Ik ben benieuwd wie er nog meer wisseldiensten werken?? Ben nu ruim 29 weken zwanger en heb aangegeven dat ik zo min mogelijk avonden tot 23:00 wil werken. Dit i.v.m. vermoeidheid en het slechte slapen en tevens omdat er in de avonden lange rondes gelopen moeten worden en je alleen bent. Dus als er iets gebeurd kan het lang duren voordat je geholpen word. Vorige periode heeft de planning er redelijk rekening mee gehouden. Nu zie ik mijn nieuwe rooster en sta ik zo'n 4 avonden achter elkaar. Ik ben gewoon echt moe en ben blij als ik om 21:00 naar mijn bedje toe kan. Bovendien slaap ik al gebroken nachtjes. Is dit gewoon bespreekbaar met een bedrijfsarts en wordt dit door hem/haar begrepen?? Bij ons wordt er meestal pas wat aan gedaan wanneer men zich ziek meldt. Ik wil me niet in de laatste 4 weken voor mijn verlof ziek melden en mijn collega's met extra diensten opzadelen. Maar ik vind het ook te gek dat de planners geen rekening kunnen houden met zwangeren zonder dat daarvoor iemand zich moet ziekmelden om aan te geven dat het niet meer gaat. Ik werk nog steeds fulltime en heb gewoon hard doorgewerkt al die maanden, ook toen het gewoon eigenlijk niet zo goed ging. Nu loop ik tegen het einde en verwachten ze nog dat ik zulke diensten ga draaien. Heeft iemand hier ervaring mee?? Hoe moet ik dit op een schappelijke wijze oplossen???
het is in de zorg zo dat je zowiezo geen nachtdiensten meer hoeft te draaien en avonddiensten in overleg zou dit dus gewoon bespreken met je leidinggevende !
Dat is niet waar, trotsemama1! In de arbeidstijden wet staat dat je recht hebt op een regelmatig werk en rustpatroon en dat betekend dus dat je in principe gewoon overdag werkt. (je mag wel avonden als je wilt) Elke werkgever heeft zich daar aan te houden... Wettelijk gezien heb je recht op een regelmatig werk- en rust patroon als je zwanger bent. Op deze link staat alles wat je wil weten! Alles over werk en zwangerschap:van maand tot maand Dus gewoon in gesprek gaan met je baas en hem dit laten zien. Je kunt ook even overleggen met de bedrijfarts, hij weet dit ook en het praat wat makkelijker als je een deskundige achter je hebt staan... Succes!
toch heeft mijn bedrijfsarts laten lezen waar het staat voor de zorg nachtdiensten hoef per direct niet meer en avond diensten in overleg
Dit staat er bij ploegendiensten en bij mijn weten (en logica, maar ja, wat ik logisch vind is weer een heel ander verhaal ) geld dat ook in het geval van wisselende diensten. Op mijn werk wel in elk geval... Zwangerschap van a tot z: o en p
Ik werk ook in de zorg en dus onregelmatig, maar tijdens mijn zwangerschap hoefde ik idd geen nachtdiensten meer te draaien. De rest van de zwangerschap heb ik wel vroege/late diensten gedraaid....tot aan ca. de 30 week. Toen was ik zo moe en trok ik het echt niet meer.In overleg met mijn leidinggevende ben ik toen alleen nog maar vroege diensten gaan draaien.
ik werk bij een groot beveiligings bedrijf in rotterdam bij ons is het zo dat ze er rekening mee houden .. end at je inderdaad na je 6e maand geen avond diensten meer mag draaien ivm je rust en dergelijke
Ik hoefde in mijn vorige zwangerschap ook geen nachtdiensten te draaien zelf geen diensten tot 23.30 dus ik werkte op z´n laatst tot 22.00.Dit was wel te doen.Nu werk ik ergens anders en daar draai ik slaapdiensten.Ik slaap dan gewoon op mijn werk maar ik kan wakker worden gebeld mocht er wat aan de hand zijn. Mag dat dan ook niet?Ik heb hier niet zoveel problemen mee want ik kom op deze manier snel aan mijn uren.En dat is nu ook wel gunstig!
is dat niet per cao verschillend. Bedoel de zorg heeft een hele andere cao dan de beveiliging lijkt me. Wat dat betreft qua zwangerschap is het in de zorg goed geregelt. Lijkt me wel dat er ook in andere cao's dingen geregelt zijn voor wisseldiensten
Het mag zeker wel, alleen is de wet zo gemaakt ter bescherming van de werknemer, zodat je werkgever je nooit kan verplichten om wisselende diensten te werken. Juist slaap diensten zijn in mijn ogen ideaal...