Fouten maken op het werk

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Vogelinnetje, Nov 9, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    "Zomaar"? Als toch blijkt dat jij daar het meeste baat bij hebt, heb je daar toch recht op?

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het enige wat ze van je mogen vragen is een zwangerschapsverklaring, die hebben ze toch nodig voor het UWV. De meeste huisartsten en vk's schrijven echt geen briefje voor je als je je ziekmeld.

Het hoort zo te gaan: Jij meld je ziek, je baas belt je op om te vragen wanneer je weer denkt te kunnen komen (hij mag officieel niet eens vragen wat je hebt, dit hoef je dus ook niet perse te vertellen) Je baas schakelt de arbodienst in en zij maken een afspraak met jou. Je kunt ook zelf de arbodienst bellen en een afspraak maken, dat heb ik ook gedaan bij Jelle's zwangerschap.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Lastig....Mijn baas stond ook niet te springen toen ik vertelde dat ik zwanger was. Dat geeft gewoon een vervelend gevoel.

Ik zou in alle gevallen wel proberen het zo open en eerlijk mogelijk naar hem en je direct leidinggevende te spelen. Wat Bluesky zegt, dat je niet hoeft te zeggen wat er is als je ziek bent is wettelijk gezien wel waar maar dat zou ik niet snel doen. Dan verliest je werkgever snel het vertrouwen vrees ik.

Overigens heb ik ook al voor de eerste afspraak met de verloskundige aan het hoofd PZ moeten vertellen dat ik zwanger was, ze moesten (voor de belastingdienst?) de naam van de arts weten waar ik naartoe ging....tsja dat was dus de verloskundige, zucht. Zij heeft het toen overigens wel gewoon stil gehouden natuurlijk, maar het voelt 'raar' om het eerst op je werk te vertellenen en daarna pas aan je familie

4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,196
    6,603
    113
    Hm, als ik jullie reacties zo lees, dan zou ik gewoon eerder naar huis toe kunnen mocht ik daar behoefte aan hebben. Achteraf vond ik het ook best raar: ik geef aan dat ik niet naar behoren kan functioneren, maar dan moeten ze eerst een bewijs van de vk/ha hebben. Ik ga in ieder geval géén vakantiedagen opnemen, want dat leek mijn baas de juiste oplossing. Ik ga het deze week maar weer eens met mijn direct leidinggevend over hebben..

5. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Bel gewoon het UWV en vraag hen hoe je rechten & plichten zijn in dit geval. Als jij je als zwangere (gedeeltelijk) ziek meldt tgv je zwangerschap, wordt dit namelijk door hen aan jouw baas vergoedt!
    Je mag dus best zeggen dat je je bijvoorbeeld 20% ziek meldt, waardoor je elke dag eerder naar huis kunt oid!
    Maar dat kunnen ze je bij het UWV veel beter uitleggen :)

Succes!

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Als je aanspraak wilt maken op bepaalde rechten die je hebt als zwangere, dan zul je wel een zwangerschapsverklaring van je HA/VK moeten overleggen. Hiermee kan je werkgever dan weer zaken declareren bij het UWV. Dit heeft ook te maken met het zwangerschapsgerelateerd ziek zijn. Hoe het zit met de verdeling van de extra pauzes dat weet ik niet exact. Mijn wg was daar erg flexibel in. Ik had zelf meer behoefte aan 's morgens wat later beginnen ivm "opstartproblemen" door vermoeidheid. En zo is het bij mij dus opgelost.

Je hoeft echt niet vrijaf te nemen omdat je je niet lekker voelt door je zwangerschap!!!!

7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,196
    6,603
    113
    Ja, jammer dat ze hier wat minder flexibel zijn wat pauzes/uren betreft. Ik ben er denk ik ook achter waarom PZ gezegd heeft geen uitzonderingen te willen maken, want degene met wie ik gesproken heb, heeft gisteren gezegd ook zwanger te zijn. Ik denk dat zij ook niet minder uren heeft gewerkt (al dan niet noodzakelijk) en het dan (persoonlijk) niet eerlijk vindt als andere zwangere collega's dat wel doen. Maar ja, dat zijn speculaties. Ik neem nu extra pauze, maar ik merk dat het aantal uren aanwezig zijn op een dag te veel is. Concentreren aan het einde van de dag gaat zeer moeizaam. Ik ga dit deze week met mijn direct leidinggevende bespreken. Leuk allemaal als je binnen 2 weken een beoordelingsgesprek hebt...

8. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,196
    6,603
    113
    Gisteren een kleine vooruitgang: dagelijkse begeleidster had ook gemerkt dat het de afgelopen week niet ging. Ze stelt voor om 7 uur per dag te gaan werken. Ze moet nog met PZ overleggen en stelt voor om in de tussentijd elke dag een vakantieuur op te nemen. Nou, daar was ik het dus niet mee eens en dat doe ik dus niet, maar wel 7 uur per dag werken dus. Ik knap al helemaal op van het idee. Maar het gaat hier allemaal niet zo snel (heb 3 weken geleden verteld dat ik zwanger was en in de tussentijd is er nog niets concreets geregeld).

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Fijn hoor! Laat je idd niet je vakantieuren afpakken, dat mag helemaal niet. Heb je nou heel veel overuren staan, kun je nog overwegen om die op te nemen, maar persoonlijk zou ik dat ook niet doen. Je kunt je ook voor de uren ziekmelden, dan krijgt je baas daar gewoon geld voor...

10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,196
    6,603
    113
    Nou, na 5 weken eindelijk positief nieuws: deze week word ik voor 1 uur per dag ziek gemeld! Dan heb ik 2 weken vakantie en na de vakantie kijken we verder. Ik hoef nog niet naar de bedrijfsarts. Een hele opluchting.

11. Xaph

Xaph Bekend lid

Oct 3, 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Ik zou juist wel naar de bedrijfsarts gaan! Ik heb de nodige zwangerschapsklachten door een combinatie met een chronische ziekte. Ik wil heel graag gewoon werken maar vind het erg moeilijk om mijn grenzen te bepalen zodat het wel verantwoord blijft. In overleg met de bedrijfsarts probeer ik nu 6 uur per dag te werken, inclusief wat extra pauzes. Over twee weken evalueren we dat. De bedrijfsarts heeft aangeraden dat ze de overige 2 uur per dag gecompenseerd kunnen krijgen door het UWV. Ook staat er in het advies van de bedrijfsarts aan mijn leidinggevende dat mijn werkdruk laag moet zijn.

Als je met je bedrijfsarts overlegt zou die dus aan kunnen geven dat je meer pauzes nodig hebt en dat je verminderd belastbaar bent voor zaken die veel concentratie vergen. Dan is het aan je leidinggevende om je fouten te accepteren of andere taken te vinden die minder concentratievermogen vergen.

Zeker geen eigen uren opnemen hoor! Die ga je nog genoeg nodig hebben om dingen te doen zoals kinderkamer in orde maken en shoppen. Als je zo moe bent trek je dat echt niet in de weekenden.

Share This Page