ik had een jonge mama op een feesje ontmoet 16 jaar , ik praten met haar en leuk naar haar kindtje lachen en spelen , en eingen wat ze kon doen is ,mij zoon kan al lopen , eff later showen ,ze pakte zijn handen en liep met hem mee , uhmmmm dat kent mij zoontje ook maar dan ga ik nog niet zeggen dat hij al lopen kan , haar zoontje was altijd beter en sneller , dat kind was ook nog 2 maanden ouder dan mij zoon , op laatste begon me echt te iriteren hoor ze keek niet eens naar mij zoontje ,terwijl ik met die van haar ging spelen en lachen
Het zal me een rotzorg wezen wanneer andere mensen hun kinderen kunnen rollen, lopen, blind kunnen typen of zelf eten eigenlijk. Als mensen het nodig vinden om dat te melden, neem ik het voor kennisgeving aan... En van kindjes van kennissen of vrienden vind ik het leuk te horen als ze iets kunnen. En als ik dan vertel wanneer Lena dat deed, of dat nu eerder of later is, hoop ik dat ze daarvan niet denken dat ik op wil scheppen, maar dat ze snappen dat ik gewoon terug praat tegen ze. Ik snap het dan ook echt niet als mensen menen dat het groeien van kindjes een soort wedstrijd is. Lijkt me voor jezelf ook een vervelend gevoel, constant het idee hebben dat je kind dit of dat moet kunnen, om maar 'beter' te moeten zijn. Een tijdje terug had iemand hier overigens een niet-succesverhalen topic geopend, dat liep ook storm! Het is dus echt niet zo (vind ik) dat mensen alleen maar lopen op te scheppen... Vind het nogal meevallen hier.
Mijn meisje heeft Dauwworm (eczeem) en standaard zeggen mensen waar ik het tegen vertel " oh dat komt door je katten, je hebt er ook zoveel". Terwijl dauwworm niks te maken heeft met katten of huisdieren ed. Grr..
Hier net zo. Had het ook leuk gevonden als ze wat langer "klein" was gebleven. Maar goed ze doet alles op haar eigen tempo en ook nog volgens de boekjes in de verkeerdr volgorde, ze liep eerst rond de tafel voordat ze ging kruipen. Gr Lydia
Wauw, wat een reacties! Ik ben het met meerdere schrijfsters eens dat ieder kindje zich in haar eigen tempo ontwikkelt, dat doet ieder kindje en als ik kindjes in mijn omgeving heb die met 6 maanden al kunnen lopen ben ik ook enorm blij voor die ouders, begrijp me niet verkeerd, nu lijkt het net alsof ik niet blijk an zijn voor een andere mama (of papa) als hun kindje iets doet wat onze dochter nog niet kan, dat is het dus helemaaaaaal niet. Als ik een baby tegenkom die vloeiend 4 talen spreekt ben ik ook zwaar onder de indruk hoor , ik vind het alleen jammer dat sommige ouders het nodig vinden om er (quasi?) verbaasd achteraan te zeggen: 'Ohhhh, doet die van jou dat nog niet dan?", at vind ik gewoon lullig en het zal vast onbedoeld zijn, maar toch komt het OP MIJ lullig over. Zo, dat dit duidelijk is En verder, Sharon lijkt sprekend op mama, ze heeft alleen de neus van papa (gelukkig maar ) alleen zij heeft blauwe ogen en mama groene! Omdat mijn man bruine ogen heeft krijgen wij nog weleens de opmerking; 'Goh, is ze wel van je man?'. Pardon? Ik wordt dan dus eigenlijk beticht van vreemdgaan. Dus dan zeg ik tegenwoordig maar hee wijs: Mja, ze had bruine ogen maar we hebben ze ongeruild voor blauwe, die vonden we toch mooier!
Ik voel me nu wel bijna schuldig dat ik ook weleens 'opschep' over Sverre... Maar ja, hij ís ook gewoon super slim! Mijn schoonzusje heeft er nogal een handje van te vergelijken, haar dochtertje is 2 dagen jonger dan Sverre. Dan loopt Sverre bij hun langs de tafel, probeert dingen te pakken en dan zegt ze dingen als 'Wij leren de kinderen dat ze niets van de tafel mogen pakken.' Tja, wíj hebben gewoon niets op tafel staan dat gevaarlijk is voor kleine kinderen (zoals kaarsjes oid)! Grrrrr
Maar je mag toch ook opscheppen? Dat vind ik eigenlijk hetzelfde als dat je trots op je kindje bent! Nee hoor, lekker trots zijn / opscheppen en laat je schoonzusje maar in de ... zakken (ahum, das ook niet zo netjes van mij he? )
ik vind trots vertellen dat je kleine iets kan heel wat anders als mensen aftroeven dat jou kindje iets sneller of beter kan dan het hunne. ik ben altijd wel nieuwschierig naar kindjes van dezelfde leeftijd of ze dingen wel of niet doen, maar dat is uit interesse naar andermans kind, en niet om te horen of die trager of juist sneller is als lars. een van de kindjes van pufclub is 5 weken te vroeg geboren, en die was de eerste 10 maanden duidelijk langzamer met dingen, maar daarna liep ze snel in op de rest, en nu merk je weinig verschil meer. behalve dan dat ze een stuk meer geduld heeft haha
hmm anne kon wel eerder kruipen dan lopen maar pas nu ze lopen goed doorheeft.. gaat er ook nog wat tempo in het kruipen die ging zo langzaam.. dat zelfs heel voorzichtig lopen sneller was dan kruipen *grin*
Voor een gemiddelde heb je snelle kindjes en langzame kindjes nodig! Deze zin heb ik van iemand "gestolen" weet niet meer waar of van wie. Maar ik gebruik em te pas en te onpas..... Want het is zo waar! Ik probeer meestal ook te voorkomen dat ik ga opscheppen! En dat is moeilijk hoor, want ik ben zo trots op hem. Ik vind dat hij al veel kan. Maar er is ook zoveel wat hij nog niet kan.... Gelukkig maar hoor, want met die kredietcrisis hebben wij voorlopig nog geen geld voor de universiteit.
Sommige mensen houden er nou eenmaal van om te vergelijken. Het is moeilijk om je hier niks van aan te trekken. Onze dochter is heel erg bijdehand, ze is nu net drie en ze praat al heel goed, kleed zichzelf aan, smeert haar brood(iets wat we echt niet fijn vinden) enz. Ik hoor ook van veel mensen in onze omgeving dat ze heel ver is in haar ontwikkeling, dan zou je denken dat wij het van de daken schreeuwen maar dat doen we niet. Ze loopt zo ver voor op kinderen van haar leeftijd dat ze bijna geen kind meer is. Ik zit elke dag met een volwassen kind, geloof me daar wordt je ook niet vrolijk van. We moeten heel anders met haar omgaan dan dat je zou doen met een kind van drie......volgend jaar gaat ze naar school en ze leert nu al schrijven. Sorry, hoor maar ik ben nu een beetje jaloers op jullie. Heerlijk als je kind lekker lang kind is
ja zo kan het natuurlijk ook, lijkt me idd moeilijk dan nog stimulerende spelletjes te verzinnen zonder dat gelijk de trivant op tafel moet (bij wijze van)
hey ( ik heb nog niet alle reacties gelezen, ga ik zo doen) Maar ik denk dat het iets is wat je onbewust doet het vergelijken. En ik denk dat sommige mensen in die vergelijking vergeten dat ieder kindje anders is. Simpel voorbeeld: de zoon van mobielfreak (ook van het forum) en mijn dochter Maricha schelen 3 dgn. Maricha babbelt en praat meer als dat Tim doet. Echter... Tim doet echt al afstandjes alleen lopen, Maricha durft nog niet alleen te lopen. Gelukkig zijn zowel mobielfreak als ik daar heel nuchter in, dat alle kindjes verschillen en de een misschien sneller is als het andere in verschillende dingen. Maar je hebt idd gelijk, sommige ouders kunnen zo dusdanig reageren dat je bijna het idee krijgt dat je iets fout doet in de opvoeding. Hoe vaak ik al niet van mijn tante's te horen heb gekregen... oh die kleine lijkt niet op jou... want jij liep al los met 1 jr... pfff Lekker boeiend! Laat onze kindjes (algemeen) maar de dingen op hun eigen tempo doen... zal uiteindelijk echt geen verschil maken of ze iets nu eerder of later kunnen als andere leeftijdsgenootjes. liefs,
nou idd ook zo iets... Tim heeft al een mondje vol met mooie tandjes en begint nu al aan zijn kiezen en bij Maricha komen net tandje 5 en 6 door... Zo maar eens ff bellen hoe het met die kiezen zit....
Sommige educatieve spelletjes gaan ook per ongeluk. Mijn vriend heeft weleens een trui of ander kledingstuk aan met letters erop. Dan wil ze weten wat het is. Maar laten lezen vind ik op de leeftijd van 1,5 wel erg vroeg. Lekker een kind laten zijn. Ze leren vanzelf.
@kvptje: hier nu 6,5 tandje en veel kwijl *grinnik* maar kiesjes.. zelfs nog niet een heel klein beetje en die tim heeft gewon al een hele mond vol tijd dat ze weer eens langskomen sowieso is het leuk om tim te vergelijken met anne eerste keer dat ze bij ons waren was tim ruim kleiner (ondanks dat hij ouder is) en nu is hij echt al een hele vent en anne is wat dat betreft helemaal niet zo hard gegroeid dus per saldo is hij echt veel groter en stiekum vind ik dat erg leuk om te zien toch een teken dat het goed gaat tenslotte (dus ja.. ook de adnere kant op vergelijken kan zeer leuk zijn want in bovenstaand geval is het enkel maar positief voor de andere partij )