Hoi dames, Sinds een paar maanden heb ik een Nikon d3200 lens 15-105. En het komt echt heel vaak voor dat ik foto's maak die niet scherp zijn, wazige ogen bijvoorbeeld. Ik regel de scherpte wel door aan de lens te draaien en denk dan dat ik de scherpte goed heb ingesteld. Op het moment dat ik de foto's maak en als ik de foto's terug kijk op het apparaat dan lijken de foto's ook scherp. Maar als ik de foto's terug kijk op de computer dan is het verschrikkelijk gewoon... Kan iemand van jullie me misschien vertellen wat ik fout doe? En is deze lens wel geschikt voor iemand die vooral foto's binnenshuis maakt (en ze dus van dichtbij schiet)?
Heb je hem op de automatische stand of bijv op de P stand? Want dan moet je natuurlijk werken met sluitertijd en iso etc en als je dat niet onder de knie hebt word het idd wazig.. En heb je een image stabilised lens of niet? Anders kan de foto ook wazig worden als je teveel beweegt Vlekken op de spiegel/lens?
Misschien moet je de iso waardes wat naar beneden stellen. Ik heb een coolpix maar daar zit geen stabilisator op, kwam ik te laat achter Door die isowaardes naar +/- 80 te zetten ging het qua scherpte beter. Al zal het op de coolpix nooit juh-van-het worden helaas.
Als hij op de automatische stand staat kan ik de iso waardes niet instellen, die staan dan op auto. En als hij op de P stand staat dan staan de isowaardes op 800. 80 kun je niet kiezen.
Ik heb hem meestal op de automatische stand staan. En of ik een image stabilised lens heb weet ik niet? Vlekken op de lens heb ik iig niet.
En even je middelste scherpstelpunt op de ogen richten! ISO e.d. maakt niet uit als je je cam op P hebt staan, dan kiest de camera deze. Bij Canon is dat halfautomaat (flits popt alleen niet op, verder hetzelfde als A).
Dat deed ik al, maar toch bedankt. Ik heb de camera net weer uitgeprobeerd en nu op de kids. Sinds ik hem op AF heb staan is het probleem verholpen. Ik heb dus al maandenlang foto's gemaakt op de manual focus stand