Weten jullie of je wel blauwaderkaas mag als het verhit is geweest? Dus van te voren is het wel rauwmelks,maar als je het verhit toch niet meer? Ben erg benieuwd Edit Moderator: Verplaatst naar Gezondheid. Er zijn trouwens meerdere topics over kazen. Je kan hiervoor de Zoekfunctie raadplegen
mijn man verkoopt kaas. blauwaderige kaas is niet rauwmelks, die is al gepasturiseerd. rauwmelkse kaas is boerenkaas. die word op de boerderijgemaakt, en is niet gepasturiseerd. gewonen schimmelkaas mag je wel eten. verhitte boerenkaas mag je nog steeds niet eten.
Iets wat ik eerder ook niet wist: boerenkaas mag je gewoon eten, het is een harde rauwmelkse kaas en daar kan de listeriabacterie niet in ontstaan. Kun je terugvinden via de zoekfunctie, er zijn meerdere topics over, ik geloof zelfs met een link erbij. Het is dus een misverstand dat je boerenkaas niet mag eten. Rauwmelkse ZACHTE kazen mag je niet hebben, tenzij ze verhit geweest zijn. Dus na verhitting (bij een ovenschotel bijvoorbeeld) mag je ook de rauwmelkse zachte kazen hebben. Ik weet niet of er blauwaderkazen bestaan van rauwe melk, maar dat zal vast wel.
Zucht: harde boerenkaas mag je WEL eten. Zie o.a. http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... rderij.htm Omdat (de harde) boerenkaas weinig vocht bevat, kunnen de listeria bacterien hier niet in overleven. Zachte rauwmelkse kaas mag je niet eten.
De zucht had Tinus misschien weg moeten laten, maar ze heeft wel gelijk: boerenkaas mag je gewoon eten. Ik heb het voor de zekerheid vandaag tijdens mijn controle bij de vk nagevraagd, en zij bevestigde dit. Maar goed, ik wist het ook niet, dus dat geeft toch niet?