Wanneer gebruik je Pregnyl

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Q1987, Mar 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Q1987

Q1987 Niet meer actief

voor wat en wanneer gebruik je pregnyl?
    en is er altijd een leverings te kort?:(

2. Q1987

Q1987 Niet meer actief

niemand?????

3. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
  4. Q1987

Q1987 Niet meer actief

Hoi Wachtende, zo'n antwoord zoek ik eigenlijk niet, eigelijk meer een jip en janneke versie zoals ik bv in mijn andere topic ook heb gekregen.

5. loesje26

loesje26 Bekend lid

Feb 5, 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Wanneer gebruik je pregnyl?

Bedoel je in welke situatie?

Ik kreeg pregnyl omdat ik uit mezelf geen goed groeiende eiblaasjes heb en dus ook geen rijpe eitjes. Daarvoor kreeg ik puregon. Maar om te zorgen dat die blaasjes ook open klappen en het eitje dus vrij komt en bevrucht kan worden heb ik Pregnyl gebruikt.

Dit kan in combinatie worden gebruikt bijv met Puregon maar ook door vrouwen die wel groeiende eitjes hebben maar bij wie ze niet springen. Wordt gebruikt bij Ovulatie Inductie (stimuleren van je eisprong) IUI (inseminatie in de baarmoeder) maar ook bij ICSI en IVF.

Is dit het antwoord wat je zocht?

Oh en wat betreft slecht te krijgen..
    Bij mij in de apotheek moet het altijd besteld worden! Dat doen ze omdat het per apotheek weinig uitgeleverd wordt, het is kostbaar en gaat redelijk snel over de datum in tegenstelling tot bijv de meeste tabletten...
    Maar het is niet zo dat er niet voldoende wordt gehaald uit urine..

6. Q1987

Q1987 Niet meer actief

thanks! :) ja zo zocht ik het :D

7. Q1987

Q1987 Niet meer actief

Klopt het dat pregnyl ook je lutale fase verlengt?

8. Q1987

Q1987 Niet meer actief

dus pregnyl dient voor het verlengen van de LF, en voor het bevorderen van een follikel die loskomt van de eierstok.??

9. loesje26

loesje26 Bekend lid

Feb 5, 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Hi Q,

Het is een soort ondersteuning van de LF fase. Het wordt niet verlengd maar zorgt net voor de laatste extra rijping van de eicel/blaasje waardoor het springt..

De Puregon zorgt voor rijping van de eicellen.

Ik zie in je onderschrift dat je voor IUI mag... Moet je dan ook gaan spuiten?

Groetjes Marloes

10. juulzon

juulzon Fanatiek lid

Apr 29, 2009
    4,486
    57
    48
    Hoi Q,

Waarom deze vraag? Heb je een korte luteale fase?
    Want daarvoor wordt in principe geen pregnyl gegeven.

Pregnyl wordt gemaakt van de urine van zwangere vrouwen, waar het zwangerschapshormoon uit gedestilleerd wordt: HCG.
    En dit hormoon werkt 'eisprong opwekkend'.
    Het doel van Pregnyl bij vruchtvbaarheidsbehandelingen is vooral om de eisprong te kunnen 'plannen'. Het is namelijk zo dat ongeveer 36-40 uur na de Pregnyl de eisprong plaatsvindt.
    Daarnaast geeft het de follikel(s) nog een laatste groeispurt.
    Dus bij een IUI of een IVF/ICSI behandeling, waarbij het belangrijk is om de eisprong te plannen, wordt Pregnyl voorgeschreven. Hiervoor wordt meestal 5000 eenheden gebruikt en in sommige ziekenhuizen 10.000 eenheden, als er meer follikels zijn.

Daarnaast wordt Pregnyl gebruikt in plaats van utrogestan, ter ondersteuning van de luteale fase na een terugplaatsing (en soms bij een IUI), dit is omdat de eigen cyclus dan vaak wat verstoord is door de hormonen en je zelf minder Progesteron aanmaakt, wat belangrijk is voor een eventuele innesteling. Je moet in dit geval 3 maal om de 3 (?) dagen een spuit van 1500 eh Pregnyl zetten.
    Maar in de meeste gevallen wordt hiervoor utrogestan voorgeschreven. Dit zijn ronde tabletjes die je vaginaal inbrengt (3 maal daags) en die direct voor progesteron zorgen.

Nog meer vragen :) ?

Succes met alles.

xx

Share This Page