Ik denk erover om een deeltijdopleiding logopedie te volgen. Maar voordat ik te enthousiast word wil ik graag jullie ervaringen! Hoeveel uren neemt het studeren ongeveer per week? (Ik lees 30, is dat niet erg veel? ) Moet je stages lopen? (Dat zal dan naast mn werk moeten) Ik werk als groepsbegeleidster in de zorg, zou er een kans zijn dat mijn baas meebetaald voor een opleiding logopedie (ik ken alleen collega's met verzorgende, verpleegkundige opleiding die t vergoed krijgen)
Het was een hbo deeltijd opleiding, alleen dan een andere. Meebetalen? Als je een goed verhaal hebt en je baas ziet er toekomst in?! Ik heb alles zelf moeten betalen. Uren qua studie was heel wisselend. Maar sociaal leven stond echt een poos op een laag pitje. Stage liep ik naast mijn werk, 4 dagen combi werk en stage en 1 dag school. Dus wel even veel en dagen gehad, brr... Maar achteraf vond ik het best te doen. Maar ik was toen kinderloos en nu zou ik het teveel vinden. Dus misschien als de kinderen wat groter zijn, wil ik weer wat studeren. Succes!
Ik heb een andere deeltijdopleiding HBO gedaan, maar ben heel erg geïnteresseerd in deeltijd logopedie! Toen ik me ging oriënteren, kwam ik dat alleen in voltijd tegen en dat vond ik heel jammer. Dus: waar ga je dat doen?? Mijn ervaringen met deeltijd waren dat je zelf heel gediciplineerd je 'huiswerktijd' in moet delen en vooral moet verdelen over de week en niet alles op het laatste moment willen doen. Voor mijn opleiding (museologie aan de Reinwardtacademie) stond trouwens maar 20 uur zelfstudie per week, dus dat scheelt. Het ligt er ook maar net aan hoe snel je je de leerstof eigen kunt maken en hoe snel je met opdrachten bezig bent. Dat verschilt natuurlijk per persoon. Wij moesten even veel stage-uren maken als de voltijders en dat was knap lastig naast werk! Uiteindelijk heb ik dus veel stagedingen thuis gedaan (vakliteratuur lezen, voorbereiden, etc, hangt van je stage af) en die uren meegerekend, want ineens 4 dagen in de week stagelopen kon natuurlijk niet. Dan zou ik geen cent verdienen... Ik hoop dat dat tegenwoordig wat beter geregeld is! (deze stage was in 2005, meen ik) Ik kon voor een aantal vakken vrijstelling krijgen omdat ik al een baan in het werkveld had. Dat scheelde ook. Bij jou is dat misschien ook wel het geval! Nou, ik weet niet of je iets aan mijn info hebt, maar ik blijf even meelezen voor het logopediegedeelte
Oh ja, aanvulling: ik was toen ook nog kinderloos en je sociale leven komt inderdaad op een lager pitje te staan. Bij mij was dat vooral in het laatste jaar toen ik met afstuderen bezig was het geval. Maar achteraf ben ik wel trots en blij dat het gelukt is en heb ik een heel leuke baan gevonden!
Mijn vriend doet een HBO-deeltijdopleiding. Hij heeft 1 hele dag onderwijs (maandag van 13 tot 21). Hij hoeft geen stage te lopen, maar moest wel werk hebben dat aansloot (minstens 20 uur, maar hij werkt 28 uur). Verder is hij alle avonden aan het studeren. Dus gezellig is anders . En als het blok op z'n eind loopt en er dus opdrachten ingeleverd moeten worden en tentamens geleerd moeten worden is dat ook wel eens het hele weekend. Gelukkig hebben we er alweer een jaar opzitten . Wat betreft stagelopen: dat zul je bij de opleiding moeten vragen. Vergoeding door je baas: zul je aan de baas moeten vragen. Mijn vriend krijgt helaas niets, maar veel van zijn medestudenten wel. Niet geschoten, altijd mis. Mijn advies: het is zwaar (helemaal met een gezin, maar ook zonder gezin), maar het is maar tijdelijk. Uiteindelijk vliegen de jaren voorbij. Mijn vriend wilde het altijd wel doen, maar zat er maar tegenaan te hikken (want ja, wel vier jaar, pff). Maar nu een jaar om is, ziet hij ook hoe snel het gaat. En wat scheelt: hij vindt het heel erg leuk...
Ik wil dan naar de hogeschool Utrecht of hanzehogeschool Groningen, beide bieden ze deeltijd aan. Helaas is er op hun website's niet heel veel informatie te vinden. Qua timing komt het natuurlijk nooit goed uit, ik zie altijd wel een reden om het niet te doen dus misschien moet ik nu maar eens wel verder kijken! (eerder gunde ik mijn vriend zijn start in de carierre met bijbehorende studies, kregen we een kind, was ik ziek etc etc etc) Ik ga nog even verder zoeken naar info!
@Lentes: ik zou naar een open dag gaan. Heb ik toen ook gedaan met mijn vriend. Toen werd het wel een stuk helderder. En je krijgt ook een beetje een beeld van de mensen e.d. Bovendien: een open dag is maar een kleine stap, maar je bent wel een soort drempel over.
Goede tip! Dankje Ik ken wel veel mensen die een voltijdopleiding hebben gedaan, ik vraag me vooral af of er veel verschil zit in studiebelasting?
Ik werk nu samen met iemand die de voltijdvariant van mijn opleiding gedaan heeft en op onze opleiding was het grootste verschil dat we op de deeltijd minder opdrachten in groepsverband kregen, omdat het lastig was om buiten de lesdag om met anderen af te spreken i.v.m. werk, gezin, etc. Ook bijvoorbeeld complete projectweken die er op de voltijd wel waren, werden bij ons anders ingedeeld, zodat we op een andere manier aan de eisen konden voldoen. Overigens is mijn opleiding gestopt de deeltijdvariant aan te bieden, omdat het teveel organisatorische rompslomp met zich meebracht en mensen altijd veel klachten hadden over de gang van zaken. Ik ga de sites van de scholen die jij noemt eens bekijken. Interessant!
Wat toevallig, ik ben me ook aan het oriënteren op de deeltijdopleiding Logopedie. Ben dus net als jou ook op zoek naar ervaringen over deze deeltijdvariant. Ik lees even mee, en hoop op meer ervaringsverhalen!
Volgens mij wordt de deeltijd-variant niet meer aangeboden in Utrecht Jammer, ik heb ook zeker interesse in deze opleiding, maar Groningen is wel heeuuulll ver als je in ZW-Nederland woont....
Ik heb de opleiding inmiddels een aantal vragen gesteld, en kreeg vandaag deze reactie per mail: [FONT="]De eerste twee jaar is vrijdag de vaste lesdag. Dan wordt er geroosterd van 9:30 tot 18.30 uur. Daarnaast moet u rekening houden met gemiddeld 3 uur stage per week (in het begin wat minder). We noemen dat de adoptiestage. In het begin van de opleiding krijgen de studenten daar informatie over; u hoeft dus nog geen stageplek te hebben. [/FONT] [FONT="]De laatste twee jaar vervalt de vaste lesdag, maar moet u 20 uur per week stage lopen. Daarnaast zijn er nog 10 terugkomdagen waarop verdiepend en verbredend onderwijs wordt aangeboden.[/FONT] [FONT="]Gedurende de hele studie zult u veel thuis moeten doen, ondersteund door de elektronische leeromgeving (blended learning). U geeft aan een baan van 20 tot 25 uur pw te hebben. Dat is wellicht organisatorisch haalbaar, maar onderschat de studie niet! Het is een volwaardige HBO-opleiding en volstrekt gelijkwaardig aan de voltijdopleiding Logopedie, alleen anders georganiseerd met minder contacturen. Zeker in combinatie met een gezin met jonge kinderen is het heel zwaar (ook de ervaring van huidige deeltijders). Ik weet niet wat uw woonplaats is, maar sommige deeltijdstudenten wonen ook ver van de opleiding (soms meer dan 200 km!); dat maakt voor hun de lesdag (en dus de opleiding) extra zwaar.[/FONT] [FONT="]Ik raad u aan om langs te komen op de open dag (zaterdag 9 november van 10.00 tot 16.00 uur, Wiebengacomplex, Eyssoniusplein 18 te Groningen) of de informatieavond voor deeltijdopleidingen (donderdag 16 januari van 18.00 tot 21.00, Zernikeplein 7 te Groningen); daar is altijd ruimte om nog vragen te stellen. U kunt mij ook bellen (050-5957750) om erover te praten of deze opleiding iets voor u is.[/FONT]
Ik kan 'm in Utrecht ook niet vinden Inderdaad heel jammer, want Groningen is 3 uur met de trein vanaf Leiden, dus dat gaat 'm niet worden...
Bloem2, wat goed! Dank je voor het plaatsen. De 1e 2 jaar lijkt me wel te doen, maar dan 2jaar lang 20 uren stage! Weer een overweging, dan zal ik minder moeten werken..
wauw eindelijk kom ik een actueel iets tegen. ook in mijn hoofd dwarrelen de voors en tegens van de logopedie opleiding in groningen super dat het daar in deeltijd gegeven wordt, maar tegelijkertijd frustrerend dat alleen groningen deeltijd heeft...pffffff ik werk nu 3 dagen voor de klas, supermooi beroep maar ook intensief, zo moeilijk om een knoop door te hakken ik hoor graag van jullie hoe jullie nu over de studie denken en of jullie t gaan volgen
Ik twijfel ook flink hoor. Als het echt zo zwaar is als ze zeggen, dan weet ik niet of ik dat wel zie zitten. Ik ga in ieder geval naar de open dag 9 november. Even sfeer proeven en natuurlijk proberen om een zo goed mogelijk beeld van de opleiding te krijgen.
bloem 2 mag ik vragen wat je woonplaats is? en welke leeftijd heb je? Ik zelf woon in adam en ben 33 het zou fijn zijn mochten we toch deze opleiding gaan volgen elkaar kunnen steunen enzo graag hoor ik van je. of mail me op bloemmay@yahoo.com