Groupon riskeert megaboete voor misselijke misleiding Groupon kan een megaboete krijgen van maximaal 450.000 euro wegens misleidende reclame op publieke internetfora. Medewerkers van de aanbiedingensite nemen daarbij volgens ondernemersblog HighLevel online een valse identiteit aan. Zo doen zij zich onder meer voor als doodzieke mensen om internetters te lokken naar aanbiedingen op Groupon. Media-advocaat Jens van den Brink zegt dat Groupon op grond van richtlijnen van de Consumentenautoriteit een boete van 4,5 ton riskeert, schrijft dagblad Spits. Zogenaamde MS-patiënt Zo deed een medewerker van Groupon zich voor als een MS-patient om een personal trainer aan te prijzen die een aanbieding op Groupon had geplaatst. Nepberichten Ondernemersblog HigherLevel zegt ten minste vier medewerkers van Groupon te hebben opgespoord die voornamelijk bezig zouden zijn met het plaatsen van nepberichten op verschillende internetfora, waaronder ook fora waarop kinderen en patienten actief zijn. Intern onderzoek Het bedrijf zelf spreekt van een zeer te betreuren 'incident' en laat weten dat het een intern onderzoek is gestart naar de activiteiten van zijn medewerkers.
Kan me voorstellen dat het waar is. Maar wat je moet weten, is dat medewerkers dit op eigen initiatief doen. Medewerkers speuren zelf het land (en internet) af op zoek naar ondernemers en producten. Die komen dan op GroupOn. En ze krijgen een soort van provisie afhankelijk van hoeveel er van 'hun' product verkocht wordt. Sommige mensen gaan dan wel héél ver om ervoor te zorgen dat hun product verkocht wordt. In deze tijd kijk ik er helemaal niet van op dat mensen valse accounts aanmaken op forums voor eigen gewin. Hier op dit forum zijn er ook een aantal. En dat ze zich voordoen als MS patiënt... Sja... dat zal wel omdat je anders niks te zoeken hebt op een MS forum? Diezelfde persoon heeft misschien ook wel een account op het Golden Retriever forum, terwijl hij/zij zelf geen hond heeft. En misschien dus ook hier, doen alsof ze zwanger proberen te worden. Ik keur het zeker niet goed, maar ik kijk er niet van op.