Meevallertje van de belastingdienst

Discussie in 'De lounge' gestart door Kiki, 29 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hihi, wil het toch even kwijt: we krijgen veel meet terug van de belasting dan verwacht... bijna € 1800,- !!!

    En hoe komt dat dan?
    Per 1-1-2005 is er de nieuwe wet kinderopvang. Als je geluk hebt betalen beide werkgevers maximaal 1/6 per werkgever mee aan de opvangkosten voor de chreche of geregistreerde gastouderopvang. 1/3 moet je toch al zelf betalen en afhankelijk van je verzamelinkomen krijg je van de regering nog 1,8% tot 33,3% tegemoet.

    Rekenvoorbeeldje:
    Ons dochter d'r creche kost €910,- per maand.
    Ik krijg 1/6 van mijn baas €152,- per maand.
    Mijn man krijgt niks.
    Ivm ons inkomen betaalt de regering €17,- per maand (1,8%)
    Zelf betalen: €741,- per maand. (totaal dus 8892 per jaar)

    Gister zijn we met de aangifte aan het stoeien geweest en wat blijkt? Wij dachten altijd dat verzamelinkomen betekent: mijn brutosalaris + zijn brutesalaris. Maar dat is een foute gedachte... verzamelinkomen is inderdaad je brutoinkomen samen, maar dan de aftrekposten eraf. Dus de hypotheekrente mag er nog afgehaald worden. Hierdoor gaat ons inkomen een stuk naar beneden en vallen we volgens de tabel in een andere tegemoetkoming, €173,- (=ca 19%)
    Nieuwe rekensommetje: 910-152-173=585 per maand nog zelf betalen. En dat scheelt nogal!

    Dus dat is een flinke meevaller. Feit blijft dat 585 euro per maand nog steeds veel geld is :( Dus als wanneer je de kid(s) bij oma hebt, doe dan maar een extra groot bos bloemen met moederdag ;)

    Groetjes van Kiki
     
  2. Niet meer actief

    lekker hoor die meevaller, maar idd het blijft veel geld
     
  3. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Wij werken niet voor niks, hebben ook inkomen nodig :) :) :)
     
  4. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ik val van me stoel
    is dat echt zo duur?
    wat voor baan moet je dan wel niet hebben om dat een beetje te kunnen bekostige en er dan ook nog iets aan over te houden ? :(
    kanonne
     
  5. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Kinderopvang is helemaal niet duur!!!!!!!!!
    Gemiddeld betaal je zo'n €5.50 bruto per uur, daar betalen de werkgever 1/3 deel van, de overheid 1/3 en de rest betaal je zelf...ook 1/3 deel.
    Dus nog geen €2.00 per uur. En wat je zelf betaald kun je ook weer aftrekken van de belasting.

    Mijn jongste dochter gaat 2 dagdelen mee naar het kdv (of een hele dag),
    ik betaal nu minder dan wanneer ze 2× 2/3 uurtjes naar de peuterspeelzaal gaat.
     
  6. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    Zelf betalen: €741,- per maand. (totaal dus 8892 per jaar)

    dat betaal je niet aan peuterschool hoor :)
     
  7. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Ik denk dat ook meer dan 2 dagdelen (of een hele dag) gaat!!!
     
  8. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ja dat denk ik ook maar dan nog meis
    das bijna de helft van mijn mans netto inkomen pppffff
    vink boel zentjes hoor
     
  9. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Zo Bosengel dus jullie gaan heeeeeeeerlijk met het hele gezin (na de bevalling) op vakantie naar een of ander tropich oord ;)
    Lekker hoor zo'n mee valler! en dat valt me allemaal erg mee als ik het zo lees die kinderopvang. Ik werk er af en toe zelf in, maar wist niet precies wat de ouders er nu zelf voor moeten betalen.
     
  10. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Ze zullen ook wel een leuk inkomen hebben gezien ze meer dan 1/3 deel zelf betalen (1/3 deel van €910 is €303).
    Hoe hoger je inkomen is hoe minder de overheid mee betaald. Lijkt me logisch.
     
  11. PamEnMarcel

    PamEnMarcel Actief lid

    Jeetje, dat is idd wel een meevaller zeg! Kun je mooi een paar weekjes naar Dominicaans Republiek ofzo!

    We hebben ook geluk gehad dat de schoonmama's op willen passen een paar dagen (totdat m'n ouders naar Gambia emigreren).
     
  12. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Bijna goed:
    - 5,50 per uur klopt wel aardig, maar dat word gerekend van 7:30 tot 18:00, dus zowiezo 10,5 uur per dag (=ca 58 euro per dag).
    - als je geluk hebt betalen de gezamelijke werkgevers 1/3.
    - zelf betaal je 1/3
    - het rijk komt eventueel, afhankelijk van inkomen, max. 1/3 tegemoet.

    Je mag het deel wat jezelf betaalt dus NIET meer aftrekken van de belasting.
    Betaalt iedereen netjes mee en ook de overheid betaalt 1/3. Dan is opvang idd niet duur, 1/3 van 58 is ongeveer 19 euro per dag.
    Werkgevers hoeven niet mee te betalen, dus in veel gevallen draai jezelf op voor de het andere 1/3 deel en verdubbelt dus al de kosten van de opvang naar 38 euro per dag.
    En dat geld ook voor de dagen dat je geen opvang afneemt: is je kindje ziek? Betaal je toch. Ben je op vakantie? Betaal je toch. Paasmaandag? betaal je toch. Zwangerschapsverlof en dus eigenlijk 16 weken geen opvang nodig? Betaal je toch. Enz...

    We hebben trouwens 4 dagen per week opvang.
    Kortom kinderopvang is in ons geval wel duur.
     
  13. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    pcies dat wou ik ook ff zeggen :(
     
  14. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    We hebben inderdaad qua inkomen niets te klagen, daar hebben we allebei ook hard voor moeten werken om zover te komen. Maar als er dan voor de kinderopvang bijna mijn hele salaris afgedragen word, terwijl ik daar 4 dagen voor moet werken...
    Ik hou dan per gewerkt uur maar erg weinig over, een stuk minder dan toen ik als bijbaantje naast mijn studie achter de kassa zat :(

    We zitten dus nu ook flink te rekenen of het nog wel uit kan om straks te werken met 2 kinderen.

    Vergeet niet dat er van onze "leuke" inkomens ook al een "leuk" deel al naar de belasting gaat. Van de 2000 bruto word er elke maand "slechts" 1200 bijgeschreven op de rekening. Da's alweer 800 voor de staat.
     
  15. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Het werkgeverdeel heb je idd niet in de hand, moet je geluk mee hebben, maar als je wat minder verdient betaald de overheid vaak wel wat meer dan 1/3 deel.
    Wij vullen de kosten van de kinderopvang wel in op de belastingopgave.

    En wat betreft het betalen op dagen dat je het niet nodig hebt... dat verschilt per kdv. Bij ons kunnen ouders de dag ruilen, 2 weken ervoor of 2 weken erna, mits er plek is.
    En je kunt je kind toch brengen tijdens je verlof...heb je heerlijk de tijd voor de baby.
    Feestdagen en vakantie zijn in de prijs meegenomen en je krijgt zelf toch ook betaald tijdens je vakantie?

    Ik ga er misschien wel erg op in, maar wij krijgen zovaak te horen dat kinderopvang te duur is.
    Het is niet zo dat een kdv mega winst maak, integendeel vaak. De meeste kdv's kunnen nog maar net het hoofd boven water houden door alle regeltjes en veiligheidseisen.
     
  16. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    He bloempje79,

    geen aanval op jou hoor. Maar ik ben nu eenmaal een rekenaar (wiskundejuf ;) )
    Als je alles meerekent, personeelskosten, materiaal, voedingen, pand etc... dan is 5,50 per uur per kind een heel schappelijk bedrag. Dat feestdagen en vakantie er bij zitten is ook logisch, ik krijg immers ook betaald als ik vakantie heb.

    Ik blijf nog even zeuren hoor...
    Moet ik, omdat ik toevallig veel verdien, 2 x zoveel betalen voor ons kindje dan iemand die minder inkomen heeft? De kindjes krijgen toch ook dezelfde aandacht?
    Nu is het gewoon zo dat er van ons inkomen minder overblijft dan iemand die een minder hoog inkomen heeft. (rechtstreeks vergelijk uit de vriendenkring) En dat vind ik krom.
     
  17. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Dat is ook niet eerlijk. Het zou het eerlijkst zijn dat iedereen bv. 10% van z'n inkomen betaald, noem maar een percentage hoor.
    Maar dat geld ook voor andere zaken, bv verkeersboetes.

    Ik wilde alleen maar zeggen dat wij groepsleidster geen bakken met geld verdienen. Helaas...dankzij mijn ouders, schoonouders en buren is het voor mij mogelijk om te werken. Zij vangen onze 3 kinderen op als ik werk ( 2 schoolgaande kinderen en eentje van bijna 2).
    Want als ze dat niet deden kon ik beter thuis blijven.

    Dus overheid......steek eens wat meer geld in de kinderopvang!!!!!!!
     
  18. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Ik zie nu pas dat je uit Steenwijk komt :oops: ... heb je de opvang geregeld via Speelwerk?!
     
  19. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    En voor ik het vergeet.....veel plezier van die €1800. Doe er iets leuks mee.
    Zelf krijgen we zo'n €1300 terug, omdat ik als invalkracht werk. Wij gaan er een nieuwe tent van kopen. Kan niet wachten dat het op mijn rekening staat. :) :)
     
  20. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Nee, daar zijn we weggegaan toen we binnen een 7 maanden tijd een prijsverhoging van ca 30% door de strot geduwd kregen (heette toen nog stichting Opmaat, is nu failliet)
    We zijn overgestapt op een particuliere creche, Jabadoe. Kleinschaliger en ook voordeliger terwijl de luiers en voeding wel vergoed word (was bij de andere niet zo).

    Ik zit in de ouderraad van deze creche en ik moet zeggen, het is echt een hele leuke opvang die ze hebben.

    Enne die meevaller, kunnen we weer bijna 3 maanden opvang van betalen ;)

    Groetjes van Kiki.

    PS waar uit Friesland kom jij? ik van oorsprong uit Idaard (vlakbij Grou)
     

Deel Deze Pagina