Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Is dit terecht of niet? Vandaag tijdens de werkbespreking kwam mijn werkgever er op dat er door mij een fout zou zijn gemaakt. Dit zou dan 460,- kosten voor het kantoor. Hij zei dat ik het maar moest oplossen (wat in zon geval niet kan) of anders het maar zelf moest betalen. Gelukkig ging het om een misverstand, en is er dus niks aan de hand. Maar nu vind ik dit zelf wel wat een agressieve opstelling. Ik werk er bijna 10 jaar, en heb nog nooit een fout gemaakt die geld kostte. Mocht dat dan ooit toch gebeuren dan vind ik dat zijn risico. Natuurlijk zou ik ontzettend balen, en ik zou ook zeker begrijpen dat het heel vervelend is en hij er boos om zou zijn. Maar ik vind het toch echt zijn risico. Als mijn salaris even hoog was als dat van hem dan zou ik ook prima alle verantwoordelijkheid willen dragen. Maar dat is niet zo (ik verdien vrij slecht, na 5 jaar geen enkele loonsverhoging te hebben gehad), dus vind ik dat hij moet accepteren dat zijn personeel zon fout ooit zou kunnen maken. Hij is daarvoor ook verzekerd, maar heeft zelf een hoog eigen risico gekozen. Ik vind niet dat hij dit op ons kan afschuiven. Dat hoort bij het ondernemer zijn, waar gewerkt wordt maakt men fouten. En als je ziet hoe vaak ik deze handeling per week doe dan is het best knap (al zeg ik het zelf) dat er nog nooit een problem mee is geweest. Het zit me best dwars, moet ik nu hier altijd maar bang voor gaan zijn? 460,- vind ik een heleboel geld, maar het kan om nog hogere bedragen gaan, dus nu voel ik een sort constante dreiging hangen. Vind het vreselijk vervelend eigenlijk. Wat vinden jullie? Moet ik bij een eigen fout zelf alle kosten betalen? Of is dat zijn verantwoordelijkheid zolang het om een incident zou gaan? (dus niet als het continue zou gebeuren)
Dat is het risico van ondernemer zijn. Vind dan ook niet dat je dit zelf zou moeten betalen. Gelukkig ging het nu om een misverstand, maar kan me voorstellen dat je nu heel anders naar je werkgever kijkt.
Brengt een medewerker door doen of laten aan een derde schade toe, dan is de medewerker mogelijk zelf tegenover deze derde aansprakelijk. De medewerker is aansprakelijk als zijn onrechtmatige daad tot de schade heeft geleid bij een derde, wat aan hem toegerekend kan worden. Op de onrechtmatige daad gaat hoofdstuk 7. nader in (7.). De derde zal doorgaans niet de medewerker maar zijn werkgever aanspreken. Is de derde een opdrachtgever van de werkgever, dan is de werkgever als opdrachtnemer aansprakelijk voor gedrag van zijn medewerkers (hulppersonen) bij de uitvoering van de opdracht voor de opdrachtgever (de derde) (zie art 6:76 BW). Het gedrag van de werknemer bij de uitvoering van een opdracht wordt volledig aan de werkgever toegerekend, die daarmee aansprakelijk is als ware het zijn eigen gedrag. Dat geldt ook als de schade is ontstaan door gedrag van de medewerker dat niet als een fout of ongeluk (ongeval) is aan te merken, maar bijvoorbeeld opzettelijk door de medewerker is veroorzaakt. Dat kan bij (hoge) uitzondering tot een dusdanig onaanvaardbaar resultaat leiden, dat de redelijkheid zich er tegen verzet dat een opdrachtgever de werkgever aansprakelijk stelt (in plaats van verhaal te zoeken bij de medewerker zelf). ARBEIDSRECHTER.nl: info over aansprakelijkheid werkgever door fout werknemer | Arbeidsrechter.nl
Dit mag niet volgens de wet dus geen probleem lijkt me. Belachelijke opstelling van je baas! Ik zou eisen dat je dan over de afgelopen jaren een winstuitkering wil voor iedere euro die je hebt verdient voor hem.
Hoi Danip! Ik zou ook zeker na dit incident een constante druk kunnen voelen als je weet dat zelf voor kosten op draait als je een fout maakt. Dit lijkt mij geen normale gang van zaken. Je baas is en blijft de eindverantwoordelijke. En het is ook zeker niet zo dat je continu fouten maakt en de maat een keer vol is. (zelfs dan zou ik eerder aan ontslag denken) Wellicht kun je er met je baas over praten dat dit toch wel een impact op je heeft achtergelaten? want 460 euro en daar ging het alleen deze keer om, is inderdaad een hoop geld! En al helemaal als je normaal deze fout in geen jaren eerder hebt gemaakt, vind ik het een wat vijandige houding na jou toe. Had die z'n dag niet of is het gewoon een rotzak?
Zolang het een incident is is het volgens mij de verantwoordelijkheid van je baas. Het zou echt belachelijk zijn als je geen fouten zou mogen maken. Ik zou een gesprek met hem aangaan, ook al ging het hier om een misverstand. Het bevorderd niet de werksfeer zo.
Nou zonder in detail te treden zou het dan gaan om een notitie die foutief is afgevinkt als voltooid waardoor de actie niet daadwerkelijk volledig is uitgevoerd. Dit valt dan niet meer op, want het komt dan niet meer in ons overzicht voor.
Als u materiële schade of letsel aan een collega veroorzaakt tijdens het werk, is in de meeste gevallen uw werkgever aansprakelijk. Uw werkgever kan de schade alleen op u verhalen (bijvoorbeeld door loon in te houden) als hij kan bewijzen dat u de schade met opzet of door bewust 'roekeloos handelen' hebt veroorzaakt. Ook kunnen er afspraken zijn gemaakt over schadevergoeding in het bedrijfsreglement, de cao of uw arbeidscontract. Daar moet u zich dan aan houden. Eventueel kunt u aan de rechter vragen of dit in uw geval redelijk is.
Naast de post die ik zojuist al heb gedaan over de regelgeving. Is het aantoonbaar dat jij dat hebt gedaan?
Zolang er geen opzet in het spel is, en jij niet moedwillig hebt geprobeerd je baas geld afhandig te maken, lijkt mij dat dit risico gewoon voor de werkgever is. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Natuurlijk moet je proberen de gevolgen ervan te minimaliseren en waar mogelijk en redelijk te herstellen, maar om je fouten uit eigen zak te vergoeden gaat mij veel te ver. Misschien kan je werkgever deze kosten neerzetten als 'opleidingskosten', want ik neem aan dat je hiervan geleerd hebt en niet nog eens onterecht een notitie afvinkt
Ik vind hem trouwens inderdaad erg aggressief overkomen. Ik heb zelf in mijn beginperiode ook een fout gemaakt op het werk, ik moest na een activiteit de rommel laten afvoeren .Dus ik een bedrijf gebeld en geregeld ,alleen nooit om bedragen etc gevraagd. Kreeg ik een rekening van 2500 oeps, terwijl het elk jaar voor 200 gedaan werd door iemand met een kar en tractor. Wist ik veel. Gelukkig is er nooit iemand boos geweest, wel de vraag of ik eerst wou vragen wat het ging kosten.
Ja, het is op mijn computer gebeurd, en onder mijn naam. Dat kan alleen als ik ingelogd ben, en het wachtwoord heb ik alleen (naast de werkgever zelf). Waarschijnlijk heb ik dus op het verkeerde vakje geklikt. Zo'n simpel foutje kan dus tot zo'n bedrag leiden.
Hangt van de fout af ... als het een moedwillig toegebrachte schade is, dan vind ik zeker dat het te verhalen is op de werknemer. Ook als het een fout is, die al enkele keren is voorgekomen en ondanks herhaald trainen, gesprekken of andere maatregelen, nog steeds voorkomt, vind ik het tot op zekere hoogte te verhalen op de werknemer (hoewel dat een heeeeel grijs gebied is). In dat geval zou bij herhaalde fouten en daardoor schade aan het bedrijf bij mij de discussie van de werkrelatie op tafel komen. Blijkbaar ben je dan niet zo'n goede match voor het bedrijf. Anders is het idd de verantwoordelijkheid van de werkgever.
Tja dat is heel jammer en natuurlijk vervelend maar risico van het vak. Hij kan je helemaal niets maken. Neemt niet weg dat je hier natuurlijk toch op moet reageren. Als er geen enkele vorm mogelijk is om de fout terug te draaien moet je dit gewoon aankaarten en aangeven dat je extra alert zal zijn in de toekomst maar dat je nu niets meer aan de situatie kan veranderen. En als hij dan weer aangeeft dat je het zelf dan moet betalen geef je gewoon netjes aan dat je dit geen reële eis vindt en dat het ook niet mag. Geen leuk gesprek om te voeren maar het is niet anders. Zakelijk zien en je zakelijk opstellen! Dat doet hij ook.
Ik snap je punt heel goed maar het is dan de verantwoordelijkheid van de werkgever je deze taken niet meer te geven.
Bri: haha dat vind ik een hele goede! Zal hem onthouden mocht het ooit wel fout gaan Ik vind deze houding ook vreselijk vervelend inderdaad. Vooral omdat het nog nooit voorgekomen is begrijp ik het ook niet. Hij is wel vaker onredelijk, maar dat waren kleinere dingen, dit gaat mij wel echt te ver. Daarom wilde ik eerst even weten of jullie mijn mening delen voor ik het aankaart bij hem. Dit komt mijn werkplezier ook niet echt ten goede, dus voor iedereen beter om het nog maar eens te bespreken dan. Zucht... moeilijk gesprek voor de boeg dus.
Nee hoor dat kan en mag niet! Zou persoonlijk dit wel even op een rustige manier bespreken met je werkgever. Dit voordat het je werkrelatie verpest en je met tegenzin naar je werk gaat, dit gaat gewoon aan je vreten op een gegeven moment. Als jij op je tenen moet gaan lopen uit angst om een fout te maken, kan ik je vertellen dat je juist fouten gaat maken omdat je onzeker wordt.