hallo allemaal, ik heb even een vraagje, mijn zoontje is 9 weken oud, en slaapt nu sinds kort overdag en s´nachts aardig goed door. mijn vraag is, Als hij s´avonds rond 18.00 uur heeft gedronken dan is hij moe en wil hij naar bed. ik twijfel dan of ik hem s´avonds wakker moet maken voor een voeding, ( hij vindt dit niet leuk) of moet ik wachten tot hij zich vanzelf weer meld. ik heb gisteren gewacht en toen melde hij zich om 24.00 uur dus had hij al 5 a 6 uur geslapen, na de voeding is hij weer gaan slapen tot 5.30 uur s´ochtens. maar toch twijfel ik of ik het goed doe door te wachten of hij zichzelf weer meldt. ben erg benieuwd hoe jullie dit doen. hij groeit wel goed, is 5.5 kg en drinkt 5 a 6 keer per dag. hoop dat jullie willen reageren. groetjes demy.
Ik geef lisa overdag netjes elke 4 uur en na de voeding tussen 18:00 en 20:00 (elke dag verschillend omdat ze noooit op hetzelfde tijdstip wakker word smorgens) gewoon uitzich zelf komen..Dit doe ik al sinds ze een paar weken oud is omdat ze savonds altijd meer wou eten, dit is nu weer over trouwens.. Gisterenavond heeft ze hem om half 8 gehad en ik heb haar vanmorgen zelf maar een voeding gegeven omdat ik het te lang vond duren, ze heeft dus voor het eerst doorgeslapen.. Vannacht gaat ze dat niet redden want ze heeft nu op 6 uur een voeding gehad dus dan komt ze meestal zelf rond een uurtje of 12..
Ik deed haar altijd lekker laten liggen en op haar eigen tijd laten drinken. Geef je borstvoeding of flesvoeding? Ze zeggen wel dat je per halve kilo een uur mag laten slapen, maar in jouw geval is dat al best lang! (zo'n 10 uur). Ik zou hem niet langer dan 7 uur ongeveer aan een stuk laten slapen. Misschien kun je proberen hem rustiger wakker te maken, bijvoorbeeld door de gordijnen open te doen of het licht aan? Dan schrikt hij mss minder! Zolang hij goed groeit en niet opeens nu al naar 4 keer drinken op een dag gaat ofzo, zou ik hem het lekker nog even uit laten zoeken. Ik heb nooit geen schema zelf aangehouden, en Julia heeft het nu prachtig zelf in een strak schema gezet! Zo heb ik er geen stress van, en zij ook niet!
Mijn zoontje komt sochtends ook nog wisselend. Tussen half 6 en 7uur. Ik geef de voedingen om de 4uur, want dan wil hij ook wel. savonds slaapt hij en geven we voeding als we zelf gaan slapen omdat hij zich niet meld. We kiezen er dus voor om hem wakker te maken, omdat we liever niet gewekt worden om bv 2uur snachts. Want van 18.00 tot de volgende dag houdt hij niet vol. Daardoor kunnen we dus vanaf uur of 11 tot 6 a 7 uur slapen.
Oja en wat ik ook merk. Is dat, als we om half 11 of 12 uur de laatste fles geven, dit meestal niet uitmaakt voor de tijd 'sochtends.
Ja hoor, gewoon lekker laten slapen tot hij uit zichzelf komt. Dat deden we hier ook en steeds langer werd de tijd ertussen tot doorslapen na een week of 10.
Wij hebben Julie ook altijd gevoed als zij zich meldde. Ik vind het zo fascinerend om te zien dat die kleintjes op die manier toch min of meer hun eigen drinkschema maken! Omdat Julie op een gegeven moment nog steeds maar kleine flesjes per voeding dronk (anders ging ze spugen), haalde ze dan haar melkquotum van die dag niet. Dus haalden we haar en tijdjelang 's avonds nog even eruit voor een flesje om 23:00. Ik liet haar boven op onze slaapkamer dan met alleen een nachtlampje aan, dus gaf haar die fles met zo min mogelijk omgevingsprikkels. Ze dronk, boerde, kreeg een lekkere knuffel en sliep weer heerlijk verder. Per pond lichaamsgewicht zou je kindje inderdaad een uur mogen slapen wat Gentle al zei, maar voor zo'n heel klein ukkie vind ik dat best lang. En hij meldt zich zelf ook al na 6-7 uur... Ik zou zeggen, luister naar hem dan komt het vanzelf goed en vinden jullie je eigen schema.
Ik heb mijn zoontje 1x wakker gemaakt om 11 uur, maar ik haalde hem uit zijn diepe slaap en kwam er de rest van de nacht niet meer in! Elke 2 a 3 uur voeden dus... daar ging mijn plan om lang te slapen. Verder heb ik het hem dus laten bepalen. Hij heeft 1 week van 21 tot 3 geslapen en daarna van 20 tot 6 a 7. Van de ene op de andere dag heeft ie nooit meer om een nachtvoeding gevraagd. Voor zijn gewicht en leeftijd hoef je hem niet wakker te maken, dat is volgens mij meer voor hele kleine kindjes die echt de energie nodig hebben om te groeien. Vertrouw op je kindje!
mijn mannetje is ietsje ouder maar die bepaald ook zn eigen voeding savonds. tussen 6 en 7 de laatste fles en dan naar bed. en dan komt die tussen 3 en 6 sochtends weer en slaapt daarna weer tot een uurtje of 9 en dan weer een fles. als die honger heeft word die echt wel wakker.
Tja, best lastig he? Ik zou gewoon uitproberen wat het beste werkt voor jullie kindje en voor jezelf. Ons meisje is nu 8 weken en weegt ongeveer 4800 gram. Zij krijgt 5 flessen per dag. Overdag meldt ze zich en houden we 'haar' schema aan. Tenzij er langer dan 5 uur tussen gaat zitten. In jouw voorbeeld van een flesje om 18:00 uur, zouden wij haar wel wakker maken rond 23:00 uur als ze zich niet meldt. Dit omdat we anders weer helemaal uit het ritme zijn en ze dan 's nachts wakker zou worden. We doen dit dan wel heel rustig, eerst dekentje af en wachten tot ze de oogjes opent en wakker wordt. Succes!
we maken onze zoon wel wakker tussen om 23:00 en 00:30 en we geven hem zijn nacht flesje. (een uur laten slapen per pond lijkt me geen goed idee. want dan onze baby van boven 6,5kg -hij is groot niet dik- 13uur zou kunnen doorslapen.dat haalt hij nooit, maar goed als ie dit zou kunne)hij krijgt in totaal 5flesjes per 24uur. en hij mag van ons 6-8uur doorslapen.dat is ook sinds een week trouwens.hiervoor had hij 6 flesjes. we hebben hier dezelfde toestand. na t avond eten wordt hij niet vanzelf wakker. maar ik maak hem dus wakker en ik verschoon hem geef hem zijn flesje( heel leuk zo een slapperig gezicht)en dan kan hij 6-7uur doorslapen. probeer het met alleen nachtlicht aan, en in alle stilte.