Kinderspaarrekening of juist niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mangoo, 3 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mangoo

Mangoo Actief lid

23 sep 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    Wij willen als de kleine straks geboren is een spaarrekening openen voor hem.

We willen dan een vast bedrag per maand inleggen.
    En gewoon tot zijn 18de jaar sparen op die rekening.

Qua rentepercentages verschilt het nog al, wie heeft er een goed idee?
    Een kinderspaarrekening, of gewoon een normale spaarrekening?
    Wie heeft door de bomen het bos al gezien?? :p

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik heb bij Argenta een kinderspaarrekening geopend, zal niet de hoogste rente geven, maar is toch altijd nog hoger dan bij bv de Rabobank.

3. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    ik heb bij alle 2 de meiden een kinderspaarrekening bij de rabobank, deze hebben we van mijn schoonouders gekregen bij de geboorte van de meisjes. en zelf leggen we maandelijks wat in.

4. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

wij hebben verschillende spaarrekeningen.
    1 sparen wij voor de studie.
    en we hebben voor beide jongens een spaarrekening voor een rijbewijs enz. Hier gaat vooral geld van opa enz op.
    Als ze 18 zijn worden ze hier eigenaar van.

Ze worden van rekening 1 geen eigenaar, dat blijven wij. Want je weet nooit wat ze doen als ze 18 zijn. Mijn broertje heeft ooit van dat geld brommeronderdelen gekocht!

5. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

@ brenda 1976: sparen jullie op rekening 2 dan ook een vast bedrag? Want ik had begrepen dat dat meestal moet? wij willen namelijk dezelfde methode toepassen als jullie. Ik heb geen zin om geld te sparen voor brommeronderdelen, helaas heb ik op opa en oma hun bijdrage geen invloed.

6. Mangoo

Mangoo Actief lid

23 sep 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    @ Brenda dat is wel slim om op je eigen naam een spaarrekening te open, want je weet idd nooit wat ze ermee doen!

Die tip neem ik in ieder geval van je over :D

Dan vervalt al gelijk de vraag een kinderspaarrekening of een gewone :D

Dan is het nu nog uitzoeken waar de gunstigste rente etc etc...

7. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Wij hebben een kinderrekening voor onze dochter bij de rabobank, heeft 1,9% rente, niet veel dus. Wel beleggen we ook geld en wat we daarmee verdienen storten we weer op die rekening. Zo spelen we niet met het spaargeld maar sparen we uiteindelijk wel meer door het beleggen en vullen zo die 1,9% aan. Snap je het nog, beetje vaag geschreven geloof ik.

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Wij hebben een rekening gewoon bij de Rabo hebben mijn ouders geopend voor ze met 1000 euro begininleg en daar storten wij elke maand 25 euro en dan sparen we apart voor school e.d. maar dat geld zit ook deels in onroerend goed en bedrijf dus is lastige constructie hihi

9. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Hier 3 rekeningen voor L

1 abn spaarrekening van opa & oma (storten ze elke maand 10,- op)
    1 rabobank rekening van andere opa & oma (storten ze elke maand 10,- op)
    1 giro rekening van ons (storten we elke maand 50,- op )

10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Hier ook een argenta jongerenrekening.
    Heeft 1 van de hoogste rentepercentages en het bedrag is gewoon opneembaar, ook niet onbelangrijk vind ik

11. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Wij hebben helemaal geen rekeningen voor onze kinderen en zie daar ook het nut niet van in.
    Mijn ouders hebben nooit voor ons gespaart en dat was ook helemala niet nodig, rijbewijs hebben we zelf bij elkaar gespaard toen we oud genoeg waren en een huis hebben we gewoon zelf gekocht..
    Voor de oudste wordt het nu wel tijd om een rekening voor haar te openen zodat ze kan leren hoe dat werkt, daar kan ze dan zelf op sparen van haar zakgeld.

12. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Gewoon een spaarrekening bij de Rabobank. Ze krijgen hier allebei elke maand 15 euro op en soms wat extra.
    Gaat toch al heel aardig, ze hebben inmiddels al bijna zoveel als mijn ouders in 16 jaar bij elkaar hadden gespaard voor mij.

13. MamaJess

MamaJess Niet meer actief

Wij hebben een kinderspaarreking bij de ABN Amro, we sparen maandelijks 50 euro voor onze dochter (en soms wat extra als de kinderbijslag gestort is).

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij hebben voor onze oudste nog geen spaarrekening geopend... maar wel een gevuld spaarvarken :D Naja, valt ook wel mee hoor qua vetheid, maar ik stort er vaak mn "kopercentjes" in... die gebruiken we in Duitsland nog wel... dus dat is extra gewicht in de knip.

Die kinderspaarrekeningen hebben vaak wel een andere rente en andere regels als bij normale spaarrekening. Maar tot aan hun 18e blijf je als ouders zeggenschap houden over die rekeningen. Je kunt ze evt later alsnog vastzetten cq omzetten naar jullie namen (bij te verwachten wangedrag ;) )

Hier in Duitsland hebben ze een leuke regeling, lijkt wel wat op de "oude Zilvervloot". Je legt maandelijks een vast bedrag in en hierover krijg je normale marktrente. Daarnaast krijg je over de inleg van jaar 1 aanvullend 3% rente, over inleg van jaar 2 krijg je 6% rente, inleg jaar 3 aanvullend 9%... etc met een maximum looptijd van 30 jaar.
    Je kunt zelf aangeven hoe lang je de looptijd wilt hebben, maar je kunt ook altijd vervroegd opzeggen (opzegtermijn van 3 maanden geloof ik incl rente over lopende jaar) evt onder aftrek van bonusrente over lopendjaar bij directe opname.

15. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

wij hebben voor de studiespaarrekening een gewone internetrekening, ik volg de hoge rentes een beetje. (rekening die op onze naam staat)

Voor de kinderen hebben we een rekening bij de rabobank. Dit is eigelijk omdat ze een spaarpot hebben waar regelmatig geld in geduwd wordt door opa en oma, ons en andere familieleden.
    Bij de rabobank kan je het geld gewoon storten. Rente is laag, rond de 2%, maar het is meer het gemak waar we hier voor kiezen. En vind belangrijk dat de jongens straks zelf hun geld kunnen wegbrengen en zien hoe het werkt.

gr brenda

16. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wat nou als jullie kinderen straks gaan studeren?
    Dat kost een godsvermogen.

Ik reserveer daar liever nu alvast voor.

17. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja dat vind ik ook, zo kan je ze de beste start meegeven en ik vind dat een beetje je plicht als ouder zijnde om je kids een goede opleiding te kunnen geven (als basis voor de rest van je leven) maar ook is het leuk als ze zelf voor hun rijbewijs hebben gespaard en gespaard hebben om er een autootje mee te kunnen kopen (ipv een oude barrel die dan onveilig is maar net kunnen betalen, kunnen ze meteen een veilige, fatsoenlijke auto kopen)

Niets mis mee met zelf sparen hoor dat ben ik wel met je eens maar als ouders zijnde kan je een fijn begin geven en zeker qua opleiding vind ik eigenlijk je taak als ouder zijnde, hun zijn niet (volledig) verantwoordelijk voor het betalen van hun opleiding... dat is ook een stukje opvoeding..

18. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Wij hebben 1 rekening voor Evy om kosten als studie, eerste inrichting huisje, boekengeld, eventueel highschool/tussenjaar te betalen. We storten hier € 50 per maand op. Zometeen € 100 als # 2 erbij is.

Daarnaast hebben we een kinderspaarrekening, maar wij zijn de gemachtigden (Evy kan niet per ongeluk iets opnemen ;) ). Daar storten mijn ouders elke maand € 50 op.

Andere opa en oma hebben zelf een rekening geopend en storten daar € 10 per maand op.

Kortom Evy heeft meer spaargeld dan wij.

Maar ik vind het een fijn idee dat wij, als Evy straks kiest voor een studie of als ze bijvoorbeeld haar eerste huisje wil inrichten of een tussenjaar in het buitenland, haar financieel kunnen ondersteunen. Dat hebben mijn ouders ook gedaan. Daarnaast heb ik gewoon gewerkt. Maar ik heb me nooit druk hoeven maken over collegegeld. En het wordt alleen maar duurder, dat is niet op te hoesten zonder een schuld bij de IB groep.

19. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Wij sparen ook voor de kinderen, maar het is en blijft onze rekening. Ik heb geen zin om mee te betalen aan brommeronderdelen of gokcarierre of wat ze ook maar verzinnen tegen die tijd.

Juist nu kun je goed sparen, nu zijn ze nog niet zo duur, maar straks worden ze het vast ;)

Je kunt je kinderen wel alles zelf laten betalen, dat moest ik ook. Ik heb zelf mijn (hbo)studie, mijn kamer, mijn rijbewijs moeten betalen, ik kreeg ook niets van mijn ouders toen ik het huis uit ging. Manlief kreeg zijn studie, zijn rijbewijs en ook een geldbedragje toen hij het huis uit ging.

Ik ben er ook gekomen, maar ik vind het wel leuk om het te doen zoals manlief`s ouders het gedaan hebben.

20. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

ja maar wat als je 18 jaar lang 50 euro hebt gespaard (= 10800,- excl rente) en ze gaan niet studeren?

wij willen dus gewoon zelf sparen, schoolgeld en boeken zullen wij betalen, voor de feestjes sparen ze maar lekker zelf. Gaan onze kids niet studeren, kunnen we er zelf iets leuks voor doen.

mijn ouders hebben nooit voor ns gespaard omdat ze dat niet konden opbrengen met 3 kids en weinig inkomen en ik ben er ook gekomen. Altijd bijbaantjes gehad en gespaard.

Mijn man had een leuk zakcentje van ouders meegekregen en had in eerste instantie moeite met zelf sparen. Alles ging op.

Deel Deze Pagina