PREHAT onderzoek. Wie ook?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Aleida, 22 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aleida

    Aleida Fanatiek lid

    9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Hallo allemaal,

    Tijdens mijn 1e zwangerschap heb ik (acuut) het Hellp syndroom gehad en een spoed ks. Ik ben redelijk snel hersteld en uiteindelijk, na een spannende periode heeft onze zoon het ook gered gelukkig!

    Nu na 2 mk's zijn we weer zwanger en hebben we tijdens de 1e echo een kloppend hartje gezien en kreeg ik een brief mee met info over het PREHAT onderzoek en de vraag of ik hier aan mee wil werken.
    2 Augustus krijgen we weer een echo. Dan zal ik als het goed is 10 weken zwanger zijn.

    Van de week ben ik gebeld om te vragen of ik er aan mee wil doen en ik heb toegezegd. 2 Aug. zal ik dan voor de eerste keer geprikt worden.

    Zijn er hier meer mama's die mee doen aan het onderzoek van het UMCG?

    Grtjs,
    Aleida
     
  2. Aleida

    Aleida Fanatiek lid

    9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Voor wie zich afvraagt wat het PREHAT onderzoek is, zal ik hier de uitleg (beknopte) geven die ik in de info brief heb ontvangen.

    Tijdens de normale zwangerschap verandert de hele hormonale huishouding. Sommige hormonen nemen toe en sommige nemen af. Ook de werking van hormonen kan veranderen tijdens de zw.schap. Zo werkt bij normale zwangeren het hormoon angiotensine II niet meer zo goed. Hierdoor kunnen de bloedvaten wijder open gaan staan zodat de placenta goed doorbloed kan worden. Bij Pre-eclampsie patiënten werkt het hormoon nog net zo als bij niet zwangere vrouwen. Hierdoor gaan de bloedvaten bij vrouwen met pre-eclampsie niet goed wijd open staan en kan de bloedtoevoer naar de placenta in gevaar komen.
    Uit eerder onderzoek is gebleken dat het vaatverwijdende eiwit Hemopexine mogelijk een belangrijke rol in de vaatverwijding tijdens de normale zw.schp heeft, omdat hemopexine verhoogd is tijdens de normale zw.schp. en verlaagd bij pre-eclampsie patiënten.

    In het huidige onderzoek willen ze onderzoeken of hemopexine bij pre-eclampsie pat. al verlaagd is voor de symptomen van p.e. zichtbaar worden. Als dit onderzoek inderdaad aantoont dat hemopexine verlaagd is voor de symptomen van p.e. zich openbaren, zouden ze hemopexine mogelijk in de toekomst kunnen gebruiken om zwangere vrouwen te kunnen identificeren die p.e. gaan krijgen.

    Dit is het in het kort.
     
  3. Aleida

    Aleida Fanatiek lid

    9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Helemaal niemand?!?!
    Kan het me niet voorstellen hahahaha.
     

Deel Deze Pagina