Ik plaats wel foto's maar iemand anders mag dat niet zonder toestemming. En doorsturen naar een ander... zodra jij ze naar iemand stuurt dan weet je niet wat er mee gebeurd. Ik probeer daar wel bij stil te staan maar niet heel paniekerig. Je weet vaak zelf wel naar wie je het stuurt. Eventueel van te voren aangeven, heb ik ook gedaan.
Dank voor alle reacties dames! Wij gaan het er gewoon maar even over hebben met mijn schoonfamilie. Het lastige is dat je nu door het hele corona gebeuren niet meer bij elkaar over de vloer komt, dus 't voelt meteen zo zwaar omdat het niet gewoon "ter sprake" komt. En omdat mijn man het wel duidelijk wil maken. Schoonmoeder mail en stuurt alles uit ons leven door, en we krijgen het er gewoon niet in dat we dat niet prettig vinden. Zo heb ik er op zich geen probleem mee dat zij een mottige foto heeft van mij in het ziekenhuis aan het infuus en de sondevoeding, maar haar muziekclubje hoeft die foto's niet te hebben. Ik denk dat wij er inderdaad voor gaan kiezen om duidelijk te maken dat foto's niet gedeeld mogen worden. Als het wel gebeurt hebben we daar geen grip op, maar als we er achter komen is het maar gewoon klaar. Man overweegt om een beveiligd digitaal fotoalbum te maken waar ze op de computer bij kunnen. Ze wonen al niet om de hoek en door de corona is de kans groot dat ze ook niet op kraamvisite kunnen komen. Dus dan kunnen we daar onze foto's/filmpkes in plaatsen en kunnen ze er lekker naar koekeloeren.
Leuk bedacht, maar ook dan kan ze toch een screenshot maken van de foto's en die delen. En als screenshots niet lukken, kun je altijd nog een foto van de foto maken. Nu maak ik mij daar persoonlijk niet druk om, want ik deel gewoon foto's van mijn kind. En ik snap dat opa en oma, en de ooms dit ook graag doen omdat ze heel erg trots zijn op hun neefje. Maar een beveiligd album is ook niet echt "waterdicht"
Wij hebben ruim vóór beide geboortes iedereen nadrukkelijk laten weten dat we absoluut niet willen dat de foto's van onze kinderen op het www worden gezet door anderen. Tevens nadrukkelijk gezegd geen felicitaties op FB te plaatsen vóór wij zelf naar buiten zijn gekomen met het bericht. En ook nadrukkelijk vermeld dat we niet willen dat de namen op het www worden vermeld. Wij doen dit zelf overigens ook niet. Ook op mijn whatsappprofielfoto staan bewust de kinderen niet. Ook deze foto kan namelijk opgeslagen en doorgestuurd worden door/naar een ander. Enige wat we na heel lang hebben aangepast is dat we nu wèl foto's van onze kinderen op de PSZ te zien krijgen. Eerst deden we dat bewust niet omdat ouders van kindjes die op dezelfde foto staan (dus worden getagd) de foto ook kunnen downloaden en er dan alles mee kunnen doen wat ze willen. We wilden gewoon eerst een tijdje 'proeven' wat de andere ouders voor type mensen waren. Filmpjes/foto's van andermans kinderen gooien wij ook niet op het www. Enige wat een enkel keertje wel gebeurd is dat we een foto van een neefje of een nichtje via whatsapp delen met vriend(inn)en maar dat weten we dan ook van elkaar. Hier de visie dat we het later aan onze kinderen willen overlaten wat ze wel en niet op internet gooien. En vwb. andermans kinderen hebben wij het motto 'wat gij niet wilt dat u(w kinderen) geschiedt, doe dat dan ook een ander niet'.
Goed idee dat laatste! Edit: wat PrettyKitty zegt is wel waar ja Hier hebben we mijn moeder een keer met dr verjaardag gezamenlijk een agenda gegeven met her en der wat foto's van dr kleinkinderen erin. Zo kon ze de foto's van dr grote trots toch showen aan anderen maar werd het niet via het www gedeeld.