Foutje met verlof

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door megacarls, 13 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
  2. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    Bovendien DENK ik dat als je veel ste vroeg bevalt (bijv 32 weken) en je kindje ligt een tijd in het zh dat er zoiets als zorgverlof bestaat tot je kindje thuis is. Zou toch te gek zijn als je dat mee moet tellen in je zwangerschapsverlof .... en dan tot week 34 ofzo dus dan 6 weken ervoor en 10 weken erna. In dat geval zou je pas hoeven werken als de kleine minimaal 18 weken is ...

3. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
  4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Trouwens, als je het psychisch echt niet trekt om te gaan werken, kan je je ook ziekmelden. Is toch heel heftig als je kindje te vroeg geboren worst.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ivm vroeggeboorte is het dus 16 weken verlof na de bevalling.

6. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
  7. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    m.ad.nl/ad/m/nl/4560/Gezond/article/detail/1895489/2011/02/16/Tien-weken-verlof-zodra-couveusekind-thuis-is.dhtml

8. Maia

Maia Niet meer actief

Dit staat op de site arbeidsrechter.nl (ARBEIDSRECHTER.nl: info over zwangerschapsverlof, bevallingsverlof | Arbeidsrechter.nl)

Het kind komt zes weken te vroeg, of nog eerder
    Vindt de bevalling eerder dan zes weken voor de uitgerekende datum plaats, dan worden de zestien weken in acht genomen vanaf de werkelijke bevalling.
    Het kind komt te vroeg, maar binnen 6 weken voor de uitgerekende datum
    In dit geval is het zwangerschapsverlof in beginsel gelijk aan de periode zoals vooraf was afgesproken. Het verlof eindigt op de geplande datum, dat is bijvoorbeeld 10 weken na de uitgerekende datum, wanneer zij zes weken voor die tijd met verlof is gegaan.

Dus het hangt nu af van de coulance van je werkgever, dat zij erkennen een fout gemaakt te hebben.

9. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    ik denk dat ze bij mij op het werk het op bijz verlof zouden gooien. en erna 6 weken ervoor en 10 weken erna ... maar zeker weten kom ik hopelijk nooit te weten

10. megacarls

megacarls Niet meer actief

Dat is de wet die ik bedoel.
    Maar die moet eerst nog goedgekeurd worden door de 1e en 2e kamer enzo. En dat duurt jaaaaaaaren (zie voor voorbeeld; Comissie Kalsbeek: Overwinning in senaat voor lesbische gezinnen « COC Nederland, dat heeft ook 12 jaar geduurd; terwijl het zoiets vanzelfsprekends is).

11. megacarls

Nou ja, we zullen het afwachten. Teamleider is in elk geval vol begrip. Koppelt mijn reactie terug naar P&O en we gaan zien wat de uitslag gaat zijn. Het rooster is al gepland (zonder mij), dus het is geen probleem als ik nog weg zou blijven.
    Ik moet zeggen dat dat al heel erg scheelt. Ze vind dat ik gelijk heb om er zo op te reageren (omdat ik idd vanaf begin heb aangegeven "jongens, dit klopt niet") en ik weet zeker dat we samen wel tot een goede oplossing zullen komen mocht P&O toch volharden in hun wijziging. Maar als ik nu al water bij de wijn ga doen krijg ik natuurlijk helemaal 'nee' op het rekest. Dus ik ga nu gewoon voor de jackpot en we zien wel wat het maximaal haalbare is. Want zo'n kenau ben ik nou ook weer niet hoor.

Een brutaal mens heeft de halve wereld. Normaal ben ik ontzettend volgzaam en zeg ik ja en amen, maar ik heb helaas al heel vaak meegemaakt dat bovenstaande uitdrukking zo waar is en je uiteindelijk met eerlijkheid en begrip alleen maar bereikt dat er keihard over je heen word gewalst
    Vorige keer namelijk reïntegratie na doodgeboren dochter is niet bepaald verlopen zoals het hoorde, na verlof geen integratie of langzaam beginnen maar meteen 100% verantwoordelijke dienst draaien ondanks ik had aangegeven het graag rustig aan te doen; ik was namelijk eerlijk en gaf aan wel te komen werken na mijn verlof omdat ziek melden m.i. toen geen zin had. Het is niet dat ik niet kón werken, maar ik wílde op dat moment gewoon niet, en die drempel wordt alleen maar hoger na gelang je hem uitstelt. Wat ik wél wilde is eerst een keer boventallig, daarna eens halve dagen proberen en na gelang kijken hoe het gaat en voelt. Met af en toe een evaluatiegesprekje langzaam opbouwen tot volledige uren. Dit hoefde ook geen maanden te duren, maar gewoon een plan van aanpak hierin was fijn. Daarentegen was dat dus niet mogelijk; ik werd gewoon in het diepe gegooid. Dat was echt heel naar. Maar ik heb me dus ook niet ziekgemeld of zo want ik wás niet ziek.

Maar dat staat los van deze situatie maar maakt nu wel dat ik nu harder voor ze ben. Toen voor mij geen begrip? Ik nu andersom niet, gelukkig nu wel een andere teamleider die wel begrip heeft voor de situatie nu en niet eentje die me gewoon niet onder ogen durft te komen zoals vorig jaar.

12. MB2

MB2 Actief lid

13 sep 2012
    435
    27
    28
    NULL
    NULL
    Als je kind te vroeg geboren wordt heb je maximaal 16 weken verlof. Dit gaat in op de dag dat je kindje geboren wordt. In mijn geval was mijn zoon 2 weken thuis uit het ziekenhuis toen mijn verlof afgelopen was. Zorgverlof krijg je niet op het moment dat je kindje in het ziekenhuis ligt. Er wordt immers voor je kindje gezorgd. Dat je daar zelf ook de hele dag bent en zelf voor je kindje zorgt zover dat kan telt niet. Wat je wel kunt doen na afloop van je zwangerschapsverlof is je ziekmelden.

13. Meijke

Meijke Niet meer actief

#33 Meijke, 14 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2013
    Megacarls, ik snap dat het ontzettend rot voor je is dat deze fout gemaakt is. Maar van 7 december tot 20 december krijgt je werkgever niets meer van het UWV. Ik denk niet dat ze je twee weken cadeau geven die zij dan volledig moeten betalen. Vanuit werkgeversoogpunt begrijp ik dat ook. Je hebt bij je teamleider aangegeven dat het niet klopte, maar ik lees niet dat je teamleider dit terug gekoppeld heeft aan P&O? Lief hoor van je teamleider dat hij je dat gunt, maar hij gaat daar niet over.

Wat fijn zou zijn, is als er in oplossingen gedacht wordt. Dus als 32 uur qua opvang niet kan, misschien 24 wel? Ik hoop voor je dat er een compromis mogelijk is.

14. Meijke

Meijke Niet meer actief

Nee, als je met 30 weken bevalt, ga je werken als de kleine 16 weken is. Dat is natuurlijk heel zwaar, aangezien je dan eerst ziekenhuisweken hebt, maar dit zijn voorlopig de regels.

Ik denk niet dat veel werkgevers hier uitzonderingen in maken.

15. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Een heel vervelende situatie, Megacarls. Het is dieptriest, Kamp heeft begin 2011 al gezegd dit te zullen regelen en er is nog steeds niets gebeurd. In de praktijk heeft dat tot gevolg dat veel moeders van extreem prematuur geboren kinderen zich ziek melden omdat hun kind net uit het ziekenhuis is, het thuis verre van soepel verloopt (prematuren zijn kwetsbaarder, hebben vaak voedingsproblemen en huilen vaak ook meer) en ze er zelf volkomen doorheen zitten omdat de klap pas later komt.

Dan weet on topic: ik vind het volkomen begrijpelijk en terecht dat je boos bent. Het zou chic zijn als ze je tegemoetkomen, op z'n minst. En nogmaals: als jij het nog niet aankan omdat je een dreun hebt gehad, dan ben je niet in staat om te werken en kan je je ziek melden. Je hoort vaker dat het UWV zich in dit soort uitzonderlijke gevallen wel coulant toont.

16. megacarls

Bedankt allemaal!

Inmiddels is er een oplossing gevonden. P&O staat hier ook met de rug tegen de muur maar wilden me wel tegemoet komen. Teamleider heeft gepraat als brugman. De oplossing nu is dat ik 1 week aan bovenwettelijke vakantie-uren inlever en zij regelen de andere week dan met bijzonder verlof. Daar ben ik meteen mee akkoord gegaan.

17. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Wat fijn zeg! En wat een aardige teamleider heb je :)

18. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Dat is een goede deal! Fijn dat het geregeld is.

19. M89

M89 Bekend lid

12 jan 2013
    683
    20
    18
    Kan me goed voorstellen dat je dit heel vervelend vind, fijn dat ze je nu tegemoet komen. Kan ook niet begrijpen dat er geen aanvullend verlof is voor moeders die zo vroeg bevallen zijn! Sterkte met alles

20. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    wat fijn zeg!!

Deel Deze Pagina