Misschien dat iemand dat hier weet. Als je als ondernemer een eigen bus hebt betaal je minder wegenbelasting. Hier zijn echter uitzonderingen op, waar wij op de site van de belasting en op Google niet echt wijs uitkomen. De bedoeling is als wij ons gaan inschrijven bij de KVK, ook een eigen bus aanschaffen voor het bedrijfje. Het is alleen wel de bedoeling dat deze bus ook als privé vervoer gebruikt gaat worden, wat in ons geval wil zeggen een bus met een dubbele cabine, twee stoelen voor en een bank erachter, zodat we ook als gezin ermee op pad kunnen. Hoe zit dat dan met de wegenbelasting, geld dan nog steeds dat je als ondernemer zijnde minder wegenbelasting betaald of is dit zo'n uitzondering?
Dan heb je dus een bus op grijs kenteken en ga je bijtelling betalen... Dus je betaald dan wel minder wegenbelasting maar bijtelling kan bij bussen flink oplopen en is volgens mij 25%...
Volgens mij moet je minimaal 10 procent van de gereden kilometers zakelijk rijden om voor het grijze tarief voor de wegenbelasting in aanmerking te komen. Dat zal wel lukken. Als je meer dan 500 km per jaar privé gaat rijden, krijg je een bijtelling van 25 procent van de nieuwwaarde, die je bij je inkomen moet optellen. Tenzij je een heel zuinige auto hebt, maar dat zal bij een busje niet lukken, denk ik.
Wij rijden ook een bus van de onze zaak en betalen gewoon die 25% bijtelling. Een kilometeradministratie is dusdanig veel werk dat het eigenlijk niet te doen is, tenzij je zeker weer dat je niet boven die 500 km per jaar uitkomt. In ons geval is dat niet het geval, aangezien we er al 2x per jaar mee op vakantie naar Zweden gaan... (dan is zo'n bus handig, joh! Deuren open, zooi erin mikken en gaan!) De wegenbelasting is voor onze bus iets van 30 euro per maand. (een Renault Trafic, met een dubbele cabine) De bijtelling is voor ons 25%, maar dat is nog altijd goedkoper dan privé nog een auto erbij, aangezien we altijd tanken van de zaak met de bus, dat hoef ik privé dus ook niet te betalen. (behalve de vakanties buiten NL, dan)
Je kan ook de bus in prive kopen en de zakelijke km declareren bij het bedrijf. Het ligt eraan hoe oud je bus is of dat interessant kan zijn.
Klopt dan kun je belastingvrij een km vergoeding terug schrijven vaak 0,19 per km. In sommige gevallen is dat een betere optie. Maar daar moeten ze even voor gaan zitten te rekenen. Bij een bus is de bijtelling al heel snel 25% van de nieuwprijs.
Voordeel van bus op de zaak is wel dat alle kosten eraan zakelijk zijn, dus wegenbelasting, verzekering, onderhoud, parkeerkosten(ook prive), alle brandstof(ook die op vakantie, voor nederland zou ik tankpas van MKB brandstof aanraden dan hoef je die bonnetjes niet te bewaren maar krijg je gewoon iedere maand factuur en kan je bij alle pompen tanken). Sowieso kan je dan je BTW over al die kosten terug vragen, scheelt toch weer die 21% en meer kosten=minder winst=minder belasting betalen. Daarentegen betaal je dan wel die 25% bijtelling, ligt een beetje aan hoeveel prive je ermee rijd maar vaak is het toch voordeliger. Weet het niet zeker maar ooit eens gehoord dat als je een auto hebt ouder dan 14 jaar je geen bijtelling meer hoeft te betalen maar daar weet ik het fijne niet van, en weet niet of je met een oudere bus wilt rondrijden.