Hallo allemaal, Ik ben juf in groep 5 en op zoek naar leuk lesideeen voor het thema zwangerschap/baby in mijn klas. Wie o wie heeft er leuke ideeen om met de kinderen te doen! Zelf dacht ik aan: - bezoek vk praktijk - geboortekaartjes ontwerpen - geboortegedichtjes schrijven - baby foto's mee laten nemen door de kinderen - geboortekartjes mee laten nemen Groetjes Carla
Aan de hand van poppen de kinderen leren een baby te "verzorgen". Dus ook een badje mee nemen en luiers zodat de kindjes echt hun baby in bad kunnen doen, de fles kunnen geven een schone luier kunnen geven etc.
Woordspinnen Bijvoorbeeld: Wat heb je nodig bij de verzorging van een baby? Welke spulletjes heeft een baby allemaal nodig? Een Poll: Wanneer wordt de baby van de juf geboren? Hoeveel gaat de baby van de juf wegen? Hoelang zal de baby zijn? Hoe gaat het heten? Wordt het een jongen of een meisje? ( wegen en meten / vergelijken met elkaar d.m.v. bekijken van de geboortekaartjes ) Hoop dat je er wat aan hebt.
Misschien wel erg persoonlijk zo in de klas, maar misschien kunnen jullie samen naar het hartje luisteren. Of misschien heb je een dvd van een (pret)echo of kan je die van iemand lenen om te laten zien.
Misschien heb je of ken je iemand die deze DVD heeft, is erg mooi en de kinderen kunnen zien hoe een kindje in de buik groeit. http://www.bol.com/nl/p/dvd/het-wonder- ... index.html
Bij kennissen hadden ze bij hun dochtertje in de kleuterklas een echte baby om mee te helpen met verzorgen. Misschien is er een moeder in je buurt die net een babytje heeft gekregen (misschien één van de ouders van je kids) die wil komen met het baby'tje en dan samen helpen met kleine dingetjes als verzorgen? kinderen kunnen dan ook vragen stellen aan de moeder...?
een kraamhulp op bezoek? een vk op bezoek? een kleine baby op bezoek? een babyuitzet onder een doek? en dan dingen laten opsommen of onder de doek voelen wat het is? een dvd bekijken? ik heb er een weet aleen niet of die geschikt is voor groep 5??? uhm zijn al zoveel leuke dingen gezegd...
Je kan ze uitleggen dat wij mensen ook zoogdieren zijn en dat kindjes vaak aan de borst bij mama drinken.
Toevallig hebben wij het thema geboortefeest.(groep 4) Er is een vk in de klas geweest die alles kwam uitleggen en had ook veel spulletjes meegenomen. Ook hebben wij een wieg met daarin een pop en de geboortekaartjes van de kinderen uit de klas zelf + babyfoto''s. En oh ja, zelf heb ik mijn dochtertje meegenomen en ook wat over baby's verteld! Ze vonden het prachtig