Ik ben zwanger van de derde. Onze eerste twee kinderen waren dysmatuur. Dochter was 2660 gr bij 39.3 weken Zoon was 2140 bij 38.0 weken Ik ga er van uit dat deze baby ook weer dysmatuur wordt, we krijgen daarvoor ook extra echo's dus het word goed in de gaten gehouden. Wie heeft er ook meerdere dysmature kinderen gehad? Waren ze allemaal dysmatuur of niet?
Bij mij niet in ieder geval. Mijn zusje en ik waren beide krap 2500gr bij 41wk geboren, terwijl mijn moeder bij mij nota bene zwangerschapssuiker had... Onze baby wordt ong 4000gr geschat bij de geboorte. Hij heeft de hele zwangerschap qua omvang wat voorgelopen.
Op mijn zoontje zijn kaart die je mee krijgt na bevalling staat dysmatuur. Hij was met 36,5 2880 gram en moest 3 dagen in couveuse... Ik snap alleen nog steeds niet waarom eigenlijk. Hij hield zijn temp goed geen rariteiten en dronk meteen uit de borst.
Ik heb 2 kinderen, waarvan een met een gezond gewicht geboren en de ander dysmatuur geboren. Ik zou bij een volgend kind niet meer dan gemiddeld risico hebben op een dysmatuur kind.
Ik was zowel een prematuur als een dysmatuur, werd gehaald met 8 maanden en woog maar 1640 gram. Ook mijn broertje was een dysmatuur en is geboren met 39 weken hij woog rond de 2400. Mijn zoontje was ook een dysmatuur en is geboren met 39.3 & woog 2650
Ik was dysmatuur. 1980gr. Broertje was niet dysmatuur, of net op de grens. Buikbaby wordt nu op 2400gr geschat. Ziekenhuis was tot 2 weken terug wel een beetje "bang" dat de baby veel te klein zou zijn maar dat heeft de baby in 2 weken tijd flink ingehaald.
Ligt aan de oorzaak van de dysmayuriteit. Roken geeft een slechtere doorbloeding van de placenta dus minder voeding voor de kleine. Een hoge bloeddruk doet hetzelfde. Soms kan er ook geen duidelijke oorzaak zijn en kan je ook genetisch zien dat de kinderen klein zijn qua geboortegewicht.
Dat werd me bij de eerste gelijk gevraagd: heeft u gerookt mevrouw? Ik heb in mijn hele leven geen sigaret aangeraakt en tijdens zwangerschappen nooit gedronken. De placenta was bij mijn zoontje niet al te groot, maar wel goed doorbloed. Ik hou er maar rekening mee dat de derde weer dysmatuur is, met bijbehorende extra zorgen
Dat was denk ik bij ons de oorzaak. Moeder rookte, en onze ouders zijn allebei rond de 1.65. Terwijl mijn vriend 1.83 is en zelf ook 4000gr woog bij zijn geboorte. Ik heb nooit gerookt (ja, in mijn moeders baarmoeder dus alleen. )
Dat klopt inderdaad bij ons was de oorzaak, zwangerschapsvergiftiging. Zowel mn moeder had dit bij mij & mijn broertje en ik ook bij mijn zoontje. Nu ik er over nadenk, had mijn oma het ook & mijn moeder werd ook als dysmatuur met 40 weken geboren. Woog 2365 gram.
Of het erfelijk is weet ik niet. Mijn dochter is met 40wk met 2560gr geboren. ook dysmatuur. Gelukkig ging alles goed met dr en mochten we met 2 dagen naar huis. Nu zwanger van de tweede en verwachten ze ook weer geen grote baby. De gyn in het ziekenhuis zei dat je 25procent kans hebt op weer een dysmatuur kindje.