Fotos en social media. Regels opas en omas.

Discussie in 'De bevalling' gestart door Revengeance, 25 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.027
    5.242
    113
    Een beetje overdreven reacties hier. Waarom zou je geen enkele mooie en nette foto van je ki dje op fb zetten? Je bent toch trots en wat is het verschil met foto's in een mapje ? (Niet meer echt van deze tijd). Waar ben je bang voor als een mooie foto op fb verschijnt? Een dagelijkse update, lelijke of genante foto's hoeft van mij ook niet maar een leuke foto waar je kindje enof trotse grootouders opstaan is niets mis mee. En bedenk ook dat er nog tal van foto's eorden gemaakt og geplaatst waar je geen invloed op hebt. Foto's met vrienden, familiebijeenkomsten, in de buurt op school of feestjes etc. Wil je dsn iedere keer bovenop je kind springen of de fotograaf bestormen?

2. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Ik zie het probleem ook niet zo en zal tzt ook wel af en toe een foto van ons kindje op FB plaatsen. Maar, dat is mijn mening en ik vind wel dat wanneer jij als ouder zegt dat je het niet wilt, je schoonouders dat hebben te respecteren.

Ik kan me wel voorstellen dat ze heel graag een fotootje willen delen :). Maar als ik jouw verhaal zo goed lees, is er ook niet een soort van middenweg mogelijk, zoals: eentje en daarna niet meer of in ieder geval: niet elke dag ladingen foto's?

3. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Nee, maar die beslissing is wel aan de ouders natuurlijk. Ook bij het kdv wordt je gevraagd met een formulier of foto's van jouw kind gebruikt mogen worden of niet. Ouders hebben het recht ervoor te kiezen dit niet te willen, ditzelfde geldt voor social media. De vraag is inderdaad of je dat de hele kindertijd gaat kunnen volhouden. Er slipt vast ooit iemand tussendoor met een foto. Maar ik vind dat schoonouders wel op zijn minst begrip zouden moeten hebben voor de wensen van de ouders, en als zij begripvol zouden tonen en mee zouden denken, zou TS wellicht ook gemakkelijker een compromis met hen durven te sluiten, bijvoorbeeld alleen door hen goedgekeurde foto's. Of 1x een foto en daarna niet. Maar juist omdat de s-ouders zich zo strict opstellen dwingen ze TS bijna tot een 'verbod' (voor zover realistisch mogelijk).

4. Revengeance

4 jun 2014
    20
    0
    0
    Ik bedoel er eigenlijk mee.
    Ik zou graag willen zien wie er oprecht geinteresseerd is in de kleine.
    Ook het feit dat me schoonouders mijn keuze niet respecteren is dus voor mij een probleem.
    Er mag heus wel een fotootje verschijnen op socialmedia. Maar zolang ik en me partner daar niet aan toe zijn liever niet.
    Ben heel benieuwd wie er de tijd wilt nemen om bij ons langs te komen en de kleine te bewonderen.
    Zodra je iets op fb plaatst zie die mensen ook niet meer. Omdat ze het al gezien hebben.
    Aan de andere kant snap ik ook wel goed dat ze hun trots willen showen...
    Maar dat kan toch ook gewoon lekker als ze op visite gaan of als er mensen op visite komen? In dat opzich ben ik misschien wel ouderwets.

Ik weet nu in ieder geval dat ik ze gewoon moet uitleggen dat ze er eventjes een weekje zoiezo mee moeten wachten.
    Wil graag dat mensen eerst het geboortekaartje in handen krijgen en dan zien we wel verder hoe het loopt.

Misschien.. Nee zeker weten ben ik te 'overprotective' als het om me kids gaat of hun privacy...
    Toch fijn om te lezen hoe mensen erover denken die er niet mee eens zijn :D...

5. Jolina

Jolina Niet meer actief

Dat ze graag foto's hebben van je kindje om te willen pronken snap ik ergens wel. Maar dat kan toch ook thuis op de bank?! Waarom op FB?

6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.027
    5.242
    113
    Nou dat mensen niet meer komen omdat ze het op fb hebben gezien klopt niet hoor. Ik kwam om in het bezoek. Een foto is echt wat anders dan een bezoekje. En je komt niet alleen om het kindje te zien maar ook om met de ouders te praten en een leuk cadeautje te geven. Ben je bang dat er (te) weinig mensen komen dan? Ik vind wel dat ouders de 1e foto moeten plaatsen met de aankondiging en alleen goedgekeurde foto's op fb mogen worden gezet door anderen. Veel ouderen zitten tegenwoordig op fb ook om contact te behouden met familie en vrienden die verder weg wonen. Een kleinkinderen zijn toch een grote trots.

7. Billie85

Billie85 Bekend lid

3 mei 2012
    715
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    Ik wil en plaats ook geen foto's van ons kindje op fb. En ook de familie en vrienden doen dit niet, dit heb ik aangegeven. Ze snappen het niet allemaal, maar hebben wel geluisterd.
    Ik vind het niet nodig dat hij op internet komt te staan. De mensen die hem willen zien komen langs en mensen die ver weg van me staan hoeven geen foto op fb te zien van hem. Heb ook nooit mijn zwangerschap aangekondigd op fb of echo foto's neergezet. Ik heb wel fb maar doe er weinig mee.
    Foto’s naar de grootouders mail ik. En verder komen ze maar lekker vaak met hem kroelen.
    Ik vind dat je dit wel kan en mag verbieden. Het is je privacy en je weet niet wat ze met de foto’s kunnen doen (gebruiken voor relcame, advertenties, enz) waar jij geen toestemming voor geeft.
    Ik ben ook trots en blij met mijn zoon, maar hoef dit niet op die manier te delen. Deden ze vroeger ook niet ;)

8. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Oh de 'als ze het kindje al hebben gezien komt er geen bezoek meer'-reden klopt trouwens echt niet hoor :D. Ondanks de FB-foto's alsnog hele stromen kraamvisite, en zo'n enorm sociaal netwerk hebben we nu ook weer niet.

9. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier is de reden ook vrij simpel; ik heb familieleden die met tbs'ers werken en daar zitten gewoon simpelweg mensen tussen die gaan google'en en echt hun best doen te neuzen in het prive-leven van hun therapeut of psychiater. Die familieleden zelf hebben dus sowieso heel afgeschermde profielen, maar prive-foto's komen er gewoon niet op, iig niet herkenbaar. Laat staan van de (klein)kinderen. Daar zijn in het verleden namelijk al eens incidenten mee geweest, en dat is gewoon heeel naar (stel je voor dat je een foto van je kleinkind bij een tbs'er op z'n kamer vindt, iemand die voor zedendelicten tbs heeft gekregen...).

Nu heeft niet iedereen die achtergrond natuurlijk, maar in mijn ogen is privacy een groot goed en moet je het gewoon respecteren als ouders geen foto's van hun kind online willen, ook alzijn het prachtige foto's.

10. Mienemuisje

Mienemuisje Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.161
    0
    0
    Ik heb niet alle reacties gelezen, ga ik zo even doen. Maar als jij het niet wilt, gebeurd het niet. Het is jou kind!
    Ik wil ook absoluut geen foto's van mijn dochter op internet. Mijn vader vond dat eerst belachelijk want ja het is MIJN kleinkind. Zijn woorden ;)
    Maar ik wil het niet hebben. Punt. En al gaat iedereen op zijn kop staan, ik wil het nog niet hebben!

11. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Als je het niet wil hebben ze dat te respecteren.

De reden die je aangeeft (controleren wie er oprecht interesse heeft voor het kindje) zou ik personlijk ook wat overtrokken vinden....zou me ook een beetje gaan afvragen vanwaar het wantrouwen is naar de vrienden?

Een briefje met regels aan de deur heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien...wat ga je daar allemaal opschrijven?

Je kan in het ziekenhuis trouwens wel doorgeven of er bijzondere omstandigheden zijn. Bij mij moest bezoek eerst bij verpleging worden gemeld, niemand mocht zonder toestemming mn kamer in.

Ohja...dreigen je schoonouders keihard aan te klagen lijkt me niet enorm bevorderlijk voor de relatie...helpt denk ik ook niet echt met het serieus nemen van je wensen. Denk dat het veel belangrijker is dat je partner je ouders duidelijk maakt dat jullie het echt niet willen hebben

12. Ikke31

Ikke31 Actief lid

8 apr 2014
    273
    18
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb niet alle reacties gelezen, maar logisch of niet het zijn jullie wensen. Het is jullie kindje, jullie bepalen dus wat er gebeurt. Wat anderen daar ook van vinden. Ben wel heel eerlijk en heel duidelijk naar iedereen toe, ook al is dat niet altijd even makkelijk.

Wij gaan zelf wel foto's op Facebook zetten, maar wij willen wel zelf de eerste zijn, en dat weten ouders en schoonouders nu al. Ik moet er ook niet aan denken dat mijn broers of beste vriendin het op FB moet lezen omdat schoonmama al iets gepost heeft. Dan is het feest hier haha!

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Wij hebben als familie met elkaar regels afgesproken. Niemand zet foto's van andermans kinderen op social media. Dus ook niet van een pasgeboren kleinkind of neefje/nichtje. Dat is voor de ouders, of je vraagt het even bij de ouders of het goed is....

Ik wil mijn kind ook bij een ander op fb zien staan, zeker niet toen ze net geboren waren.

14. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.284
    2.236
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik wil het ook niet...
    Zo wilde ik ook niet dat mijn zwangerschap bekend werd gemaakt via fb, tenzij ik het er zelf opzette. Had mijn vader het toch gedaan.... Heb er nog niet zoveel over gezegd maar dat ga ik zeker aanhalen. Nee = nee.
    Mijn zusje begon ook al: ja maar, ik mag toch wel een foto van hem/haar met mij erop zetten. NEE dus.

Mensen plaatsen van alles en nog wat, te pas en te onpas en snappen soms niet dat sommige foto's niet kunnen.
    Vervelende van Facebook vind ik dat wanneer iemand iets leuk vindt of op een foto reageert gelijk de hele vriendenclub van die persoon óók de foto ziet.
    Wie ons kindje wil zien komt maar op kraambezoek.

Ik ga iedereen ook heel duidelijk maken dat ze niks op Facebook hoeven te zetten over de geboorte. Ik wil zelf het nieuws bekend maken. Lijkt me heel raar dat goede vrienden het nieuws via Facebook moeten lezen omdat mijn vader of zusje het gelijk op fb zetten. Mijn tijdlijn zet ik ook uit (dat mensen alleen via privébericht kunnen feliciteren).

Mijn bevalling, mijn kraamtijd, mijn kind, mijn regels. Manlief vindt hetzelfde hoor.

15. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Ik vind t niet erg als er foto's van mijn kleine op fb komen maar ze moeten wel eerst aan mij vragen of ze die erop mogen zetten.

Ik heb heeeeeel duidelijk gezegd dat er absoluut geen foto op fb komt waar die onder het bloed zit enz. De eerste foto is ook voor ons om erop te zetten.
    Ik vond t al vervelend dat de familie er als eerste had opgezet dat die was geboren voordat wij dat konden doen maar dat was helaas niet zo duidelijk.

Als jij t niet wilt dan moet je hier echt heel duidelijk in zijn. Niet het gesprek af kappen met je schoonouders maar het gesprek, al word het een ruzie, deze aangaan. Jij bent de baas met je man en niemand anders. Als iemand dat zou doen zonder mijn toestemming dan hebben ze een hele zware aan me en kunnen ze ook verwachten dat ze dan ook geen foto's mogen maken of m vast houden. Zo dacht ik.

De mensen die je kleintje willen zien komen maar op kraambezoek.

Succes! Ik hoop dat dit geen stress factor is en blijft.

16. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Zo te lezen lijkt het me één lastige situatie, maar JIJ bent in deze degene die beslist. JIJ bepaalt überhaupt al wie er foto's maakt en JIJ geeft aan aan wat er met de foto's van JOUW kindje gebeurt.

Probeer het niet een beetje te laten varen. Jen hebt er duidelijk zorgen om.
    Hopelijk kun je ze het duidelijk maken dat je dit pertinent niet wil.
    Je schoonouders hebben dit echt te accepteren.
    Succes

17. Jo33

Jo33 Actief lid

20 jul 2011
    382
    24
    18
    NULL
    NULL
    Ik sluit me aan bij het merendeel van bovenstaande reacties: jouw kindje, jouw regels.

En het is echt niet vreemd als je niet wil dat anderen foto's van jouw kindje op facebook plaatsen.

In je post vroeg je ook nog of het vreemd is als jouw ouders wel mogen fotograferen en je schoonouders niet. Dat vind ik persoonlijk wél vreemd. Ik vind dat voor beide opa's en oma's dezelfde regels moeten gelden, anders krijg je zeker heibel.

Hopelijk dringt het snel bij je schoonouders door, want het is ook vervelend als je je hier continu over loopt op te winden.

Succes en geniet van je zwangerschap!

18. Dee-tje

Dee-tje Fanatiek lid

17 okt 2011
    1.435
    320
    83
    Vrouw
    #38 Dee-tje, 28 jul 2014
    Laatst bewerkt: 28 jul 2014
    Zelf heb ik dit meegemaakt bij mijn eerste. En ik wil je echt meegeven; Houd voet bij stuk, geef duidelijk je grenzen aan en verbind er anders gewoon consequenties aan als ze niet willen luisteren. Bij mij is het namelijk wel verkeerd gelopen en geloof me, dat is niet leuk :)!

Wij hebben gedurende mijn eerste zwangerschap altijd duidelijk aangegeven vanaf het begin, vooral naar mijn schoonmoeder toe omdat die erg actief is op fb, dat we níet wilden dat er direct na de bevalling zonder toestemming van ons foto's online gezet werden. En dat áls iemand dat zou doen, wij dat zelf als eerste zouden zijn om haar aan vrienden te laten zien op fb. Maar daar wilden we gewoon even mee wachten, niet meteen na de bevalling al dus.

Eenmaal bevallen, liep alles anders. Ik had een heel geboorteplan, man op de hoogte. Aangegeven dat ik eerst tijd wilde met zn drietjes in het ziekenhuis, maar voor ik het wist moest ik nog gehecht worden en mijn dochter aangelegd krijgen voor haar eerste voeding, of ik hoorde de eerste stemmen op de gang. De fam is toen verzocht in de wachtkamer te gaan zitten door verpleging omdat ik nog geholpen moest worden. Dit leverde, hoorde ik achteraf, irritatie op. Ze vonden ons maar 'raar' dat ze dr niet meteen bij mochten. Achteraf hoorde ik dat mijn moeder had gezegd tegen schoonfam 'Wou je er soms bij zijn dan, dat ze gehecht wordt?!' :p Mijn ouders begrepen het namelijk juist allemaal wel.

Vervolgens hele horde familie aan mijn bed direct na dat ze was geboren. Meteen alle iphones uit de zak gehaald, foto's en foto's, terwijl ik nog in mijn geboorteplan had gezet dat ik alleen foto's wilde met de toestellen van mij, of mijn man. Oke, weer een wens die niet werd gerespecteerd. Ik was nog erg versuft en overdonderd na de bevalling dus kon slecht voor mezelf opkomen, waar ik dat normaal wél kan. Ik heb nog wel letterlijk gezegd met mijn man tegen schoonmams dat ze wel foto's mochten maken dan, vooruit dan maar, maar er NIETS mee mochten doen.

Paar uur later mocht ik naar huis. In de ochtend kwam de kraamzorg, en lag ik even op bed op de ipad. Zie ik doodleuk een foto van mijn dochter voorbij komen op facebook :$:(:x. Ik weet nog dat ik door de grond zakte, hysterisch begon te huilen (hormoontjes ;)) en mijn man riep; Je moeder heeft gewoon toch mijn kind op fb gezet!!!!! Jank huil schreeuw....
    Manlief natuurlijk over de rooie zijn moeder gebeld of ze wel helemaal goed bij haar hoofd was, en dat we het nog zo hadden gezegd. Zei ze gewoon doodleuk; Heb je dat gezegd dan? Jaja, de schijnheil. Uhm, ja mam, niet 1 maar wel 10 x.
    Vervolgens trok ik de telefoon uit zn handen om nog even de waarheid te vertellen en vroeg ze me 'Waar ik me nou toch zo druk om maakte?!' :) Tsja, oke. Man heeft geeist dat ze direct de foto verwijderde. Zo geschiedde. Alleen stond de foto toen al wel 17 uur online omdat ik nog niet eerder op fb had gezeten en het dus niet had gezien. Veel mensen hadden de foto dus al gezien. Daar ging mijn momentje van mijn kind voor het eerst aan de wereld laten zien op mijn moment.

Dus, deze keer gaan er erg strakke regels komen ;)

19. Jolina

Jolina Niet meer actief

Bah deetje voel helemaal met je mee meid :( wat enorm vervelend ...

20. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Deetje, krijg wurgneigingen als ik jouw verhaal lees!

Deel Deze Pagina