de digitale wereld

Discussie in 'De lounge' gestart door teigetje1, 2 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ik heb het gevoel dat ik de enigste ben...

tegenwoordig gaat het op school van de kids alles, maar dan ook alles via de mail. Ik wordt er tuureluurs van. Van nieuwsbrieven tot hulp vragen in de klas. We krijgen zelfs wachtwoorden en gebruikersnamen door voor de kids, zodat hun op de pc/laptop/tablet leerspelletjes kunnen doen.

ik ben er dus totaal niet in thuis. Wij hebben een laptop die alleen aangaat voor zakelijke dingen. En onze kinderen hebben dus ook thuis nooit aan de laptop gezeten en vragen er ook helemaal niet om. En eerlijk is eerlijk, dit wil ik graag zo lang mogelijk houden.
    hoe vaak ik wel niet dingen vergeet omdat ze weer gemaild hebben en ik het weer gemist heb (bijv, dat ik op school stond terwijl een dag eerder een mail de rondte is gegaan dat groep 1 en 2 vrij waren). Ik kijk ook maar een paar keer per week mijn mail.

Waarom kan het niet gewoon op papier vraag ik me af? Ik weet het... je wordt verplicht met de tijd mee te gaan, maar..... pppfff.

onze kinderen weten dus eigenlijk niet beter. En pakken spelletjes uit de kast. Ze leren op school wel hoe een computer werkt, moet ik dit nu dan ook nog eens doen?

Beetje warrig misschien, maar ik keek net op de mail en weer stonden er 3 mails van school. En dan beginnen de gedachtes weer dat ik me alleen voel op het gebied van de digitale wereld.

voor mezelf heb ik wel fb en kijk ik hier veel, maar verder heb ik niks met laptops/telefoons/tablets/internet en dat soort dingen.

Zijn er meerdere die dit hebben of ben ik echt alleen :).

2. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ikzelf vind het wel prettig en overzichtelijk. :) Zit je ook niet met die bergen papier waarvan de helft altijd zoek raakt. Maar wij zijn ook wel digi-nerds, ikzelf vooral. Mijn jonge kinderen kunnen prima met computers omgaan, dat vind ik wel belangrijk in deze tijd...maar spelen net zo lief een bordspel. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk. Ik zou er wat minder krampachtig mee omgaan als ik jou was en gewoon accepteren dat dit anno 2015 nou eenmaal erbij hoort. Het zal denk ik ook een kwestie van gewenning voor je zijn, misschien helpt het als je je toch wat meer in computerzaken verdiept zodat het wat minder 'vreemd' voor je is? Straks wil je niet anders meer! ;)

3. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Mail is ook nog eens milieuvriendelijker dan die pspieren die thuis meteen weer weggegooid worden.

4. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    precies alleen al voor het milieu zou je jezelf een plezier doen om toch vaker je mail te checken.
    Of je nu wilt of niet, het digitale is de toekomst. Dus ik zou me er maar in gaan verdiepen, in ieder geval voldoende zodat je geen belangrijke zaken gaat missen (zoals schoolgerelateerd)

5. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik vind het eerlijk gezegd een beetje laks en ongeïnteresseerd. Ik bedoel, hoe moeilijk is het nu om even elke dag te checken? Bij ons op school gaat alles per mail. Er wordt ook veel op de ipad gedaan. Er is een ipad per kind op school.
    Volgend schooljaar gaat oudste naar 1st grade en moet hij een powerpoint presentatie kunnen maken aan het einde.

Mijn kinderen zijn trouwens ook dol op bordspelletjes.

6. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik snap wel wat je bedoelt hoor!

Op zich vind ik het goed dat alles via de mail gaat want het is natuurlijk beter voor het milieu en je moet je gewoon aanleren elke dag eventjes je mail je checken als de kinderen in bed liggen, dan mis je ook niks ;)

MAAR ik vind het ook erg jammer dat kinderen al zo snel kennis moeten maken met de digitale wereld.
    Het petenkindje van mijn man is nog geen 3 jaar en dat zit maar de hele dag op een tablet of voor de tv, begint hij te jengelen of zo dan geven zijn ouders hem direct de tablet en kan hij filmpjes kijken, dat is al zo sinds hij 1 jaar is en ik heb daar toch moeite mee.
    Zelf wil ik dat ons kindje dus echt NIET aanleren, als hij eenmaal naar school gaat dan vind ik het wel wat anders, dan zal het wel moeten.

Maar ik vind een tablet of telefoon gewoon geen kinderspeelgoed maar ik ben daar misschien erg ouderwets in :)

7. tuc

tuc Niet meer actief

Voor mijn kinderen denk ik er wel zo over als jij. Zij weten amper wat een tablet is en kunnen daar of met een smartphone amper omgaan. Ik hoor 3 jarigen die een tablet helemaal onder controle hebben dat is absoluut niet iets waar ik achtersta.

Maar voor mijzelf vind ik het wel noodzakelijk
    . Je mist gewoon een hoop. Mijn email komt bv op mn mobiel binnen dus die check ik meerdere keren per dag

8. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Wen jezelf aan om iedere keer dat je fb checkt ook even je mail te checken. Info op papier is ouderwets en een stuk milieu onvriendelijker.

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vind het alleen maar handig. Op school gaat alles via digiduif. Oudste 2 hebben een eigen tablet.

10. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Het een hoeft het ander niet uit te sluiten hè. Hier weet onze zoon wel raad met onze Iphone of Ipad en hij heeft ook een eigen kindertablet, omdat je die kan begrenzen, iets wat ik zelf onwijs fijn vindt. Maar onze zoon speelt nog veel liever met zijn speelgoed, vriendjes en buiten. Ook op school wordt er al gebruik gemaakt van computers en tablets. Ik denk dat het iets is wat bij deze tijd hoort en waar je als ouders zelf de controle over moet houden. Een filmpje of educatief spelletje op zijn tijd kan zeker geen kwaad en ik merk dat het zoon ook helpt in zijn spel, nieuwe verhalen en een nog uitgebreidere fantasie. Mail inderdaad dagelijks checken, het scheelt al zoveel met papier verspilling.

11. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ik denk dat het deels ook andersom is dan wat jij zegt. Ik sta voor de klas, en wij werken ook veel digitaal. De communicatie met ouders gaat via een berichtensysteem ( waar overigens ook een app van is, heel handig), maar ook het huiswerk van de kinderen. Dit is niet per definitie zo omdat school dat wil, maar omdat er vraag naar is vanuit ouders en kinderen. Zelf vind ik het overigens wel erg handig, je moest eens weten hoeveel briefjes er ' kwijt' raakten, of 'o dat heb ik niet gelezen' ik hoorde. Nu hebben ouders meer haalplicht, en daar hebben sommige van hen moeite mee ;). Wat betreft de kinderen. Sinds ik het te leren dictee niet meer alleen op papier meegeef, maar alle kinderen ook bij een online oefenprogramma heb aangemeld, schieten de cijfers omhoog. Het digitale leren spreekt de kinderen veel meer aan! ( M.a.w. denk ik dat je het niet tegenhoudt, alhoewel ik je best wel snap hoor!! ;))

12. Joycey

Joycey Niet meer actief

Internet is algemeen geaccepteerd en heeft een beetje de vaste huistelefoon die je vroeger had vervangen (oké, ik heb ook nog zo'n aansluiting, maar heel veel mensen hebben alleen een mobiel nummer). De computer is niet meer weg te denken en daar kun je zo flexibel mee om gaan als je zelf wilt. Je kunt inderdaad je kind voor de laptop/tablet zetten, maar je kunt ze ook wat minder ermee om laten gaan. Maar het feit is; je hebt de computer nodig.

Je digi-D, de overheid, bankafschriften en dan zijn dat nog maar gewoon je vaste lasten. Alle informatie haal je er van af, entertainment tot in de eeuwigheid, sociaal gezien een hit, films/series...

Zelfs al speel je bordspelletjes tot Sint Juttemis; het level in Candy Crush halen na 29485 pogingen geeft zoveel meer voldoening :p Verzet je er niet tegen; zet hem gewoon aan. Come to the dark side, we have cookies.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    En niet om flauw te doen maar denk echt dat je een beetje mee moet met de tijd.

14. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Bij ons net zo, echt handig die digiduif!

15. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    proest :D

16. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Bij ons komen sinds dit jaar zelfs de rapporten digitaal..... Tja dat vind ik dan niet zo,leuk omdat ik t voor de kids een ding vond als ze trots met hun rapport uit school komen, maar het is niet anders. Apart was t wel om de computer te openen en zo t rapport te zien.

Al met al kun je gewoon niet om de computer/ mail heen en het scheelt een school ook heel wat kosten aan papier en beter voor t milieu.

17. Deliana

Deliana Niet meer actief

Vind je eerlijk gezegd een beetje ongeinteresseerd overkomen.... Wel tijd om je FB vaak te controleren, maar mail checken is te veel gevraagd :(

Waarom geen briefje mee? Simpelweg omdat het nogal duur is ieder kind constant briefjes mee naar huis te geven. Kopieerkosten lopen best op wanneer je 500x iets moet uit printen.... Daarnaast is het ook niet zo best voor het milieu en raken briefjes snel kwijt....

Zoveel moeite kost het toch niet om iedere dag even je mail te checken?

18. p1982

p1982 Niet meer actief

hier wordt ook alles per mail gedaan, zowel school, tso,bso kdv etc
    vind het erg handig en het is veel goedkoper

het is wennen en je moet je zelf gewoon aanleren dagelijks je mail te checken.

19. topper12

topper12 Niet meer actief

Als je op Facebook kijkt en hier leest dan heb je echt wel de tijd /mogelijkheid om je mail te checken. Kleine moeite om elke dag op een vast tijdstip te kijken of je mail hebt. Je kijkt toch ook dagelijks even of er post in de brievenbus zit?

Het digitale tijdperk houd je echt niet tegen en je kinderen zullen daar zeker mee om leren gaan. Mijn kinderen mogen af en toe een kwartiertje achter de tablet l, maar als de kookwekker gaat wordt dat dingen keurig opgeruimd en pakken ze het gewone speelgoed uit de kast om verder mee te spelen. Je hoeft ze echt niet alles te laten doen op de pc/tablet maar ben van mening dat het wel goed is dat ze er thuis ook mee om leren gaan + je hebt er zelf dan beter zicht op wat ze online doen.

Eigenlijk vind ik dat je een beetje zeurt. Als het jou uitkomt kun je wel online dongen checken maar 1 x per dag je mail checken is teveel gevraagd want school moet maar een briefje meegeven? ;)

20. Dubbelbloed

Dubbelbloed Actief lid

25 sep 2014
    155
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het eigenlijk wel een beetje raar dat je voor facebook wel een inlog en WW hebt, maar dat het voor de school zoveel moeite kost. Wat is nou belangrijker?

Probeer het jezelf makkelijk te maken door apps en notificaties. Bij binnenkomst van een mail wordt je dan geattendeerd en vergeet je het hopelijk niet te lezen.

Deel Deze Pagina