Potjes voor 8 maanden

Discussion in 'Voeding' started by wieffie, Nov 17, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wieffie

wieffie Fanatiek lid

Feb 26, 2007
    2,750
    0
    0
    Mijn zoontje is nu 8 maanden oud en zou dus nu potjes mogen gaan eten met "stukjes" erin. Hij heeft inmiddels 2 tandjes maar die stukjes lijkt ie niet weg te krijgen. Hij gaat echt flink kokhalsen als ik hem een hapje geef. Wat denken jullie nog maar ff wachten of toch blijven proberen?

2. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,030
    1,852
    113
    Provincie Groningen
    Blijven proberen...in het begin vinden ze stukjes niks.
    Maar ze moeten er aan wennen, zoals ze aan alles wat nieuw is moeten wennen.

Ik ben onlangs begonnen met fruit niet meer te in de staafmixer te doen. Ik deed altijd 2 soorten fruit door elkaar.
    Nu geef ik gewoon een banaan in stukjes, moest ze eerst ook niks van hebben. Maar na de 3de keer vond ze het heerlijk.

3. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,040
    453
    83
    Female
    Inderdaad, gewoon blijven proberen. Als je weer terug gaat naar 6 maanden potjes, moet ie er toch een andere keer aan wennen. Hier gingen ze er gelijk in. Heb ook niet het idee dat het met tandjes te maken heeft. Maar meer met de substantie/structuur.

4. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Groenten met stukjes is hier ook drama, terwijl fruit met stukjes er achter elkaar in gaat.

5. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,204
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Hier gaat dat ook nog niet zo goed. Wij blijven oefenen hoe lastig dat soms ook is. Geloof ook wel dat het een kwestie is van wennen!

6. wieffie

wieffie Fanatiek lid

Feb 26, 2007
    2,750
    0
    0
    Net weer een potje geprobeerd met als resultaat dat ie alles er weer uitgespuugd heeft:( Ook de fruitpotjes met stukjes gaan nog niet goed hoor dus ik denk niet dat het te maken heeft of het wel of niet lekker vind. Hij krijgt het gewoon niet weg....

7. Humbly89

Humbly89 VIP lid

Apr 15, 2008
    9,719
    3,151
    113
    Female
    Idd gewoon blijven proberen,, vorige week een keer geprobeerd en spuugde hij alles uit,, gisteren weer en nu krijgt hij het wel weg maar hij vind dat hij er te veel moeite voor moet doen dus gaat hij huilen omdat het te lang duurt,,
    Klinkt heel moeilijk maar je moet gewoon even doorpakken,,

Liefsz 8)

8. efina

efina Actief lid

Jul 13, 2008
    283
    0
    0
    thuishulp
    emmen
    kan er niet over mee praten hier eet ze al vanaf 7 maanden de potjes voor 8 maanden vanaf dag 1 zonder probleem, ook een boterham en een hele banaan gaat er zonder problemen in...ze slikt het na een beetje kauwen zo door hahaha

ik zpu in het begin de potjes voor 8 maanden even een beetje bijprakken met een vork om de stukjes wat kleiner te maken...zo wennen ze er langzaam aan:)

9. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Blijven proberen hoor. Ik geef meestal vers, maar als ik een potje geef, heb ik al vanaf 6 mnd de 8 mnd potjes gegeven. Zo leert ie wennen aan stukjes. Je hoeft die leeftijdsgrens echt niet zo strikt aan te houden.

10. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

Mar 4, 2009
    1,164
    0
    0
    Hier lukten de 8 maanden potjes beter toen Mischa eenmaal gewend was om boterhammen, soepstengels en dat soort dingen te eten. Meestal eet hij gewoon met ons mee en ik ben begonnen zijn aardappels en zo lekker grof te laten, dat is lekker zacht om mee te beginnen. Na een tijdje waren ook de potjes geen probleem meer. Misschien een ideetje.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Blijven proberen, anders wordt je kindje lui!

12. lob

lob Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    2,646
    0
    0
    brabant
    ik heb voor de overgang eerst een paar dagen de 6 maanden potjes van friso gegeven. daar zitten ook stukjes in maar die zijn wat kleiner. daarna zijn we overgestapt op de echte 8 maanden potjes en dat ging super.

13. 123miesje

123miesje Bekend lid

Dec 5, 2008
    872
    0
    0
    Inderdaad langzaam aan laten wennen. Mijn eerste wilde ook geen stukjes eten. Op advies van de huisarts stukjes steeds groter maken, als ze echt honger krijgen gaan ze echt wel eten zei hij. En het heeft wat moeite gekost maar uiteindelijk deed ze het wel.
    Onze tweede (nu bijna 9 maanden) eet sinds kort nog maar hele kleine stukjes brood, kokhalsde eerst ook alles er uit maar heel langzaam aan met elke dag proberen gaat het beter.

14. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Ik heb de 8-maanden potjes ook al met 7 maanden gegeven. Hier waren de potjes geen probleem maar het vers eten, dat is toch grover met meer stukjes dan een potje. Ik ben het blijven aanbieden en heb doorgezet en na een dikke week at ze alles. Gewoon even doorbijten dus....allebei ;) (mijn dochter heeft ook pas 2 tandjes).

15. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Anders wordt je kindje lui? ;)

16. lovelyengeltje

lovelyengeltje Fanatiek lid

Jul 8, 2008
    2,561
    0
    0
    Friesland
    hier eet amber sinds 6 maanden meestal met de pot mee.
    wel goed geprakt.
    tegenwoordig iets minder geprakt.
    en ze eet het meeste gewoon op.
    macaroni eet ze ongeprakt.
    die stukjes kauwt ze gewoon op en slikt ze door.
    banaan snijd ik in stukjes en eet ze gewoon op.
    fruithapjes maak ik altijd zelf. appel rasp ik en dat hapt ze ook lekker weg.
    sinds kort krijgt ze stukjes soepstengel en dat vind ze ook heerlijk.
    dus gewoon blijven proberen.
    rode bietjes vind mevrouwtje niet zo lekker.
    maar ik blijf het haar toch steeds geven.
    steeds iets meer net zolang tot ze het uiteindelijk een keer lust

17. mamalijntje

mamalijntje VIP lid

Feb 11, 2009
    6,050
    0
    0
    zoekende
    Den Helder
    Hier zijn deze potjes nog steeds geen succes totdat we vorige maand weer vers zijn gaan geven.. Nog steeds vind hij stukjes erdoor heen niets maar wel appart. dus ik mix de spercibonen en leg er apart een paar bij.. Deze eet hij ook heerlijk op

18. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Haha moest wel even lachen om deze opmerking ;)

Bij sommige kinderen gaat de wurgreflex pas later weg. Dit reflex zorgt er bij kleine baby's voor dat er geen voedsel in de luchtwegen kan komen en dus alleen vloeibaar kunnen eten.

Ik denk dat dat het geval is bij jouw zoontje, aangezien hij problemen heeft met zowel fruit als groenten. Als hij alles eruit gooit door een stukje lijkt het mij dat het eerder met de wurgreflex te maken heeft dan met niet lekker vinden, of lui zijn :p

Ik zou er gewoon even mee stoppen en over een weekje of 2 weer proberen. Niks mis mee en hij wordt zeker niet lui :D

19. wieffie

wieffie Fanatiek lid

Feb 26, 2007
    2,750
    0
    0
    Ik denk dat je gelijk hebt en dat het met de wurgreflex te maken heeft en idd niet met dat hij te lui is om te stukjes te eten.
    De afgelopen dagen eet hij steeds iets meer maar op het eind ging hij toch nog braken tot vandaag! Hij heeft een halve pot risotto leegegeten en het is binnen gebleven!8)

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is het nadeel van beginnen met die fijngeprutte potjes...

Tanden gebruiken babies trouwens niet om stukjes fijn te krijgen, daarvoor gebruiken ze hun kaken. Stop je vinger maar eens tussen hun kaken, dan voel je hoe hard die zijn. Hard genoeg om een stuk brood, of een stuk gekookte groente fijn te krijgen.

Als je je kind wilt laten wennen aan stukken eten, geef ze dan een stuk zachtgekookte groente in de hand en laat ze in eigen tempo ontdekken en leren eten.

Share This Page