aan mensen die dicht bij ons staan zijn opa's oma's broers en zussen. Zodat ze foto's hebben van hun kleinkind of neefje en nichtje. Dus ik vind wel dat ik ze tegemoet kom.
Een familielid had een foto, die ik zelf op alleen vrienden had staan, gedeeld en ik heb dat gerapporteerd en toen zei FB tegen mij dat ik het aan die persoon moest vragen om te verwijderen. Bij het rapporteren gaan ze kijken of het aan hun voorwaarden om te verwijderen voldoet en dat zijn vreemde eisen. Ik heb iemands profielfoto gerapporteerd omdat Himmler daarop stond, geen reden voor FB, of die site met foto's van slachtoffers van de MH-17 en die zijn ook niet op de vingers getikt door FB. Maar gewoon proberen en niet loslaten!
Tegen je moeder zeggen dat ze geen enkele foto van je kinderen meer mag maken als ze die foto(s) niet meteen van fb af haalt.
Maar het is jouw kind wat voor eeuwig op internet staat. Portretrecht is trouwens iets anders als auteursrecht. (c) Portretrecht - wat is portretrecht. Wat mag en wat mag niet? jij bent de ouder in dit geval dus beslis jij of je kind op facebook komt of niet, zolang zij daar zelf nog geen weloverwogen beslissing in kunnen maken.
Ik denk trouwens niet dat je een rechtzaak tegen je moeder wilt aanspannen dus ga naar haar toe en leg het uit. Nu is het 1 onschuldige foto misschien. Maar de volgende in haar onschuldige foto is dat ze van het zomer gezellig in een zwembadje zitten en voor je het weet beland dat op allerlei pedosite's.
Tjonge wat niet sociaal zeg. En ook respectloos. Volgens mij kun je een melding maken op fb hiervan. Daarnaast zou ik ook goed uitleggen aan je moeder hoe het precies werkt. En dat als je ooit iets op internet hebt gezet, en het verwijderd, het dan altijd ergens nog is. Dus nooit echt weg gaat. En dat je dat dus niet wilt.
Ik zou idd. de foto gewoon rapporteren. Jouw moeder mag de foto gemaakt hebben, maar is niet haar kind
Buiten dat iedereen de foto gewoon kan opslaan op zn pc en zo altijd weer op internet kan opduiken. Zelfs met copyright, een printscreen is zo gemaakt.
O wat vervelend zeg! Daar zou ik dus ook van gaan steigeren. Nu is het bij mijn ouders wel het geval dat ze niet echt een idee hebben van de gevaren van internet omdat ze er niet zoveel rondhangen. Misschien als je toelicht waarom je het niet wilt dat ze dan wel zal luisteren? En dat ze zegt: Ik heb dat recht, want het zijn mijn kleinkinderen is natuurlijk niet waar. Ben benieuwd hoe zij het had gevonden vroeger toen jullie klein waren. Ik vind het eerlijk gezegd ook een respectloos naar jou en je man en zou er wel een stevig gesprek voor over hebben. Misschien heeft je moeder de foto beoordeeld als 'veilig om op internet te plaatsen'. Maar ik vind dat alleen de ouders dat mogen en kunnen doen! Hoop voor je dat het opgelost wordt!
O ja... ze plaatst die foto natuurlijk met een reden. Daar kun je eens naar vragen. Waarom is het zo belangrijk voor haar dat ze het er zelfs voor over heeft om jou verdriet te doen? Waarschijnlijk is ze gewoon supertrots op haar kleinkinderen en kun je samen een foto uitkiezen waarvan je zegt: 'die is wel okee'? (een foto vanaf de zijkant ofzo?)