Heel herkenbaar. Mijn dochtertje loopt ook nog niet los, nou, dat staat ook gegarandeerd voor 'nou, die van mij al met....... maanden. Maar ik begrijp die moeders en mensen nooit zo met dat soort opmerkingen. A. je kind doet dat zelf, dat staat grotendeels los met wat jij daaraan hebt begedragen. B. Het zegt bijzonder weinig over wat er later van terecht komt als ze nu dingen snel kunnen of er wat langer over doen (zolang het binnen bepaalde marges valt). Ik had ook eens een moeder die mij opeens ging vertellen dat haar kind verder in de ontwikkeling was omdat hij meer tanden en haar had dan mijn dochtertje . En ik had werkelijk geen woord gerept over haar kind en zijn ontwikkeling, want het boeit mij niet zoveel. Uiteindelijk kunnen ze allemaal lopen, praten, etc. Als ze loopt komt vast het volgende 'is ze nog niet zindelijk, mijn zoontje...jajaja'.
Herkenbaar. Mijn meisje is ook niet heel vlot (en 6 weken te vroeg geboren dus die kan je er ook nog afhalen, maarja dat ga ik natuurlijk niet steeds tegen iedereen zeggen, wat maakt het ook uit?) Krijg ook veel opmerkingen, vooral hele verbaasde: 'Kan ze nog niet kruipen? goh dat hoort toch wel zo op deze leeftijd..' Mijn moeder vind het juist schattig dat ze nog niet zoveel 'kan'. Ze zegt dat haar dat ook lang 'klein' houdt en dat ze al zo snel groeien dat je er juist van moet genieten. Dat doe ik dan ook
jaa irritant dat vergelijken. Mijn moeder en schoonmoeder hebben daar ook een handje van pffff. Bij alles wat Erik zegt en doet is er meteen een vergelijking. Heeel irri vind ik dat en volgens mij klopt de helft niet eens want kan me niet voorstellen dat je na ruim 30 jaar nog weet met welke maand je kind welk woord of zin uitsprak of hoeveel de kleine at met anderhalf jaar en nog zo meer. ( of je moet het hebben opgeschreven maar dat hebben ze niet )
Het is zo jammer dat kindjes die snel iets doen ook gelijk worden bestempeld als een zeer intelligent wonderkind. Ik bedoel, ik vind mijn dochter ook een wonderkind, ondanks dat ze niet kan lopen (nog niet dan ), toen sharon voor het eerst mama zei was ik ook megatrots en nu was zij daar toevallig heel snel mee, maar uiteindelijk zegt ieder kindje toch mama? Nouja, heb nog wel honderdduizend voorbeelden eigenlijk......
Dat vergelijken .. mijn moeder doet af en toe als of Esmee een mini mij is.. wordt er niet goed van.. Zeg dan ook altijd; Mam.. ze heet Esmee hoor en doet haar eigen ding..
@fem: ik heb ook een wonderkind hoor willekeurig van wat ze wel of niet kan en alles wat ze voor het eerst doet is altijd geweldig want dat heeft ze nog niet eerder gedaan zo hebben we vanochtend een uur gegiebelt samen om appels want eh.. er kwam zomaar een soort van "appel" uit dr keel toen ze een appel wilde *grin* nahja.. voor jullie niks boeiends neem ik aan maar wij hadden vanochtend dikke lol natuurlijk (papa lag nog op bed.. dus mama-dochterpret )
Zo zijn we allemaal mama's die trots zijn op de kinderen, en t ene kind is sneller dan de ander, niet ieder kind loopt volgens een boekje...volgens mij loopt geen een kind zo haha Nee, ik kan me er niet zo aan storen eigenlijk, leuk voor die ouders, maar vind t belangrijker dat mijn kind zich ontwikkeld op hun tempo
Ik hou er ook niet van als mensen zich overal mee bemoeien of gaan vergelijken. Mijn zus heeft een zoon van bijna 1 en die loopt ook te "zeuren" over Nana wat ze allemaal wel niet zou moeten kunnen en dat haar zoon dat wel allemaal kon. Nou gefeliciteerd denk ik dan maar met je wonderkind! Ik word er wel moe van het is tenslotte me 2de kind dus ik weet heus wel hoe en wat. En dan altijd de vraag waarom ik geen bv geef, dat doet me elke keer nog pijn omdat ik er alles aan heb gedaan om borstvoeding te geven en dit me gewoon niet gelukt is bij Nana. Krijg ook scheve gezichten als ik vertel dat het niet lukte en vaak zeggen ze dan zelfs nog je had moeten doorzetten.
Ik snap niet zo goed waar mensen zich druk over maken. Wat maakt het uit als jou kindje dingen kan die t buurkindje nog niet kan, en waat maakt het uit dat jou kindje nog niet de hele kamer doorkruipt terwijl andere dit wel al doen. Oke is snap wel dat t irritant is als mensen steeds vergelijkingen trekken. Maar zolang iemand alleen verteld wat haar kind kan snap ik niet waarom dat vervelend is. Sinds wanneer mogen moeders niet meer over hun kind vertellen zodra die meer kan als je eigen kind. beetje kinderachtig!
Omdat het vaak op een manier verteld wordt zodat het lijtk alsof de kinderen die niet zo snel zijn niet goed genoeg zouden zijn o een achterstand lopen. Het is voor een moeder niet leuk om te horen, hey loopt je kind nog niet? nou dat deed de mijne al met 10 maanden hoor.. Beetje raar dat je dat niet kunt begrijpen
Het is zeker niet leuk als het op deze manier word gezegd. Maar als een moeder gewoon verteld wat haar kindje kan, zonder naar jou kind te wijzen zie ik het punt niet zo
nee klopt, maar daar gaat het topic nou juist niet over. het is het opscheppen ten koste van kindjes die niet zo snel gaan met de ontwikkeling wat hier besproken word.
wat een verstandige en fijne moeder heb jij maja! Ik wou dat meer mensen er zo in stonden! Zo is het ook gewoon; mijn zoontje is langer baby en daar kunnen we langer van genieten!
Daar gaat het topic over maar toch heb ik het idee dat het tegenwoordig niet uitmaakt op wat voor toon je het zegt.
blabla, dat schreef ik al eerder in dit topic, NATUURLIJK ben je trots op je kind en uiteraard vertel je daarover, ik vind het ook leuk om te horen van andere ouders! Ik vind het alleen zo jammer als het zo gaat; 'Loopt Sharon al?' Nee, dat doet ze nog nie 'Oh nou, mijn kind liep al met zo en zoveel maanden hoor, dus ze is zoooooo laat' Bijvoorbeeld. Snap je wat ik bedoel?
Het ligt eraan hoe je het bekijkt Jessy, op mij persoonlijk kan het nogal vervelend overkomen als een andere moeder zegt dat mijn kind 'achterloopt', ten opzichte van wat dan? Ik bedoelde het hele topic helemaal niet lullig, laat ik dat voorop stellen, ik vind het gewoon jammer dat mijn kind vergeleken moet worden met andermans kindjes maar dat het dan ineens wel ten nadele van mijn eigen kind is... dat vind ik raar en niet leuk. Als mijn vriendin belt dat haar dochter de kamer doorrent (haar dochter is net zo oud) dan sta ik ook te klappen in mijn handen hoor. Bij mij is het zeker niet zo dat ik het anderen niet gun als hun kindje snel is met iets, alleen dat vergelijken vind ik zo jammer.....
Ja, je merkt zelf wel of het echt uit interesse is of dat ze gewoon hun eigen verhaal kwijt moeten. Een hoop mensen vragen namelijk alleen dat soort dingen als ze eigenlijk het antwoord al weten en van hun eigen kind weten dat die daar wat sneller mee was. Ik hoor namelijk nooit: kent jouw dochtertje al zoveel woordjes, die van mij zegt nog niets. Nee, wat dat willen ze meestal niet horen. Uitzonderingen daar gelaten hoor.
Oh nee Fem, begrijp me niet verkeerd..ik geef je groot gelijk hoor. Het is idd niet leuk als het op zo'n manier wordt gezegd, ben ik helemaal met je eens. Ik zou ook zoiets hebben van..als je niets beters te melden hebt hou dan je mond. Maar wat ik probeerde te zeggen is dat heel veel moeders het ook al niet kunnen hebben (althans..zo lijkt het soms) als je gewoon verteld wat je kind allemal al kan zonder haar eigen kind er bij in te betrekken. Dan vatten ze het zelf meteen allemaal zo persoonlijk op. Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel
ohhh Jessy, dan begreep ik jou verkeerd! Ja, dat is ook absoluut waar! Ben je dolgelukkig omdat je kind mama zegt dan hoor je er gelijk achteraan; 'Nouuuuu, die van mijjjjjj...' hihihi