huis kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door patricia24, 27 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. patricia24

    patricia24 Actief lid

    27 jan 2006
    439
    0
    0
    hengelo overijssel
    Mijn vriend en ik hebben vorige week op een woning gereageerd, en heel onverwachts waren we nummer 1.
    We hebben afgelopen vrijdag de woning bekeken en we nemen hem, s'middags gelijk, De hypotheker opgebeld voor een afspraak voor deze week, donderdag hebben we het gesprek.
    Mijn vraag is dus hoe berekenen ze je maximale hypotheek die je op kan nemen, doen ze 5x je bruto jaarinkomen berekenen en is dat je maximale hypotheek?
    Wij zijn ook starters en heb gelezen dat je dan meer op kunt nemen, heeft hier iemand daar ervaring mee?

    groetjes Patricia
     
  2. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Jeetje Patricia,

    Gefeliciteerd met het huis in ieder geval.

    Volgens mij geeft die 5x het bruto jaarinkomen wel een redelijke richting aan, maar het exacte bedrag verschilt ook weer per hypotheekverstrekker. (net zoals de rente) Ze zijn er ook waar je weer een stuk meer kunt lenen dan die 5x. Verder zijn er ook nog regels als je NHG (nationale hypotheek garantie) wilt. (dit geeft weer korting op de rente)

    In principe kom je dus altijd wel aan het bedrag dat je nodig hebt, de vraag is enkel of je dat ook wilt..

    Ik zou langs minimaal 2/3 hypotheekverstrekkers gaan. (hypotheker en je eigen bank ofzo) Bij ons zat er erg veel verschil tussen, en uiteindeiljk hadden we ook een beter idee over hoe en wat.

    succes!
     
  3. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
  4. tassie

    tassie Fanatiek lid

    23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Gefeliciteerd met je huis. Spannend hoor!

    Laat je alsjeblieft goed informeren en trap niet in de eerste de beste verkooppraatjes van de Hypotheker!
    Ze schuiven je waarschijnlijk meteen een aantal berekeningen onder de neus, zeggen dat ze onafhankelijk zijn en laten jou geloven dat je bij hun meteen goed zit! Verdiep je goed in de materie, vraag familie en vrienden om raad en (als je van zekerheid houdt) en kijk vooral uit met beleggingshypotheken (of gedeeltelijk beleggen).
    Bezoek meerdere adviseurs en bepaal vooral ZELF wat het beste voor jouw situatie is!

    Succes.
     
  5. Niet meer actief

    Gefeliciteerd ,

    maar niet om je pret te bederven, waarom informeer je niet van te voren wat je aan hypotheek kan lenen voordat je een bod doet? Stel dat je niet genoeg kan lenen dan gaat de koop niet door en heb je een hoop teleurgestelde mensen ( en dat is echt niet leuk, wij hadden tot 2 keer toe dat de kopers( starters) de financiën niet rond konden krijgen op het laatste moment)

    En informeer alvast bij het BKR of je niet toevallig nog ergens een schuld hebt staan , anders kan je het vergeten of je krijgt een hoge rente of kan maar heel weinig lenen.

    Succes met alles en laat je informeren door verschillend ehypotheek verstrekkers. En handelen over de rente moet je gewoon doen.
     
  6. Lilya

    Lilya Fanatiek lid

    13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Bij ons gaan ze er meestal van uit dat de hypotheek een derde van het totale inkomen mag zijn... Bij ons dat is dan in België :)
     
  7. Stienke

    Stienke Fanatiek lid

    15 feb 2007
    2.424
    0
    0
    Adm.medewerker op verzekeringskantoor
    Assen
    Je kunt ook naar een assurantietussenpersoon gaan, daar hebben ze vaak meerdere hypotheekverstrekkers in hun bestand...
     
  8. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    @Stienke, wij hadden assorantie tussenpersoon, wij dachten dat ie onafhankelijk was. Hij heeft uit al die veeelen aanbieders een berekening gemaakt van 3 aanbieders. Later kwam ik erachter dat dit nou ook eens de bedrijven waren die de hoogste bonussen gaven... lekker onafhankelijk...

    Maar ga idd naar meedere personen en naar je bank. En kies dan voor diegene waar jij je lekker bij voelt! En ga niet voor je maximale hypotheek, je moet hem ook kunnen betalen als er echt iets gebeurd.
     
  9. joyce1980

    joyce1980 Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    tegenwoordig is de norm geloof ik 5 maal je jaarsalaris.
    eerst deden de banken daar veel makkelijker over maar dat is ook alweer aan het terugdraaien, aangezien starters met torenhoge hypotheken kwamen te zitten.

    ik zou absoluut niet te hoog gaan zitten, makkelijk gezegd, want het is allemaal superduur!
    maar het is wel fijn om nog een beetje levensruimte te hebben, en kijk ook naar de toekomstplannen die je misschien hebt.

    ik wens je veel succes en laat je idd niet gelijk in met de eerste de beste.
    laatst heb ik op internet bij 3 verstrekkers uitgerekend wat wij momenteel zouden kunnen lenen.
    dat verschilde enorm, het zat tussen de 250.000 en de 400.000.

    veel succes!

    joyce
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Ja, wij zijn ook naar meerdere banken en hypotheekadviseurs gegaan, dit raad ik je ook wel aan hoor, zit veel verschil tussen. Wij 'waren ook bij een hypotheekadviseur die constant fouten maakte. Zelf ben ik niet zo'n rekenwonder, maar mijn man moest hem steeds corrigeren.
    En bedenk je wel wat je graag wilt, een maximale hypotheek of wat minder en nog wat geld om lekker van te leven, op vakantie te gaan etc. Wij konden ook een stuk meer krijgen dan we gedaan hebben, gewoon omdat het ook leefbaar moet blijven.
     
  11. Yentl

    Yentl Fanatiek lid

    30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    Gefeliciteerd

    Maar zoals al een paar keer gezegd is laat je aub goed inlichten en trap niet in de eerste de beste.Je moet echt even bij 2/3 verschillende gaan kijken en zoals ook al gezegd is denk goed na wat je in de toekomst nog wilt. Nu veel geld lenen en wat gebeurd er als jullie straks een 2e willen en je wilt minder werken kun je het dan nog opbrengen zulke vragen moet je jezelf we even stellen.
     
  12. Minke24

    Minke24 Fanatiek lid

    18 aug 2007
    1.380
    22
    38
    Was ook mijn eerste gedachte. Wij hebben ook eerst laten berekenen hoeveel we konden lenen en zijn toen pas huizen gaan kijken. Onze ervaring is trouwens dat ze aan starters over het algemeen juist minder lenen omdat het risico groter is. Ligt er natuurlijk ook aan hoe oud je als starter bent, maar wij (begin 20) merkten wel dat ze het een risico vinden als je kinderen wil omdat er dan meestal minder gewerkt gaat worden en dus vaak ook minder geld binnen gaat komen. Uiteindelijk konden we op één inkomen kopen, dus hadden we dat 'probleem' gelukkig niet. Wij zijn ook bij meerdere aanbieders geweest en bij één bank hadden we zo'n onbeschofte adviseur dat ik daarna bijna niet meer toe durfde geven dat we een kinderwens hadden.
     
  13. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
  14. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    haha dis was het eerste wat ik dacht...
    meestal kijk je van te voren rond wat je zoal 'aankan' en op grond daarvan ga je huizen bekijken...

    Ik zou ook wel hier in de villawijk willen wonen maar dat kan ik echt niet betalen!
     
  15. ingepinge

    ingepinge Actief lid

    18 mei 2007
    385
    0
    0
    Sommige hypotheekverstrekkers lenen wel 6 keer het bruto inkomen, maar of dat dit verstandig is?
    Wij hebben in ieder geval van te voren laten berekenen wat we konden lenen en toen pas een bod gedaan, scheelt achteraf een hoop gezeur.
    En je kunt vaak je hypotheek hoger in laten schrijven zonder dat je meteen van dit bedrag gebruik maakt. Je betaalt hier dus geen rente over maar als je eventueel voor woningverbetring dit bedrag wel nodig hebt dan heb je geen extra notariskosten ed. Dit kan ik je wel aanbevelen, want het scheelt weer wat geregel!
     

Deel Deze Pagina