kijk eens wat ik zag (indrogers/vals posi)

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door nanette77, 19 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    even een pagina gekop.past
    Vond ik wel wijze info:)
    "Vals Positief" - "Indrooglijntje"

Kent de Testjezelf.nu zwangerschapstest* dit ook?
    JA. Net als ALLE andere bekende merken zoals Predictor, Clear Blue**, Kruidvat, Idyl en alle onbekende testen welke alleen via internet winkeltjes zijn te bestellen. Helaas blijken deze winkeltjes niet altijd te weten wat ze verkopen, sommigen blijven volhouden dat hun testen geen indrooglijntjes kennen. Kennis en kunde op het gebied van zelftesten is dus blijkbaar niet iedereen gegeven...

Dus eigenlijk zijn al deze testen slecht?
    NEE. Een stukje uitleg. Iedere zwangerschapstest dient te worden afgelezen binnen de door de fabrikant opgegeven tijd. Aangezien alle vrouwen altijd een klein beetje hCG hormoon in hun urine hebben, zal een test - MITS afgelezen binnen de gestelde tijd! - niet positief zijn bij een NIET zwangere.

Lees je de test echter ver na de MAXIMALE tijd toch nog af, dan kun je toch soms een licht streepje waarnemen.

Waarom is dit?
    De ondergrens van vrijwel alle huidige zwangerschapstesten om hCG te meten (testlijn) is erg laag. Dit is nodig om tijdig een zwangerschap te kunnen waarnemen. Laat je de test een uur liggen, dan zal de test nog steeds doorwerken. De in de test aanwezige deeltjes (antilichamen) zullen zich blijven binden aan de (minimaal aanwezige) hCG hormonen. De test meet dan als het ware een hCG niveau van bijvoorbeeld 5 mlU/mL (mlU/mL is de internationaal afgesproken aanduiding voor aantallen hormonen per hoeveelheid urine). Deze waarde is echter absoluut NIET van een zwangere vrouw! Je kunt pas van een zwangerschap spreken bij een waarde van 20-25
    mlU/mL en zelfs dit is zeer pril. Lees de test dus af BINNEN de gestelde tijd (of gooi de test weg).

Helaas wordt het feit dat de test doorloopt (dit geldt voor alle genoemde merken omdat dit testen zijn die gebruik maken van het immunochromatografische principe) door zeer vele vrouwen - en zogenaamde professionals - afgedaan als "fout positief" of "indrooglijntjes".

Beide zijn natuurlijk FOUT. Een fout positieve zwangerschapstest geeft ten onrechte aan dat er een zwangerschap is terwijl dit niet zo is. Dat zal in hooguit 5 tot 10 op de 1000 testen zo zijn. De test verkeerd gebruiken (te laat aflezen) is dus geen fout positief resultaat. En overigens ook geen indrooglijntje of schaduwlijntje...

Er wordt vaak (ten onrechte en te gemakkelijk) gekopieerd en overgenomen op internet. Deze info echter zou het waard zijn om verspreid te worden. Wie weet kan dit misverstand dan uit de wereld worden geholpen.

*Bij een positieve zwangerschapstest zul je (zeer vaak al voor de gestelde afleestijd) een duidelijke streep zien bij de Testlijn. De Testjezelf.nu zwangerschapstesten zijn al meer dan 80.000 keer uitgevoerd de afgelopen 2 jaar, dus al onze positief testende klanten kunnen je dit beamen. Lees de bijsluiter van de test dus door en gebruik de test zoals deze gebruikt dient te worden.

** ook de digitale zwangerschapstesten maken gebruik van hetzelfde principe. De test bevat een normale zwangerschapstest welke door eenvoudige componenten digitaal wordt afgelezen. Omdat dit op een door de fabrikant ingestelde tijd wordt gedaan, zul je een positief of negatief resultaat krijgen. Zou je de test openmaken dan kun je ook waarnemen dat er ver na de maximale afleestijd een lijntje zichtbaar kan worden. Dit kan dus alleen worden voorkomen door de test veel duurder te maken (digitaal) of door een techniek te ontwikkelen welke de reactie hCG - antilichaam stopt na een bepaalde tijd. Ook dit is onnodig duur als je gewoon houdt aan de bijsluiter van de test.

2. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    't gaat mij overigens niet om de reclame voor hun testen, die gebruik ik nooit. Maar meer om de vage testen

3. Regina78

Regina78 Lid

6 sep 2009
    77
    0
    0
    NULL
    NULL
    Interessant... Toch is mijn zwangerschapstest van 2 dagen geleden nog steeds spierwit...

4. Tuana

Tuana Actief lid

10 aug 2010
    310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hhm apart.. ik heb de afgelopen 3 jaar aardig wat testjes gedaan, maar de negatieve testen waren en bleven altijd witter dan wit. Op een andere site heb ik eens gelezen dat het mogelijk is dat de teststreep ná afleestijd pas opkleurt, en dat dat niet altijd een indrooglijntje hoeft te zijn.

Ik heb altijd getest met kruidvat 2v5, en ik lees de laatste tijd wel eens negatieve berichten over vals positieve testen. Maar vergeet niet dat het ook een vroege miskraam kan zijn geweest als je bijvoorbeeld de ene dag zeer licht positief test, en de andere dag negatief. Het hoeft dus niet altijd een vals positieve test of een indrooglijntje te zijn.

5. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    tja ik weet het ook niet, maar dacht ik post het even.. An sich klinkt het logisch maar jullie hebben ook een punt

6. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Interessante post, nanette!

Als ik het zo lees, kan ik het me wel voorstellen en klinkt het superlogisch.

Maar het is heel dubbel: een test kan ook spierwit blijven (de ene ronde wel, de andere niet, bij de ene plas wel, bij de andere niet). Maar volgens mij is het ook zo dat elke 'urine-lading' weer een totaal andere samenstelling heeft en dat dat dus ook weer kan verschillen hoe het kleurt (of je nou een heel klein beetje hCG in je lijf hebt of niet)..

Ik ben ook geen wetenschapper hoor ;) Maar ik ben er zelf ook onwijs mee bezig, aangezien ik zelf ook al 2 dagen hele vage testjes heb!

7. Tettertje

Tettertje Lid

12 aug 2010
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik bewaar mijn zwangerschapstesten altijd een hele tijd en zelfs na een week zijn ze dan nog wit. Maar wel een interessant stuk inderdaad.

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik ben wel een 'wetenschapper' (werk op het lab in een ziekenhuis) en wat er staat geschreven in dit stuk is helemaal waar!
    Ik kan er dan ook soms minder goed tegen als mensen foto's van testen van een paar uur oud plaatsen met de vraag of ze zwanger zijn (vaag lijntje), maar dat is mijn probleem...

wel kan ik zeggen dat ook ik wel vaaag-positieve testen heb gehad (2v5) terwijl ze keurig binnen de gestelde tijd afgelezen waren. Vals positief bestaat dus wel.
    Bij een laboratorium-test (en dat is een zwangerschapstest in principe natuurlijk ook) moet er altijd een balans gezocht worden tussen de specificiteit van een test en de sensitiviteit (gevoeligheid) van een test. Hierdoor zullen er altijd vals-positieve (en ook vals negatieve!!!) testen blijven bestaan. Dat maakt de testen niet slecht, maar voor ons is het wel irritant!! ;)

9. warhoofd

warhoofd Bekend lid

30 jan 2006
    673
    0
    0
    Ik vind het een boeiende theorie...alleen snap ik idd niet waarom sommige testen helemaal wit blijven en anderen wel licht streepje krijgen na bijv. uren...

Ik snap dat stukje nog niet?! Is daar ook een verklaring voor?

x

10. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Dat zal met de urine samenstelling te maken hebben en het minime beetje hcg wat je toch in je urine hebt wat niet word waargenomen

11. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Dat had ik al een beetje door, ja... :p

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mamacharlotte, haha.
    Maar mijn beoordelingen probeer ik wel altijd eerlijk te doen hoor!
    Ik vind het alleen jammer als mensen zich zo gek laten maken door zo'n vage streep. Al die stress... kan niet goed zijn om zwanger te worden...

13. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    @ merah: Tja, ik ben zelf momenteel ook zo aan het flippen om een paar testjes en een vermoedelijk innestelinkje hoor.. :) Maar dat is ook gewoon veel te makkelijk, het is allemaal zo onzekermakend..

Tis alleen maar fijn dat je zo eerlijk bent hoor! Daar hebben we uiteindelijk met z'n allen het meeste aan!

14. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Ik had hier, volgens mij, toch echt een vals positeve test.
    Het lijntje stond er na 1min al op en ik heb direct een foto gemaakt:

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Klopt, onzekerheid is killing!
    Ben zelf ook door schade en schande wijs geworden hoor! We zijn dan ook al een tijdje bezig.
    1 tip: probeer het testen uit te stellen tot NOD. Klinkt als een open deur en dat is het ook, maar bij mij scheelt het een hoop stress (en geld).
    Ook hebben mensen het hier veel te snel over een vmk (naar mijn mening dan he). Zo'n vage streep hoeft echt helemaal niets te zijn. Ik heb liever de wetenschap dat het deze ronde niet gelukt is, dan met het gevoel rondlopen dat ik een miskraam heb gehad.

nog voor degene die vragen wat dat nu is die specificiteit en sensitiviteit:
    Je hoort hier vaak op het forum dat bv ClearBlue meer hcg nodig heeft voor hij positief test en bv kruitvat veel minder. Dat is idd waar. De sensitiviteit (gevoeligheid) van kruitvat is groter dan van clearblue: je zult het dus eerder zien dan bij clearblue dat je zwanger bent. Helaas gaat een hogere gevoeligheid vaak ten koste van de specificiteit. dit wil zeggen dat kruitvat (is een voorbeeld he) niet specifiek alleen hcg oppikt, maar ook kan reageren met andere stoffen (eiwitten) in de urine.
    Een test zoekt altijd een evenwicht tussen sensitiviteit en specificiteit: Je wilt dat een test snel het stofje kan detecteren dat je zoekt en dus gevoelig is(in dit geval hcg), maar ook dat het ALLEEN op DAT stofje reageert en niet ook op andere stofjes die daar op lijken.
    Snapt iedereen het nog?

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Sloppy, zal ik eens iets positiefs zeggen (anders krijg ik zo'n slechte naam hihihi): ik vind hem ook positief!

17. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    @ merah: Ik ben zelf gelukkig ook wat minder stresserig dan in het begin hoor.. Maar die onzekerheid blijft, omdat alles elke maand weer anders is. Dan denk je dat je je lichaam kent.. In het begin probeerde ik hier vaak ook bevestiging van dingen te krijgen, maar dat is gewoon onmogelijk. Het blijft natuurlijk onzeker: Het kan, maar het kan ook niet. Niemand weet het, en het is met niets te vergelijken.

Maar ik ben zeker met je eens dat sommige mensen het hier veel te snel over een vmk hebben (na een vaag testje..).. Viel mij afgelopen dagen ook op hier! Ben nu natuurlijk ook wat meer aan het neuzen op dit forum.

En ik snap je verhaal over de specifiteit en sensiviteit nog, haha! :p

18. Thalia30

Thalia30 Fanatiek lid

14 jun 2010
    1.025
    0
    0
    Groningen
    :D Merah, bedankt voor je super goede uitleg meis! Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar omdat jij aardig goed in de materie zit heb ik een vraag :)
    Ik heb laatst testen besteld en nu zie ik in de gebruiksaanwijzing dat dit zogenaamde combi-testen zijn.
    Het is mogelijk om met 3 a 4 druppels urine te testen, maar je kunt ook serum gebruiken.
    Ik vraag me eigenlijk af, gewoon uit interesse of deze test fout gevoeliger is omdat het een combi-test is :) Weet jij dat toevallig?

19. Thalia30

Thalia30 Fanatiek lid

14 jun 2010
    1.025
    0
    0
    Groningen
    O ja hier ook nog een voorbeeld van een vals positieve test :) Ook toevallig van sensitest (zelfde als die van sloppyslayer)

De negatieve test is met dezelfde urine uitgevoerd, 2 minuten na de positieve test!

20. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Helaas thalia, dat kan ik zo niet zeggen. In de bijsluiter zou bv moeten staan vanaf welke concentratie hij geschikt is. Dit kan per test verschillen. De test toont wel hetzelfde stofje aan (hcg), dus je mag aannemen dat een positief resultaat ook echt positief is. Hoop alleen niet dat jij bij jezelf serum gaat afnemen?! ;)

Die sensitest is echt super-vals postief zeg!
    Wat opvalt tussen de twee testen is dat de controle-streep van de vals-positieve veel smaller en onregelmatiger is dan die andere test.
    Gelukkig zijn de testen niet duur en kun je het eens over doen.
    Kijk, die super-gevoelige testen worden gemaakt omdat er vraag naar is (kijk maar op dit forum). Het is een ongelooflijke industrie waar heel veel geld in omgaat en de ene beweert nog eerder te kunnen testen dan de andere.
    Geef mij maar een test die misschien pas een dagje later positief test, maar wel zeker weten een goede uitslag geeft.
    Heb nog niet ontdekt welke dat zijn overigens ;)
    zo vaak ben ik niet zwanger geweest (volgens kruitvat wel!!! hahaha). Ik heb nu matcare en die zijn mooi negatief en positief toen dat echt het geval was. Maar nogmaals, zo vaak test ik dus niet meer. Word altijd ongesteld, snik...

Deel Deze Pagina