Twijfel opleiding en ik was zo zeker. Wat denk jij?

Discussie in 'De lounge' gestart door 40plusmama, 12 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Hoi,

Helemaal zeker was ik van mijn keuze om in 2010 aan een opleiding te beginnen tot alternatief therapeute. Nog steeds heb ik veel zin in deze opleiding omdat het hele anlternatieve en natuurgeneeskundige me ligt. Ik ben zelfs al een voortraject (via coaching van een therapeute die het werk al doet) begonnen en heb alles zo'n beetje uitgestippeld qua kosten en reizen en opvang voor de kleine. Alleen zie ik het steeds minder zitten.

Ik zie het niet zitten om voor mezelf te beginnen na de opleiding. Vaak doen alternatieve therapeuten dit wel. Het zijn meestal kleine praktijken dus bij een ander aan het werk komen zal lastig worden. Ook zal er dus niet veel werk in te vinden zijn waarschijnlijk.

Nu heb ik afgelopen week een paar dagen in het ziekenhuis doorgebracht met mijn kleine en daar zaten we vaak in de speelruimte. Daar liepen SPH-ers en ineens had ik zoiets: dit wil ik ook. Arghhhhh, twijfel dus.

Met SPH kan ik veel meer kanten op, de studie is ook 4 jaar en er is sneller werk in te vinden. Het kan ook in deeltijd of via bijvoorbeeld NTI. Ik zal alleen wel een 21+ test moeten doen, hoeft voor die andere opleiding niet. Ik heb daar al gesprekken gehad en weet al dat ze me toelaten.

En nou weet ik het dus niet meer. Manlief en ik strepen al voors- en tegens af en ik heb steeds meer het gevoel dat ik toch voor SPH moet gaan.....

Denken jullie een beetje mee? Wat zou jij doen?

2. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    Het lijkt me echt superzonde om aan een opleiding te beginnen waarin niet veel werk is te vinden en je geen "maatschap" kunt doen.
    Als SPH je ook leuk lijkt zou ik eens proberen veel informatie te vergaren

3. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Lastig Dees. Ik vind zelf dat je dat moet gaan doen wat je het meeste trekt. Maar daar ligt nu je probleem zo te lezen. SPH is wel een veelzijdige opleiding waarmee je vele kanten op kan.
    De alternatieve geneeswijze is weer een heel anders iets, daar moet je, wat jij duidelijk hebt, feeling mee hebben.
    Maar als je nu al twijfels hebt over die opleiding is nadenken, goed nadenken de enige oplossing helaas.
    Heel veel succes ermee!!

4. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Nou, ik heb dus een opleiding SPH achter de rug. ;)
    Wat ik je mee wil geven is dat het een erg brede opleiding is. Dat heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen. Tijdens je opleiding zul je toch min of meer een doelgroep moeten gaan kiezen waar je je in wilt verdiepen. In de praktijk is het vaak zo dat je dan de rest van je loopbaan wel een beetje in die richting blijft hangen. Vaak wordt er ervaring gevraagd als je solliciteert en het is moeilijker switchen. Ik vind daarom dat het begrip 'brede opleiding' soms te veel als positief wordt belicht.
    Ik zou je zo een hoop kunnen vertellen over de opleiding, wat je allemaal gaat leren en welke scholen wel oke zijn, maar is misschien meer iets voor een pb?

Maak voor jezelf duidelijk waarom SPH jou nu leuk lijkt. Lijkt het je inhoudelijk leuker of is het een soort 2e keuze? Heb je al goed geïnformeerd naar andere mogelijkheden om als alternatief therapeute aan de slag te gaan? Zou je bijvoorbeeld samen met een ander een praktijk kunnen opstarten? WAAROM zie je het niet zitten om zelf een praktijk te starten? Welke aanvullende kennis en vaardigheden heb je eventueel nodig om dat wel te doen? Ik kan niet uit je verhaal opmaken dat je echt goed onderzoek hebt gedaan naar de carrièremogelijkheden na je studie. Ik vind dat toch wel de moeite waard, wie weet kan 1 gesprek met iemand uit het werkveld je al weer op hele andere gedachten brengen.
    Ik zou het zonde vinden dat je zoiets laat schieten op 1 puntje.
    Onderschat de emotionele kant van de opleiding SPH niet. Er wordt veel van je zelfkennis gevraagd, je moet dat willen. Maar je spirituele kant zal denk ik erg goed van pas komen in een vak als deze, bezieling vind ik persoonlijk ver te zoeken op dit moment in de zorg.

5. 40plusmama

Ik wil de kant van de kinderen op, dat weet ik wel zeker als ik voor SPH ga. Bijvoorbeeld het begeleiden van kindjes in het ziekenhuis. Ik heb daar al gesproken met een paar medewerkers over wat ze nou precies doen.

Een praktijk met iemand anders beginnen zou kunnen, mijn vriendin heeft een praktijk. En juist bij haar zie ik dat er niet veel werk in zit. Ze heeft klanten hoor, daar niet van maar het is bijna leuren om werk.

Ik was wel blij dat ik erachter was dat ik die kant op wilde alleen moet ik ook aan de toekomst denken. Het alternatieve zal ik nooit volledig laten schieten omdat ik hier toch regelmatig mee bezig ben door mijn Reiki en EFT e.d. Misschien is het straks een beetje te combineren met een baan als SPH-er.....

Zucht.......

Ik ben in ieder geval al flink aan het rondkijken. Manlief zit in het onderwijs (Hogeschool) en vraagt ook hier en daar rond....

6. melloncollie

Hmm ja, klote is dat he als je ook weer van het financiële deel afhankelijk bent.
    He wat ik me nu bedenk, er zijn ook antroposofische instellingen. Misschien ga jij je hier wel helemaal op je gemak voelen. Helaas zijn er niet zoveel van die instellingen door het land, maar je kunt er allicht eens naar informeren.

Mocht je nog informatie willen hebben, pb gerust. Ik heb zelf 1 jaar op de Hogeschool InHolland gezeten en daarna op de Haagse Hogeschool. Qua doelgroep kan ik je niet echt van dienst zijn, zit zelf in de gehandicaptenzorg.

7. 40plusmama

Antroposofie kan ik me ook in vinden, kheb ook een antroposofische huisarts. Qua werk zal hier eerder iets in te vinden zijn. Dank je voor die tip die ik zeker mee ga nemen. Ik ga ook hier meer info over opzoeken en eventueel mijn huisarts eens vragen wat mogelijk is.

Misschien wil jij me een keer een pb sturen met wat meer info over de opleiding en over hoe pittig dit is. Ik heb een MBO achtergrond.

Ik zit nu op het werk en reageer daardoor wat korter dan ik zou willen ;)

8. 40plusmama

Mail naar de huisarts is onderweg. Die kan me misschien adviseren over waar en wat.

9. melloncollie

Ja is goed, ik ga je ff pb-en zodra ik meer tijd heb!
    En qua theorie kan ik je nu al zeggen dat SPH geen probleem gaat zijn als je gewoon je MBO opleiding met goede resultaten hebt gedaan. Ik vond het vaak qua theorie wel gemakkelijk. Alleen deed ik er geen drol voor, ik was echt van de zesjes-cultuur ;) Ik heb daarvoor de Havo gedaan....dus ben geen overdreven slim persoon.

Op deze opleiding moet je het veel meer hebben van het open leren staan voor opbouwende kritiek en leren je sociale vaardigheden uit te bouwen. Als dat goed zit komt de rest vanzelf. Dat KAN zo nu en dan pittig en confronterend zijn, maar gezien je achtergrond denk ik niet dat jij daar problemen mee zult hebben. Ik ben zelf namelijk van ongelofelijk onzeker en achterdochtig meisje uitgegroeid naar een nu redelijk zelfverzekerde jonge vrouw. ;) Maar ik heb in die aspecten wel flink mijn best moeten doen op school en stage. Ik was ook erg jong, 17 toen ik begon met de opleiding. Jij bent al wat ouder en hebt meer levenservaring, dat is echt mooi meegenomen.

10. 40plusmama

#10 40plusmama, 12 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 okt 2009
    Ik ben al druk bezig met mezelf ontwikkelen. Door de dood van ons zoontje heb ik (weer) therapie moeten zoeken om hiermee om te gaan. Ik ben in het laatste jaar zo enorm veranderd. Ik ben veel minder onzeker en durf naar mezelf te kijken. Ik kan nog niet zo goed tegen kritiek maar al veel beter dan eerst.

Dit is een beetje mijn werkervaring over de jaren heen:

Fotozaak (verkoop en fotografie)
    Rijinstructrice (10 jaar lang)
    Leidinggevende functies callcenter
    Medewerker zorgverzekeringen op het contact center.

Fijn trouwens dat je ook ervaringen met me deelt, daar kan ik wat mee ;)

In 2001 heb ik trouwens een test gedaan bij Randstad waar VWO-niveau uit kwam. Ik leer trouwens makkelijk stampwerk en ben audio-visueel ingesteld :)

11. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Jeetje Dees, maak es een keuze!:D:D:p (ik kijk gelijk even in de spiegel8))

Moeilijk moeilijk.. ik weet hoe je je voelt. Ben hier ook elke dag wel mee bezig.
    Ik denk eerlijk gezegd ook dat er meer werk is in SPH functies. Die andere opleiding past ook goed bij je maar kan je er wat mee na die tijd? Zijn echt dingen om rekening mee te houden anders is het zo zonde van de investering. Met SPH weet je dat je heus wel ergens aan de bak komt. En hij is er in deeltijd, duaal en voltijd. Keuze zat dus.

12. 40plusmama

Dat is exact wat ik dus ook dacht Maja. Bij die andere opleiding is het niet zeker dat ik werk zal vinden. Het zal in ieder geval erg moeilijk zijn als je geen eigen praktijk wil beginnen.

SPH kan je inderdaad enorm veel kanten mee op en er is makkelijker werk in te vinden. Ik denk ook dat er wat meer erkenning voor is dan die andere opleiding, die is namelijk niet officieel op hbo-niveau, SPH wel.

Ennuh inderdaad, kijk jij eens in de spiegel, muts :p . Ik dacht ook echt dat ik eruit was hoor, met de opleiding maar door de SPH-ers in het ziekenhuis ben ik gaan twijfelen.

13. 40plusmama

Er is ook nog de opleiding Social Work, kan je ook veel kanten mee op. Er is alleen nog niet zoveel over bekend want betreft het vinden van een baan e.d. omdat de opleiding nog niet zo lang bestaat.

Iemand die met deze opleiding bezig is toevallig?

14. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Zover ik weet is Social Work een verzamelnaam voor Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (die heb ik gedaan) en SPH. Dan studeer je af in een van de twee richtingen. Is allemaal veranderd de laatste jaren.

15. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Nou, als ik zo je eerste berichtje lees dan heb ik het idee dat je het op zich wel weet, ook als je je gevoel volgt. het is goed dat je denkt aan de mogelijkheden die je studie je kan geven. De alternatieve kant kan je wel heel goed liggen, maar inderdaad er komt ook een zakelijke kant bij kijken namelijk klanten werven, financien, reclame etc en dat moet je ook maar net leuk vinden en er voor over hebben. Ik heb ook geen idee in hoeverre een stabiel salaris voor jullie van belang is.

kijk, ikzelf denk dat je er goed aan doet de voors en tegens tegen elkaar af te wegen. Misschien dat het uiteindelijk aardig fifty fifty uitkomt en dan kun je dus kijken welke punten zwaarder wegen. En misschien is t een idee om nu eerst deze studie te doen, en geen idee hoor dat je daarna misschien ook in t alternatieve iets wilt maar meer erbij?

Succes, en goed dat je er goed over nadenkt hoor! Groetjes, Sas

16. 40plusmama

Een stabiel salaris is eigenlijk een vereiste, vandaar dat ik niet voor mezelf wil beginnen.

Maja, ik begreep ook dat je bij SW na 1 of 2 jaar je richting gaat kiezen. Maar wat zou dan het voordeel van SW zijn op SPH? SW is meer in de buurt, dat is op zich wel fijn al moet ik nog uitzoeken, als ik SPH ga doen, waar ik dat het beste kan doen. In principe ben ik zo goed als zeker van de richting die ik op wil en dat is kinderen begeleiden, zoiets als dat ze in het ziekenhuis deden bijvoorbeeld. Dan heeft SW niet zoveel nut denk ik. Daarbij heb ik ook gekeken hoe het zit met vinden van werk na je studie en dat is bij SPH redelijk makkelijk. Bij SW was het nog niet bekend omdat de opleiding te jong is.

Manlief en ik hebben er ook over gepraat en aan SPH heb ik voorlopig meer. Het alternatieve blijft niet stil staan want ook daar blijf ik mee bezig. Ik blijf Reiki behandelingen geven en healings en blijf ook bezig met EFT en stoelmassage. Daarnaast wil ik misschien begin 2010 nog starten met een andere cursus op dit gebied dus ook daar staat de ontwikkeling niet stil.....

Fijn dat jullie allemaal meedenken

17. melloncollie

Social Work is een verzamelnaam inderdaad. Na het 1e jaar, als je je propedeuse hebt gehaald, kies je je richting in de hoofdfase die 3 jaar duurt.
    Social Work bestaat trouwens uit 3 richtingen:
    SPH
    Maatschappelijk Werk en Dienstverlening
    Cultureel en Maatschappelijk Werk

Social Work is er voor bedoeld om een NOG breder oriëntatiejaar te creëren. Wie het heeft verzonnen weet ik niet, ik vind het persoonlijk ook niet goed. Ik ben zelf echt nog van de laatste lichting SPH.
    De opleiding is ontstaan na de invoering van de bachelor-masterstructuur. Per hogeschool zijn er verschillende masters te volgen. Ik geloof dat het ook zo is dat je dan als SPH'er vakken kunt kiezen die bij een andere richting horen, dus van CMV of MWD.

Hbo-opleiding Social Work

18. melloncollie

Lekker belangrijk zou je zeggen, maar in de praktijk wil dit echt nog weleens problemen opleveren. Misschien ken je Gillian McKeith, zij is van het programma je bent wat je eet. En zij claimde een PhD te hebben in voedingsleer. En iedereen zei dat het niet waar was. Bleek dus dat zij op een antroposofische school had gezeten waar het niveau wel op WO niveau was, maar de opleiding was niet officieel erkent en dus mocht ze ook geen PhD voor haar naam zetten.

19. 40plusmama

Nou dat is het inderdaad, het is niet erkend als HBO en ik zou na die opleiding nooit aan kunnen tonen dat ik wel HBO heb. Ik heb dan misschien het niveau wel maar kan het niet aantonen.

Die alternatieve opleiding is trouwens aan de School of Life in Amsterdam. Ik heb het idee dat ik die opleiding meer voor mijn eigen ontwikkeling zou volgen, mijn persoonlijke ontwikkeling bedoel ik. Daarna mag en kan ik wel mensen behandelen maar, kweenie...... Dat is ook wat ik wil hoor, mensen helpen maar met SPH hoeft mijn persoonlijke en ook spirituele ontwikkeling niet stil te staan. Dat is ook wat manlief zegt, het ene sluit het andere niet uit.

20. melloncollie

Hmhm dat dacht ik ook dat je die spirituele opleiding meer doet voor jezelf. De pech is alleen dat het bakken vol met geld kost en het op die manier bijna alleen maar weggelegd is voor mensen met geld. Iets waar ik zelf nog weleens pissed om kan worden, want ja geen erkende HBO opleiding betekend ook geen stufi. Maar goed dat ter zijde.

En idd het ene sluit het andere niet uit. Je kunt ook je werksituatie heel goed gebruiken als SPH-er om spiritueel te groeien. In het werk met mensen leer je zo ontzettend veel bij. Ik leer heel veel van mijn cliënten.

Deel Deze Pagina