Spoedje! Broertje 19 jaar en contractbeïndiging recht op ww?

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaVanGilani, 12 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

Mijn broertje heeft vandaag te horen gekregen dat naar 2 en een half jaar zijn contract beëindigd word wegens te weinig werk. Nu is mijn vraag heeft hij recht op ww?

2. Saar22

Saar22 Niet meer actief

U kunt een WW-uitkering krijgen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
    U bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal zo als u bij een werkgever in dienst bent of was. Als u de AOW-leeftijd bereikt, bent u niet meer verzekerd.
    U verliest 5 uur of meer van uw arbeidsuren per week. En u heeft geen recht op loon over die uren. Dus ook als u een deel van uw baan kwijtraakt kunt u een WW-uitkering aanvragen. Werkte u gemiddeld minder dan 10 uur per week? Dan bent u werkloos als u minimaal de helft van dit aantal uren en het loon over die uren kwijtraakt. Overuren of tijdelijk extra gewerkte uren tellen meestal niet mee.
    U bent direct beschikbaar voor betaald werk. Maak dus bijvoorbeeld geen afspraken voor onbetaalde activiteiten, als u daardoor niet direct aan een nieuwe baan zou kunnen beginnen.
    U heeft in de laatste 36 weken vóórdat u werkloos werd, in minstens 26 weken gewerkt (een week is van maandag tot en met zondag). Kijk hiervoor ook op Hoelang kan ik een uitkering krijgen). Voor musici en artiesten is het soms genoeg als zij in de laatste 39 weken 16 weken hebben gewerkt.
    U bent niet door uw eigen schuld werkloos geworden. Als u door uw eigen schuld werkloos bent geworden, krijgt u mogelijk geen WW-uitkering. Kijk ook op Ik heb zelf ontslag genomen en Ik word op staande voet ontslagen.
    Van uwv.nl

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja als hij 26 weken aan een gesloten gewerkt heeft dan heeft hij recht op 4 mnd WW ( kan ook 3 mnd zijn )

4. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ook met die leeftijd hoor dat maakt niets uit. Denk dat het daarom ging?

5. MamaVanGilani

Ging indd om de leeftijd. Mn moeder had voor hem gezocht maar kon er niet veel wijs uit over de leeftijd.

6. MamaVanGilani

Jep, hij heeft 2 en n half jaar daar onafgebroken gewerkt.
    Nu loopt zn jaar contract af en omdat ze geen werk hebben moet ie eruit.

7. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Dan krijgt hij sowieso 3 mnd en misschien 1 mnd voor het jaar vanaf zijn 18e wat hij gewerkt heeft maar dat weet ik niet zeker.

8. MamaVanGilani

tnx jeem! Mn moeder gaat morgen meteen het uwv bellen. En mijn broertje gaat meteen verder zoeken. Want het liefst wil hij zo min mogelijk van de ww meekrijgen en lekker werken.

9. Smnee

Smnee Niet meer actief

Hij zit niet meer op school? Als je op school zit (BBL) dan krijg je ook niks. Wat rot voor hem zeg!

10. MamaVanGilani

Hij heeft zijn school helemaal afgerond. Hij baalt enorm zn bazen ook! Ze hopen hem in de toekomst weer te verwelkomen in het bedrijf met betere omstandigheden. Lang leve de crisis!

Deel Deze Pagina