Hyperventilatie

Discussie in 'De lounge' gestart door elsie22, 14 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsie22

elsie22 Niet meer actief

Sinds het nieuws van mijn vader heb ik last van hyperventilatie, heel irritant, iemand ervaring mee en wat heb je er aan gedaan?

2. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik heb er in het verleden fysio voor gehad. Kreeg ik verschillende ademhalingsoefeningen. Sterkte. Het is erg vervelend.

3. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Ademhalingsoefeningen inderdaad bij de fysiotherapie.
    Het is ontzettend vervelend.
    Sterkte!

4. marlies85

marlies85 Niet meer actief

Idd ademhalingsoefeningen( bijvoorbeeld 3 tellen door de neus inademen en dan met een pffff geluid door de mond 6 tellen uitademen)

Ontspanningsoefeningen en je kan eventueel bij de apotheek een hyperfree halen, die helpt je ook je ademnhaling weer op de rit te krijgen

5. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Ademhaling op orde krijgen en druppels of spray van Bach rescue remedy aanschaffen. Geeft instant rust! Ik zweer erbij. Als ik het op voel komen gebruik ik het direct. Verkrijgbaar bij etos of de tuinen.

6. Mango88

Mango88 Niet meer actief

Ademhalingsoefeningen inderdaad.
    Soms kan ik de rust niet goed vinden en dan begin ik maar wat te puffen, zoals tijdens de bevalling. ziet er vast ontzettend dom uit, maar ik focus mij genoeg om te over te laten gaan.

Ik moet mij ook altijd even afzonderen van iedereen. anders is het te benauwend voor me.

7. LCLL

LCLL Bekend lid

14 jan 2010
    845
    0
    0
    NULL
    Ik heb het jaaaaren terug ook gehad en ben er "gewoon" overheen gegroeid. Ontzettend vervelend en vooral angstig.. Sorry, ik kan je er niet zo goed mee helpen. Ik zou de huisarts even bellen.

8. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ademhalingsoefeningen en me even compleet afzonderen.
    Sterkte.

9. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Als je kunt, ga dan liggen. 1 hand op je borst net boven je borsten en 1 op je buik rond je navel. En dan rustig ademen, je buik moet op en neer gaan, je hand op je borst niet.
    Als je dit vaak oefent gaat het langzaamaan beter. Wanneer je dan in de hyperventilatie schiet denk er dan aan om via je buik te ademen, door die oefeningen weet je dan hoe dat moet voelen. En dan zakt het weer.
    Succes!

10. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Oh en realiseer je ook, dat je absoluut niet kunt stikken zomaar (zonder iets in je luchtpijp wat de boel blokkeert). Hoe benauwd je het ook hebt. Dus relax.. Er kan niks fout gaan het is alleen vervelend!

11. elsie22

elsie22 Niet meer actief

Ik weet idd dat er niks erg gebeurd, maar vervelend is het wel, heb het vooral als er bijv. In de winkel een lange rij staat maar soms ook gewoon zomaar, maar ja kan in een winkel moeilijk gaan liggen dus dan probeer ik afleiding te zoeken, meestal zoontje bij me dus dat helpt wel dan.

12. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Heb je behalve hyperventilatie ook paniek op zo'n moment?
    Vraag het omdat ik dat zelf ook zo heb gehad. Begon in 2010 ineens.. Kan er inmiddels goed mee omgaan!

13. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Hier ook fysio gehad voor ademhalingsoefeningen. De bach rescue inderdaad ook lang gebruikt. Alleen al meenemen gaf me rust.

En je kan ook staand in de rij goed letten op je ademhaling. Rustig in en uitademen.
    Ik moest 2 sec inademen, 1 sec wachten en dan weer 4 uit. En goed letten op buikademhaling, ipv borst.

Helaas steekt het soms weer de kop op bij drukte, maar ik kan er goed mee om gaan.

14. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Over het gaan liggen bedoelde ik dat je dat doet wanneer je oefent. Dan ontspan je namelijk beter. Als je het liggend veel oefend kun je het daarna makkelijker staand uitvoeren, bv in een winkel:)

15. elsie22

elsie22 Niet meer actief

@key nee geen paniek erbij, heb dit ook gehad na de geboorte van mijn zoontje, had toen een pnd en toen wel paniek, vandaar dat ik het herken en nu wel redelijk rustig kan blijven en zeg dan ook steeds er gebeurd niks, er is niks aan de hand en dat helpt meestal wel, maar niet altijd.

16. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Probeer de oefeningen, dan komt het vast snel goed! Je moet leren door je buik te ademen ipv door je borst. 'Hoog ademen' door je borst daar ga je van hyperventileren.

Succes!

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ik heb chronische hyperventilatie. Ik heb een kastje van de apotheek. Dit heet Hyperfree. Als je een aanval voelt opkomen, door het kastje in en uitblazen, dan is het zo weer weg.

18. elsie22

elsie22 Niet meer actief

Ik zal het eens vragen aan de huisarts.

Vanmorgen even in de winkel geweest, ging prima kon me goed rustig houden en afleiding van mijn zoontje natuurlijk, hij helpt goed met inpakken enzo dat scheelt voor mij:)

Deel Deze Pagina