Ik doe als bijbaantje schoonmaakwerk bij oudere mensen thuis. Tijdens de vakantie maak ik veel bij andere mensen schoon. Zo'n 3 uren per week kom ik huishoudelijke werkzaamheden verrichten Tot nu toe zijn alle bewoners tevreden! Nu was ik vandaag weer aan de slag en de mevrouw waar ik aan het schoonmaken was, was erg kritisch.. Ik zag dat ze niet tevreden was met alles wat ik deed! Ik kon niets goed doen.. Op een gegeven moment sprak ze me aan toen ik aan het stofzuigen was.. of ik echt al klaar was in die hoek? ze zag dat ik wel om de stoel heen had gezogen en eronder, maar ik had 'm niet eens van z'n plek gehad!?! en de tafeltjes had ik ook laten staan!?! Als ik thuis ook zo schoonmaakte, nou.. dan was het niet best! :x Ik werd zo kwaad! ik heb me heel erg ingehouden en gezegd dat ze me op deze manier beledigde.. Ik ben gewoon van mening dat niet alle meubelen elke week van hun plaats hoeven! eens in de paar weken moet alles een keertje aan de kant en grondig gezogen worden.. Maar wat vinden jullie? Maakte ik echt niet goed genoeg schoon door de meubels niet elke week van hun plaats te halen?
Lastig. Misschien dat je beter op voorhand kan doorspreken met de klant hoe zij het schoongemaakt wil hebben en voor welke prijs. Sommige mensen verwachtten voor een tientje (bijv) dat er globaal wordt gestofzuigd en de ander verwacht grondig. Het begrip schoonmaken is natuurlijk best breed. En sommige zijn gewoon zeikerds en hun manier is de enige manier.
Sja mijn moeder bijv maakt iedere week haar keukenkastjes ook van binnen schoon om maar eens wat te noemen. En ik doe dit 1x in het half jaar ong. Dus iedereen heeft een andere definitie van schoon. Is moeilijk te bepalen.
ik deel jou mening meid , eens in de paar weken meubels aan de kant lijkt me meer dan genoeg ! ik werk ook in de huishouding bij oudere mensen ......1 daarvan word steeds dementer maar ook steeds on aardiger . Toen ik gisterochtend de klapper bij werkte kreeg ik te horen dat ik dat voortaan maar thuis moest doen :S hahaha Ook wil ze me met 30graden de stoep laten vegen vol in de zon en met regen de ramen buiten laten zemen ........... dus tja der zitten vreemde mensen tussen zullen we maar zeggen . Gewoon melden op kantoor en der niet meer heen gaan als dat kan !
Ik heb ook schoongemaakt bij oudere mensen. (werkte in de thuiszorg) en ik heb alle respect voor die mensen, maar sommige kunnen inderdaad behoorlijk zeuren. Ik vind het ook onnodig om altijd alles van zijn plek te halen. Is het dan zo vies onder de stoelpoten of wat dan ook? Je zou denken dat daar geen stof bij kan komen..... Nee hoor, ik zou me niks van die vrouw aantrekken en het lekker op mijn manier doen. Laat die vrouw maar lekker zeuren.
Ik haal mijn meubels 1x pm van zn plek en verder er om heen en er onder... Dus dan is het bij mij zeker ook vies
Ik ben trouwens echt de moeilijkste niet hoor, als ze had aangegeven dat ze graag wilde dat ik ook even de meubels van z'n plek zou halen en er even zou stofzuigen, had ik dat zonder problemen gedaan.. Maar de manier waarop ze eerst keek, met haar hoofd schudde, zuchtte en vervolgens me beledigde door te zeggen dat mijn huis wel heel smerig moest zijn als ik zo schoonmaakte (niet precies in die woorden, maar zo voelde het wel), dat vond ik gewoon kwetsend! Ach, gelukkig was het de laatste keer dat ik bij haar hoefde schoon te maken maar ik begon wel aan mezelf te twijfelen door wat ze had gezegd..
De thuiszorg kent zn regels welke werkzaamheden er wel en niet gedaan hoeven worden. In principe gaat het om het bijhouden/onderhouden van een huishouden. In 2-3 uur tijd is het onmogelijk een heel huis van boven tot beneden (goed) te doen....ook al wordt dat wel vaak verwacht. Wekelijks: stoffen, stofzuigen, dweilen, wc ......en dat vul je aan met bed, ramen, badkamer etc. in overleg met de zorgvrager. Zo hoef je geen kelders te soppen, stoepen te schrobben, verven, behangen , op je knieen door de kamer om vlekken uit vloerbdekking te krijgen en ik weet niet wat allemaal sommige mensen wel niet bedenken om de tijd rond te krijgen. Ik heb een tijdlang de soll gesprekken gevoerd met de thuishulpen en melde dit er ook standaard bij.
Ik heb 5 jaar bij de Thuiszorg gewerkt en als je bij 10 mensen werkt, heb je 10 verschillende. Tuurlijk ben ik gekke henkie niet, maar ik paste me aan aan degene bij wie ik werkte. De ene mevrouw wilde idd elke week de tafeltjes van zijn plek, dan deed ik dat, na een tijdje hebben ze wel door wat je kan en wordt er niet meer zo op je gelet, dan weten ze dat je het toch wel doet. Daarentegen heb je ook mensen bij wie je lekker je gang kan gaan, het heft elkaar op. Ik maakte altijd goed schoon en heb nooit klachten gehad, maar je komt soms bij mensen terecht, helaas denken veel oudere dames dat het 'jonge grut' niet kan poetsen, nou echt wel hoor. Ik haal tijdens het stofzuigen ook de kleine dingen van zijn plek, anders kun je er niet goed bij.
als ik stofzuig haal ik wel alle meubels van zijn plek, is ook handiger anders loop ik zo om van alles heen te zuigen. Ik vind het bijna geen moeite. Maar goed, onder de salontafel/bank ed ligt meestal de meeste haren (wij hebben een hond) en die wil ik wel weg hebben. Ik ben de slechte huisvrouw die je je maar kan voorstellen, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je de meubels niet weghaalt.
ik ben afhankelijk geweest van de thuiszorg 2 jaar om precies zte zijn. en ze deden altijd maar overal een beetje omheen stofzuigen en poetsen. dat het op het oog netjes was. maar na een tijdje vervuild je huis dan toch behoorlijk. de hoekjes en kantjes hebben ze nooit van gehoord dat hoeft blijkbaar allemaal niet. ene badkamer is in 5 minuten gedaan. dat kan je wel af en toe doen maar na een jaar of 2 ga je dat echt merken. want het af en toe goed uitdoen dát komt nooit. het is elke week weer hetzelfde riedeltje van half en half dit schoonmaken en half om alle meubelen heen stofzuigen en dweilen. dus ja ik kan me wel verplaatsen in mevrouw. maar ik weet ook dat ze er niks tegen begint zo zijn de regeltjes nu eenmaal.
Ai ja lastige discussie kun je hebben over het huishouden! Mijn moeder is altijd aan het poetsen en daar is het hele huis spik en span. Altijd! Ik doe het op mijn eigen manier en dat is naar mams haar maatstaven ook nooit goed genoeg. Ik stoor me er niet aan als ik ergens een spinnenwebje zie of een vlekje. Het is mijn huis, dus ik doe waar ik me lekker bij voel. Maar in jouw geval zou ik me die opmerking ook wel aantrekken. Het blijft in jouw vak altijd afwachten hoe ieders maatstaven zijn denk ik.
Ik trek ook altijd de boel aan de kant als ik stofzuig. Ik heb 2 katten en die verharen heel erg, dat komt allemaal onder de bank terecht. Als er dan maar iets van een windje door het huis gaat, ligt het weer overal als ik niet stofzuig. Ik denk dat je even met die mevrouw om tafel moet gaan. Zeg wat je dwars zit en dat je echt niet beroerd bent om, op haar manier schoon te maken, mits ze dit gewoon tegen je zegt.
Verschilt denk ik zo per persoon! Ik doe wel elke 1 a 2 weken alles aan de kant. Maar moet zeggen wij wonen vrij klein en vind toch dat alles dan sneller vies is. En daarnaast moet ik bekennen een enorme schoonmaak miep te zijn .
Ik ben absollut geen piet lut in het huishouden, maar haal wel altijd de stoelen van zijn plek als ik stofzuig. Als ik dat niet doe, kan ik toch niet overal bij en blijft er gewoon nog een hoop liggen. Maar ik heb laminaat, een kat en een dreumes, dus waarschijnlijk wordt het dan viezer dan bij een bejaarde
Ik hoef (gelukkig) niet meer bij deze mevrouw schoon te maken, ik viel in voor iemand die volgende week terug komt van vakantie.. Maar ik vraag altijd van tevoren wat iemand graag wil dat ik doe
weet niet wat voor een meubels de meesten hier hebben maar dat ga ik echt niet ffe elke week aan de kant trekken hoor... en onze hoekbank lukt me al helemaal niet wat een joekel! daar helpt mijn man altijd ffe mee... dan ben ik ook een smeerkees..
wil je niet aanvallen ofzo maar als ik 3 uurtje bij iemand ben 1x in de week dan pak ik wel 1x in de maand de badkamer grondig . Ik doe elke week stoffen, zuigen , dweilen alles wat gedaan moet en daarnaast 1 ding grondig de ene keer is dit de ramen erbij andere keer badkamer grondig enz enz . Je had toen best mogen zeggen dat je graag de badkamer grondig had willen hebben toch ?
Ik werk ook bij zo iemand momenteel...moet goed de vloerbedekking stofzuigen, zodat je echt de 'banen' van de stofzuiger ziet, snap je? Anders ziet ze niet dat ik daar gezogen heb.Natuurlijk alle stoelen optillen en vanuit de verste hoek (tov de deur) beginnen en dan naar de deur toe 'want dat ziet ze andere poetsmeisjes ook zo doen'. En vooral naar achter toe stofzuigen, want naar voren maak je alleen stofhoopjes.(ligt volgens mij meer aan de stofzuiger dan aan mij) Ook zei ze een keer dat ze me van haar man beter moest controleren omdat hij dacht dat ik niet altijd onder alle meubels zoog.(letterlijk zo gezegd) Dus stofzuigen kost me daar een uur. Ze laat me ook weleens zien hoe ik moet stofzuigen en de douchetegeltjes moet schrobben. Ik hou m'n mond maar want verder is het écht een aardig mens en kan heel leuk met haar praten. Maar wbt het poetsen moet ik soms wel op m'n tong bijten, dan lijkt ze ineens wel een draak soms. Tja, het is ook de toon die de muziek maakt.