Ik zit even in dubio en vroeg me af hoe anderen dit geregeld hebben. Aangezien ik door een spieraandoening medisch ben, sta ik alleen onder toezicht van de gynaecoloog. Helaas is het ziekenhuis meer dan een half uur rijden (mits er geen druk verkeer is), met ook nog een toltunnel onderweg. Niemand in de buurt die dus "even" mijn ontsluiting controleert als de weeën beginnen, niemand die me kan helpen als de bevalling te snel zou gaan, etc. Zijn er anderen die ook medisch zijn en ver van het ziekenhuis wonen? Hoe hadden jullie dit geregeld? Had je ook een verloskundige, voor het geval dat? Is zo'n half om half iets mogelijk? Of gaat de verzekering dan problemen geven? Ik ga dit sowieso met de gynaecoloog bespreken hoor. Maar ik zit er ondertussen over te piekeren
Ja, ik, al deed ik dat niet om de afstand, maar omdat ik een vk fijner vond dan een gyn. Bij de eerste 2 heb ik enkel bij de gyn gezeten, maar voelde me tijdens de bevalling aan mijn lot overgelaten omdat ik niet de enige was die aan het bevallen was Bij de jongste heb ik meerdere vk's gebeld met de vraag of ze mij konden begeleiden. De eerste vk's die ik belde, durfden het allemaal niet aan vanwege mijn medische indicatie. Uiteindelijk vond ik een vk die het wel een uitdaging vond we spraken af dat ik tot de 20 weken echo bij de gyn zou blijven. Als het kindje en ik dan in orde waren, zouden we de controles om en om doen. Ene keer bij de vk, andere keer bij de gyn. is me prima bevallen (no pun intended ). Ik ben in het zkh bevallen, met mijn eigen geweldige vk erbij. Heb geen arts gezien, heb de hele bevalling in bad gedaan en mocht 1,5 uur na de bevalling alweer naar huis. Wel wat gezeur met de verzekeirng gehad achteraf, er was blijkbaar wat fout gegaan in de administratie. Maar met medische indicatie wordt je zkhbevalling vergoed, ook als je je eigen vk meeneemt. En anders zou je idd alleen een aantal controles bij de vk kunnen doen. Vind de afstand toch best een punt, kan me voorstellen dat je iemand in de buurt wil hebben voor het geval dat!
Ik woon in een dorp. dichtstbijzijnde ziekenhuis is dus ook een half uur.verloskundigepraktijk trouwens ook (zit wel nog een andere dichterbij ) hier met de gynaecoloog bij de 2e toen de afpraak gemaakt dat ik eerder mocht komen dan normaal (weeën om de 5 a 10 min). Ook bij een thuisbevalling blijft de verloskundige niet de hele tijd erbij en in het ziekenhuis zitten ze toch wat dichterbij als het onverwachts toch sneller gaat. Misschien dat je dat kunt afspreken. Dat je omdat je verder weg woont wat eerder naar het ziekenhuis gaat tijdens de bevalling?