wie kan me helpen vraag over studie financiring

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 12 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

hoi hoi

ik had een kennis belooft het een en ander uit te zoeken voor haar over studiefinanciring.nu kan ik het allemaal niet vinden:( dus ik denk vraag het hier maar.

wat houd sf in.is het een lening moet je alles terug betalen/ in het een soort uitkering?
    hoeveel is het? ik lees verschillende bedragen.
    wanneer krijg je de aanvullende beurs?
    wat is het gemiddelde wat je krijgt permaand?

zouden mensen mij hier antwoord op kunnen geven?
    ze woont niet meer thuis en heeft een kind van bijna 1

2. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Heb je hier misschien iets aan?

IB-Groep/Studiefinanciering

Volgens mij heb je twee delen.
    1 deel wat idd een soort uitkering is, hierbij moet je echter wel de studie afmaken anders moet je alles terug gaan betalen.
    2 bij de IB-groep kan je als je studeert een goedkope lening afsluiten maar dit is dus een lening die je terug moet betalen (wel tegen een hele lage rente).

3. Starfish

Starfish Actief lid

4 mei 2009
    485
    0
    0
    Het is inderdaad een lening. Als je je studie binnen bepaalde tijd afsluit met een diploma dan wordt de lening omgezet in een gift en dan hoef je dus niks terug te betalen. Precieze voorwaarden zou ik inderdaad op de site nakijken.

Basisbeurs is niet veel, iets van €90,0 geloof ik, uitwonend is natuurlijk meer. Inderdaad kun je dus ook aanvullend krijgen maar dat moet je zelf aanvragen, werkt niet met terugwerkende kracht dus goed navragen!

Daarbij moet je ook naar de leeftijd kijken want op een gegeven moment heb je geen recht meer op studiefinanciering. Ik zou inderdaad op de site van de IB groep kijken, daar staat alles precies op, volgens mij kun je ook bellen en het een en ander vragen. Dat zou ik eigenlijk sowieso doen want het is toch per persoon verschillend!

4. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

Studiefinanciering is een soort gift.. als je op MBO zit en je haalt je diploma niet dan hoef je het niet terug te betalen!
    Zit je op HBO is dat anders.. als je je diploma niet haalt dan moet je alles terugbetalen.

Studiefinanciering hangt ervanaf wat je krijgt.. ben je uitwonend krijg je meer dan dat je inwonend bent..

oo kheb het even opgezocht:

Gift of prestatiebeurs?
    Doe je een mbo-opleiding op niveau 1 of 2, dan is je studiefinanciering een gift. Na je opleiding betaal je alleen een eventuele lening terug. Volg je een mbo-opleiding op niveau 3 of 4, dan is je studiefinanciering een prestatiebeurs. Dat betekent dat je je studiefinanciering moet terugbetalen als je je diploma niet haalt.

Het hangt ook aan het inkomen van je ouders af.. verdienen ze veel krijg je 240 euro.. verdienen ze heel weinig krijg je 560 euro..

En voor HBO:
    Prestatiebeurs
    Als je studiefinanciering voor hbo of universiteit krijgt, val je onder de regels van de prestatiebeurs. Dat betekent dat je je studiefinanciering moet terugbetalen als je je diploma niet haalt.

Als je HBO doet krijg je sowieso weer 260 en als je ouders weinig verdienen krijg je 492 euro

Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen ;)

5. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Als aanvulling op bovenstaande. Studiefinanciering bestaat uit 3 delen.

- basisbeurs: hoogte hiervan is voor iedereen gelijk afhankelijk van de woonsituatie (uitwonend of thuiswonend)
    - aanvullende beurs: hoogte hiervan is afhankelijk van je ouders

Over het algemeen vallen deze onder de prestatiebeurs, en zul je deze dus moeten terugbetalen als je de opleiding niet binnen de gestelde termijn haalt.

- lening: die moet je altijd terugbetalen

Deel Deze Pagina