Kosten Gastouder veel lager dan KDV?

Discussion in 'De lounge' started by Minny, May 9, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

Sep 26, 2007
    4,647
    2
    0
    Zijn de kosten van een gastouder nou echt veel lager dan een kdv?
    Wij betalen voor 2 kids 2 hele dagen als eigen bijdrage ongeveer 250 netto per maand.

2. christina89

christina89 Niet meer actief

ligt aan de tijden/ uren die je nodig hebt
    kdv rekenen dag delen, soms zelfs dagen
    en een gastouder betaal je van tijd tot tijd
    en bij ziekte van kind hoef je bij op tijd melden niet
    de gastouder door te betalen

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hangt net af van het uurtarief en de regels van de gastouder. Als je kind een lange dag naar het kdv gaat, tegen een gunstig tarief, krijg je daar mee voor vergoed aan kot dan bij een gastouder met een hoog tarief.

Financieel voordeel bij een gastouder is met name dat je neit perse 11 uur op een dag afneemt als je kindje er bijvoorbeeld maar 7u is. En helemaal met die nieuwe 140% regel kan dat al snel heel veel schelen.

Het is dus niet per definitie goedkoper, maar wel de moeite waard om eens na te rekenen.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik denk dat nettokosten vergelijken sowieso niet zo handig is, want niemand weet wat jullie inkomen is, en hoeveel of hoe weinig jullie dus terug krijgen.... ;)

Voordeel van de gastouder vind ik iig dat je per uur betaalt en niet per dagdeel. Dat kan enorm schelen.
    Of kosten echt lager uitvallen, heeft ook veel te maken met de kosten die het gastouderbureau rekent: wij hebben een duur gastouderbureau, (doen ze dan ook wel heel veel voor: scholing gastouders, cursussen voor ouders, uitleen speelgoed, en nog een hoop meer). Maar er zijn zat gastouderbureaus die veel goedkoper werken en dan gaat het dus echt schelen, omdat dat de kosten zijn die buiten de teruggave vallen.
    Wij betalen momenteel iets meer dan 4 euro per uur aan de gastouder, en 1,50 per uur aan het gastouderbureau. Maar er zijn dus ook bureaus die een vast bedrag rekenen, (60 euro eerste kind, 30 euro voor elk volgend kind per maand). Dan gaat het al gauw een hoop schelen, beetje afhankelijk uiteraard wel van hoeveel uur je afneemt...

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wij betalen bij ziekte van Thirza trouwens gewoon door, (maar omdat ze daar ook terecht kan als ze gewoon wat verhoging heeft, komt dat nauwelijks voor: nog een voordeel van de gastouder :)), maar bij ziekte van de gastouder niet.
    Vakanties moeten we minimaal 2 weken vooraf doorgeven en die worden dan ook niet doorbetaald, en de vakantie van de gastouder betalen we -uiteraard- ook niet door.
    Bij ziekte en vakantie hebben wij wel de mogelijkheid om gebruik te maken van een andere gastouder: daarin bemiddelt het bureau dan. Hebben wij nog nooit gedaan, omdat Thirza voor 1-2 dagen ineens bij een wildvreemde stallen ons niet zo'n strak plan lijkt, maar is misschien in de toekomst wel een optie als ze wat ouder en is dat allemaal wat minder spannend is voor d'r dan.

6. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Ik ben ook gastouder maar bij bij ziekte van het kind (niet langdurig of chronisch) krijg ik wel gewoon betaald hoor. Je reserveert een plek voor een kind, dus je kunt geen andere kinderen aannemen en dan is het heel vervelend (voor kind en ouder) als het kind een keer ziek is maar die uren krijg ik wel betaald en als het een dag van te voren is gemeld, half.

De kosten voor een gastouder zijn lager (ik verdien 4,60 per kind per uur, mijn gastouderbureau vraagt 55 euro p mnd voor 1 kind en 90 voor 2) maar je krijgt ook een lager bedrag van de belastingdienst vergoed.

Als je gewoon eens naast elkaar zet hoeveel uur je opvang nodig hebt, voor zowel een gastouder als een kdv (zal hoger zijn ivm dagdelen ipv uren) en dat in die rekenhulp op de toeslagensite invult, krijg je een beetje een beeld.

Ik denk dat wat ik verdien en het tarief van het GOB, niet ver van gemiddeld zit, dus dat zou je als voorbeeld kunnen nemen.

7. Minny

Minny Fanatiek lid

Sep 26, 2007
    4,647
    2
    0
    Wij betalen aan het kdv per dag 11 uren, ze verblijven daar ongeveer 9 uren op een dag.

Maar vanaf juni gaat de oudste naar de bso en de jongste een middag minder naar het kdv, dus onze kosten zijn dan al een stuk lager dan nu.

Maar vraag me gewoon af hoeveel we er nog op kunnen besparen.
    Moet wel zeggen dat ik enorm tevreden ben over ons kdv en straks komen ze bij de school van de oudste in te zitten, das ook wel wat waard.

8. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik was bij een gastouder duurder uit als een KDV.

Ik moest minimaal 6 uur per dag afnemen.
    Ik moest eigen luiers en voeding mee nemen.
    Plus dat ik ook nog bemiddelingskosten betaalde elke maand die niet mee gerekend worden bij de KOT.

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Ligt aan het uurtarief. Ons kdv kost 6,39 per uur. Dit is de max uur tarief waar vergoeding over wordt gegeven door de belastingdienst. Hierbij zitten luiers, fruit en een broodmaaltijd. Wij betalen niet meer dan we bij een gastouder kwijt zouden zijn en hoeven niet te leuren met luiertassen gevult met eten etc. Is de uurprijs hoger dan loont een gastouder weer wel denk ik. Alles boven de 6,39 is zowiezo voor eigen rekening en als je veel uren opvang opneemt kan dit flink oplopen.

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Bij een gastouder betaal je ook vaak extra aan bemiddelingskosten en administratie per maand wat niet vergoed wordt. Dit kan ook flink oplopen

11. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Wij betaalde bij het kdv 6,66 per uur en daar hadden ze dagdelen. Voor een dag betaalde wij dus 11 uren.

Sinds februari zitten onze zoontjes bij een gastouder. Hier betalen wij 5,45 incl bureaukosten (0,90 per uur). Hier betaal je per uur, dat scheelt dus 2 uren op een dag per kind omdat we maar 9 uren nodig hebben.

12. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Bemiddelingskosten worden niet vergoed?
    Volgens mij wel hoor. Het uurtarief van onze gastouder wordt op de jaaropgave berekend inclusief de maandelijkse kosten aan het gastouderbureu.

13. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

Dec 30, 2010
    1,585
    1
    0
    Den Haag
    Mijn dochter gaat naar een gastouder en wij betalen 5 euro per uur en aan het gastouderbureau 47 euro per maand.
    Wij hebben een contract voor 8 uur per week, dus per maand betalen we dat sowieso. En daarnaast dan gewoon de overige uren. We brengen haar 3 a 4 dagen in de week maar omdat ik in de zorg werk en dus flexibel werk gaf de gastouder aan om beter een contract te nemen van weinig uren waar je sowieso aan komt dan er boven te zitten. Die 8 uur haal ik sowieso per week.

Als mijn dochtertje ziek is of ik blijf zelf thuis dan bel ik gewoon af en hoef daar ook niet voor te betalen ook als ik bv mijn dochter tot 5 zou brengen maar ik kan eerder weg dan betaal ik gewoon de uren dat ze is geweest.

Maar de keuze voor een gastouder was vooral voor mij de flexibiliteit en wij boffen met die van ons want zij is echt super flexibel!!

14. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Oh bij mij niet.

Ik betaalde het namelijk apart van het uur tarief.
    En daardoor kon het niet mee genomen worden bij de toeslag zeiden ze.

15. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

Dec 30, 2010
    1,585
    1
    0
    Den Haag
    Klopt maar bij gob heb je 2 vormen van bemiddelingstarief of een vast bedrag per maand.
    Gaat je kindje erg weinig dan kun je ook kiezen om per uur te betalen aan het gob.
    Zo is het bij waar ik zit.

16. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ow echt joh?

Ik betaalde meer als 75 euro bemiddelingskosten per maand gewoon vast.

17. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Het gastouderbureau heeft mij verteld dat het totale bedrag meegenomen wordt, en administreren dit ook zo.
    Maar moet zeggen dat ik nou wel een beetje zenuwachtig word :$
    Als blijkt dat dit niet meegenomen wordt hebben wij een groot probleem.

18. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ohh nee bij mij werd het dus ook niet meegenomen op de jaar opgaaf.

De jaar opgaaf was hier alleen de afgenomen uren + uurtarief van de gastouder ( was wel vorig jaar ) dus weet niet of het dit jaar anders had geworden hij gaat nu niet meer namelijk.

19. JBM85

JBM85 Bekend lid

Mar 18, 2012
    740
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een gastouder met een uurtarief van 4,75 per uur, de bemiddelingskosten bedragen 1 euro per uur en die mag ik erbij optellen om mijn opvang toeslag terug te vragen dus je mag het wel degelijk terug vragen. Maar je krijgt geloof ik hang me er niet aan op 5,09 maximaal vergoed per uur met alles dus als je opvang lager is per uur dan dat zou ik het er toch even bij optellen.
    Hier mag hij ook gewoon komen als hij ziek is en als wij op vakantie zijn hebben we pech en moeten we gewoon betalen maar volgens mij is dat bij kinderdagopvang zelf ook..

20. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Misschien werkt het anders omdat wij een totaalbedrag per uur aan het gastouderbureau betalen. Een gedeelte ervan houden ze zelf, en de rest gaat naar de gastouder.

Op de jaaropgave staat het bedrag voor de gastouder en het bedrag voor het bureau wel apart vermeld, maar het uurtarief is berekend op beide bedragen.

Ik vraag me nu alleen even af hoe de belastingdienst hiermee omgaat. Kan er niets over vinden op internet tot nu toe.

Edit: lees nu op verschillende gastoudersites dat het wel in aanmerking komt, hopelijk hebben ze allemaal gelijk :)

Share This Page